Hur går det för era 02:or?

Cyllene

Trådstartare
Min chockade mig rejält igår och var felfri i sin första 1 m. Bara 2 kvar för att kunna kvala till 4-årschampinatet. :)

Detta gjorde han samma dag som han var felfri i sin första 90! Lillkillen har varit oerhört feg och hela hösten/vintern har vi jobbat på att försöka förstå att bommar inte bits. Inte ens när de bara ligger på marken. Han har varit på två tävlingar innan med lite varierat resultat (lite utbrytningar + att han bockade av mig sist) så detta var inte riktigt väntat. Han skulle inte debuterat 1 m förrens om ett par veckor, men när han nu nollade 90 så fint så fick han ett försök.

Som tur var betalade jag avgiften till Swede Horse kvällen innan! :)

Så nu är vi lite på G. Han ska gå 2 tävlingar till och sen är det dags för välförtjänat bete i sommar. Sen kör vi gång igen i höst och satsar på att kvala! Även om allt kan hända innan dess... Men det är kul med lite mål med de små!

Så hur har det gått för er andra? Vi var väl rätt många med 4-åringar?

/C

PS. Så här söt är man med sina första riktiga rosetter! :)

http://community.webshots.com/photo/445750389/2532720480075168405IIbzZa

Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 02:or?

Vad kul, då finns det kanske hopp för min oxå;) Någon hoppstart har det inte blivit ännu, haft lite otur med tappade skor osv när vi skullat iväg.. Nästa försök blir den 25:te.
Har däremot hunnit med 4 starter i dressyr. Första två tävlingarna startade jag bara henne en klass (LB:1). Var lite spänd båda gångerna och som den hopphäst hon är laddade hon på dressyrstaket mm:rofl: I helgen tyckte jag att jag kunde testa starta henne i två klasser (LC:2 och LB:2) och hon var placerad i båda, weeii! Nu ser vi fram emot att hoppatävla och sedan får hon vila 4-6 v innan tävlingarna sätter igång igen!
Hur funkar det förresten? Måste man anmäla till Swed Horse inna man startar för att det ska gälla? Hur lång tid har man på sig att kvala?

Vad är det för stam på din häst förresten?

Landor S - Dammen - Racot är stammen på min lillskit.

För att få tillgodoräkna dig resultatet måste du anmäla och betala till Swede horse innan.

Seminfinalerna går väl i september skulle jag gissa på, så innan dess måste man ha sina 3 nollor.

www.swedehorse.se

GRATTIS!
Alltid roligt när allting fungerar!
Lycka till i fortsättningen!

Oki, ja då hade jag tolkat rätt.. Kan ju iaf vänta tills det blir aktullet att rida 1.00, ska som sagt ta oss runt ett par 0.90 först är det tänkt.. Men då har jag iaf juli-augusti på mej, för fram till dess ska hon vila;)
Fin stam på pållen, visst är Landor S e. Landadel e. Landgraf I? Och Dammen e. Almé Z? Ren hoppstam:) Är det egentligen på min oxå (Briar-Lagano-Smaragd xx) så tanken är att det ska bli en hopphäst så småningom.

Skall debutera den 25.e hoppas på att kvala till champ. också men han har ju gått över 170 cm nu och verkar inte stanna så man vill inte stressa.

Någon som vet var semifinalerna går?

Placeringar i LB dressyr på 4-åring tyckte jag var duktigt GRATTIS

Kul! Grattis. Själv så har jag beslutat mig för att avstå 4 årschampionatet och satsa till nästa år i stället. Har ju inte haft pållen så länge och pga min operation så är vi ganska sena i starten men vi skall förhoppningsvis tävla i slutet av juni som planen ser ut nu. Fin häst du har, min är efter Landgold och där ligger ju Landfriese I och Landadel och Landgraf I bakom - så vi är ju släkt :idea:

Min ska hoppa sin första 90 cm klass den 5 juni. Hon har vart jätteduktig och gått en träningstävling innan felfritt. Hon har dock börjat kännas väldigt trött senaste tiden och det verkar som om hon växer just nu, så jag tar det lugnt fram till tävlingen den 5:e sedan efter den ska hon få gå på bete i sommar (iom att jag har fått hästskötarjobb på annan ort :D ) sedan när jag kommer hem rider jag igång henne och så får hon starta 1 m i höst/vinter. Hon är så underbart säker att jag inte har ett dugg bråttom eller tvekar en sekund på att det kommer bli en bra häst, 4 årschampionat eller ej :D

Grattis förresten! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Har inte hundra koll på semifinalern, vet inte om det är klart ännu var/när dom går?! Hittade inget just nu på swedehorse..

min 02:a har 2 st nolor i 1m trots att vi bara har varit ute 4 ggr under året. hon har bara startat 1m 3 ggr så det har gått väldigt bra. ska rida 2 st 1m på lördag och hoppas på min sista nolla. blir hon färdigkvalad så får hon semsester annars väntar en tävling till om 2 veckor. Hon är mkt lovanade enligt kända tränare( men den har man väl hört förr, undra hur många loavande hästar det finns?)
oavsett hur det går då så får hon lite vila och ska bara ridas lite lättare under juni-juli. sen ska hon igång ordentligt igen under aug med några tävlingar. ska försöka hitta någon inomhus innnan semin som går inomhus. har den turen att min ryttarförening har tävling sista heglen i aug med 2 st 1m. helt perfekt. har jag misslyckas med mina kval nu i vår så har man bra chans där.

Har inte haft några stora problem med min. nu är hon visserligen inte så stor och är tidigt utvecklad. hon är pigg och har ett ordentligt avtramp, som en gummiboll. det enda är att hon inte har lärt sig att spara på krafterna. ibland är hon en halvmeter över och ibland hoppar hon jättelångt. river väldigt sällan men måste lära sig att hantera sitt tryck i avsprånget.
det blir mkt arbete med bommar, serier osv. även en del dressyrträning innan semin.

saknar ni också en ordentlig presentation av unghästarna på tävlingarna? här i skåne är det så många unghästar på tävlingarna och det sak gå så snabbt att men inte får reda på hästarnas ålder och härstamning. det är ju kul att sitta och jämföra härstamnin mm.

Min Tjej är tävlad ca 8 ggr i 90, 1m och har gått nolla alltid. Själv tycker jag det är lite mycket för en 4 åring att ha gått så mycket. Vi ska fortsätta rida lite 90, 1m iår men inte kvala till 4 års för jag tycker hon kan få detta året till att ha kul på tävlingsbanorna för att nästa år satsa på breeders och Falsterbo..

Jag har bara ägt hästen i 2 veckor

Här är en bild:)

2352526.jpg

Senast ändrad:

Grattis! Den är verkligen jättefin! :)

Jag känner lite tvärtom med min, att gå 1 m och ev 4-årschampionatet är inte så himla mycket jobb för en stor häst. Däremot som 5- och 6-åringar så blir svårigheterna mycket större. Just för 5-åringarna att gå 1,20 tycker jag känns lite forcerat för min. Men men, vi är inte där än, det kanske känns helt rimligt till nästa vår, vem vet!

Min ska gå en tävling till nu i helgen, sen är det bete som gäller en eller två månader innan vi tar nya tag. De behöver få den pausen tycker jag!

Min 5-åring däremot tävlas knappt alls i vår, hon är mycket mer "ofärdig" och behöver mer tid till allt - både fysiskt och psykiskt.

Jag kanske ska sälja 4-åringen till hösten också, och då är det ju bra om han iaf är med och hyfsat klar "för årgången". Hade jag känt att jag skulle behålla honom resten av livet så hade det nog varit lite annorlunda.

Samtidigt så är inget stressat med honom, han har fått ta allt i sin takt. Nu börjar han tycka hoppningen är riktigt rolig, och då får han hoppa lite till och sen vila på det!

/C

Min är ju rätt så stor och jag tror att hon kommer växa mer då hon är överbyggd. Hoppningen är ingen svårighet för henne. Hon är som sakt redan kvalad med annan ryttare men eftersom hon såldes så tror jag inte det gäller och andra sidan så har jag ju bara ägt henne i 2 veckor och vem vet kanske man får blodadtand och startar 4års men som det känns nu så vill jag satsa på 5åringarnas tävlingar..

Det spelar ingen roll vem som ridit tävlingarna innan! Så spara du deltagarbeviset OM du i höst får lust att kvala!

Grattis till dina placeringar, kul när hästen överasskar!! :bump:

Min fyraåring har precis kommit hem från tillridning då han var så trotsig så han var typ överallt och ingenstans typ :smirk:

Men nu e han helt gudomlig att rida! Ska ut på lite pay& rides och kanske börja starta honom i slutet av juni, allt beror på hur de går!
4 års championatet har jag inte tänkt på, vet inte om jag ska satsa på de.
Huvudsaken är ju att han ska kunna komma runt en hoppbana :D
Även min kuse är stor, men just nu är han jämn och fin i kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3