Hur går det för er andra med valp?

Western

Trådstartare
Hej! Ny på forumet, detta blir väl premiärtråden :)

Jag har nu min första valp, innan har jag bara haft vuxna hundar. Allt är väldigt spännande! (och lite nertagen på jorden har jag också blivit ;) Jag kan inte allt)

Jag är nyfiken på hur det går för alla andra med valp just nu, hur långt har ni kommit med ensamhetsträning, funkar allt bra osv osv!

Kan ju inte vara sämre än att jag börjar!

Lillprinsen är nu 12 veckor. I tisdags var vi hos vet för 12veckorssprutan och han var frisk å fräsch (eller, han hade lite vax i ett öra ;)) Vi har tränat att vara ensam så han klarar en kvart ungefär. Dock har han ju sällskap av den äldre hunden. Jag måste börja träna honom att vara ensam lite själv också har jag nu kommit på, men vi tar det så sakteliga :)

Än så länge kan han sitt, och jag håller på att föröka lära honom att "stå". (Första renrasiga hunden, måste ju såklart testa att ställa ut!)

Han har varit med i stallet och hälsat på hästarna som han tycker är jättespännande! Och hästbajs, halleluja!

Just nu ligger han och drömmer, han är ju så söt att jag smälter!

Hur går det för er andra? :)

Sv: Hur går det för er andra med valp?

Jag har en 12 veckors chihuahua valp, som fick sin spruta i måndags, frisk och fin :D Vi tränar på att bli rumsren, vara ensam (med stora vovven som är van att vara själv) och har lärt oss sitt, ligg, kryp och "Har vi en deal?" som fungerar typ som "vacker tass" :D

Vad roligt!

Hur går det för er med rumsrenheten? Nu går det bra på dagarna, men jag är väl ganska snabb på att ta ut honom då. På nätterna blir det fortfarande något, (ska nämnas att jag visst inte vaknar så lätt ;))

Innan har jag varit väldigt snabb med honom ut på morgonen, men i morse dristade jag mig till att sätta på kaffebryggaren först, och han höll sig tills vi kom ut :D Duktiga hund!

Nu ikväll fick han göra sig bekant med klickern :)

Jag har en tjej som blev 4 månader igår, och på söndag är det dags för första utställningen :banana:
Rumsren har hon i princip varit från första början, de gångerna hon har kissat/bajsat inne går att räkna på mindre än en hand. Och då har det helt uppenbart varit mitt fel, hon hade varnat innan!

Hon kan sitt, stå, och ligg, men inget är så pass befäst att jag kräver det av henne än. Vi leker mycket med träningen, och klickar lite.

Hon är med mig på jobbet, jag jobbar på kontor, och det har varit helt fenomenalt för ensamhetsträningen. En kort tur till kopiatorn på 30 sek funkade fint som start.
Nu kan hon vara ensam någon timme, som det har blivit som max under ett möte, men jag hade öronen på helspänn. När jag kom tillbaka sov hon :love:
Hemma har hon varit själv med vår vuxna hund en lite längre stund, ca 1½ timme. Funkar finfint.

Den senaste "segern" var igår morse, då den äldre hade lagt sig i samma puff som hon låg i. Han har hela tiden hållt lite distans, men nu ska här mysas i tid och otid ;)

Rut, faraohund
6210286412_4d06381e81_z.jpg

Men så söt hon var! Och vilken häftig bild!

Vad gött med rumsrenheten! Idag hade min lilla sin första natt utan nånting :D Så stolt man kan bli över så lite!

Idag fick han vara ensam helt själv i nån minut, gick jättebra. Ska fortsätta träna "helt själv" också, man vet ju aldrig om den andra vovven måste iväg nån gång.

Nu har jag haft semester för att vara hemma med nytillskottet, snart börjar jobbet igen! Har fixat så jag bara jobbar kväll den närmsta tiden, men sedan måste jag ju börja ta mina dagspass igen :P

Vad tycker ni är en "lagom" ålder för valpis att vara hemma själv 3 tim med sin kompis? Förutsatt att han fixar det, såklart!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX