Hur går det för -08orna?

Sv: Hur går det för -08orna?

Åker du till klinik eller gör du det hemma?
Vill gärna ha en fullständig redogörelse när allt är klart...

Vad fin! Han är så proportionerlig om man jämför med min! :p Figaro är dragster och så tror jag han håller på att växa på längden så han ser rätt kul ut nu. Men lika söt som vanligt förstås :love:

Han hade kolik i tisdags kväll igen. Bara en månad sen förra gången... :( Det här var fjärde gången sen i oktober. Det blev bra med kramplösande och en tupplur så vet. gjorde inte mer. Stackars unge... Han får betfor och loppfrön med tanke på magen och så har han fri tillgång på hö. Fick tips av en kompis att vetekli är bra för magen, kanske ska byta ut lite av havren mot det.
Tar gärna emot tips om någon har!! :crazy:

Det är ju så hemskt!:cry:
Jag är ingen expert över huvudtaget, men min vet rådde mig att ta bort kraften helt och hållet då Armani fick kolik (förstoppningsvarianten) och börja med loppfrö. Gav honom pluss grön vid tillfället.

Nu får han förutom fri tillgång på hö (äter 10 kg), betfor, kli (2dl), soja (2dl) och loppfrö och har inte haft några problem alls sedan dess. Och han växer och är fin.

Fick ett annat tips om foderjäst, men har inte kollat närmare på det, ngn annan kanske vet hur det funkar?

Lycka till i fortsättningen och hoppas att ni får ordning på magen!

Ja, det är verkligen hemskt att se dem ha så ont :cry:

Förra gången, i januari, när han fick kolik så undersökte den vet. lite mer och hon trodde det var gaskolik då. Har väl inte fått så mycket råd egentligen av dom mer än att fortsätta med loppfrön. Kan nog inte ta bort all kraft. Måste i så fall hitta ett bättre hö först för han orkar inte äta så stora mängder ännu. Vet inte hur mycket eftersom han är sambo med ett jämngammalt russ. Så det är ju svårt att veta hur mycket var och en äter... De får också pluss grön, o så havre och ganska mycket lusern. Figaro har bra hull, rund o fin i alla fall. Russinet är lite på gränsen tycker jag. Inte för smal men han får inte bli smalare heller med tanke på att han växer o så, vill ha liite att ta av i alla fall.
Så jag vill inte ändra så mycket på fodret... Om jag inte skulle springa på ett bättre hö...

Tack för tipsen! Någon mer?

Har precis kommit in efter en uteritt i solskenet. Armani fick följa med som handhäst, vilket var ett tag sen. Det var för övrigt första gången vi gjorde detta på egen hand.
Han är inte alls lika okomplicerad som tidigare, drar lite åt sitt eget håll, bits i vaderna, på mamma häst, i grimskaftet, i sadeln... lite där han kommer åt helt enkelt. Busade, bockade och stegrade så det var fullt upp.

Men ändå.... det ÄR hanterbart och däremellan går han hur fint som helst:love: och vi testade tom att trava. Mamma är suverän och har ett tålamod som en ängel, både med mig och lillen (även om han får en och annan tillrättavisning).

Det är så kul att ha föl, varför har ingen sagt det till mig tidigare!:bump:

Igår var jag och en hjälpsam kompis ute på en liten promenad med pojkarna för första gången på länge :D PUST! :o :p De var tokiga bägge två. Framförallt Figaro när vi gick förbi hagarna precis vid gaveln på vårt stall. Det går en valack där ensam, som också är ganska hingstig av sig. Han gick visst länge som hingst. Så de fick ryck på var sida om staketet och Figaro skulle fram o hälsa.. Hade nog varit lättare att hålla honom om det inte varit snö. Jag fick liksom följa med mot min vilja... :grin: Fick fotfäste till slut i alla fall så jag fick med honom en bit sen lugnade han sig lite.

Han är fortfarande lite rädd för bilar. Vilket antagligen blev värre av att han var så uppspelt. Vi gick inte så långt... matte var genomsvett :grin: La grimskaftet runt nosen innan vi vände tillbaka och han tog det lite lignare förbi valacken då. Vi gick på andra sidan vägen och så va ju jag emellan då med... Jag vill ju inte behöva dra i honom men jag får inte kontakt. Det är svårt... Opirus har kartat tills sig rejält sen sist och hänge på Figaros bus lite. Får bli en och en ihop med barnvakten istället, som förebild. Han gör inte så många knop i onödan :D

Slänger in en fråga här fick inga svar på tråden jag gjorde... Tänkte transportträna pojkarna lite tillsammans. Ska jag binda upp dem i transporten som vuxna hästar eller ha dem lösa? Båda är ju vana att vara uppbundna, och har åkt transport förut. Figaro lugn som en filbunke med mamsen. Opirus har jag bara kört en gång och det var när vi hämtade honom. Då var han förstås ganska upprörd.

Jag skulle nog binda upp dom om dom är vana att vara uppbundna. Börja med att gå in med dom och bind upp, när dom är lugna och sansade så börja stäng och sen kan ni börja åka smått. Börja med dom båda och när domär lugna så kan ni ju börja ta en och en med. :)

Jag körde Armani igår, då han flyttade till min granne med jämnårig fölunge.
Det blev väldigt naturligt att binda upp ganska kort, för att han skulle stå där jag ville ha honom, och det gick jättebra. Det hade inte varit ett alternativ att ha honom lös, då hade han krupit under bommen eller ställt sig på tvären eller nåt annat dumt.

Det gick jättebra att kastrera Jac på kliniken. De tog in honom direkt, satte kanyl och tempade honom före. Han fick lite lugnande och vi gick, sedan togs han in för operation. De gjorde det mycket noggrannt, sydde högt upp i ljumsken för minst risk för att smuts ska skapa infektion. Han åkte hem samma dag och han har mått bra de dagarna som gått hittills.

Det är så skönt att höra. När är risken för infektion över? Jag kommer absolut att åka in till klinik när det är dags, har bestämt mig för att vänta till hösten.

har börjat "köra in" lillan nu litegrann..
vi har tagit på sele och tränat men den på och hon bryr
sej faktiskt inte ett dugg om den, så.... det är ju positivt! :D
tar på selen över huvudet för att remmarna är lite hårda, lr jag är lite klen hehe
så jag får inte upp det spännet, me det bryr hon sej inte om ett dugg
heller. så jag är jätte nöjd med det, hon är så duktig.

lite bilder. min photobucket laggar fortfarande så det blir länk:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1020222_page0.html

*knapplån*

Min lilla är nu 5½ mån.
Han har haft sadel o träns+bett utan några problem alls ,, ska börja "lek" tömköra snart i grimman :)
Han ska inte kastreras såvida han inte blir helt galen då .
Vi får se , han har uppvisat ett otroligt stabilt lynne hittils.
Han ska köras in i slutet på sommaren .

Vad skönt att kastrationen gick bra! Jag ska förmodligen också kastrera min 08 snart, väntar ett tag till på att testiklarna ska komma ner helt.. de vandrar för tillfället upp och ner.
Hur var det för din hingst? Hade "kulorna" kommit ned helt?
Jag har bestämt att kastrera på klinik jag med, men vi får se om det blir innan sommaren eller till hösten.
Ungefär hur mycket betalade du? Många frågor:p

Måste bara fråga...
Hur mycket kostar en kastrering??? På ett ungefär??
Det är snart dags för mitt lilla troll, om bara kulorna kunde ramla ner nån gång.
Hur stor är infektionsrisken??
Det är första gången jag ska kastrera en häst, så jag är lite osäker...

Våran kille har jag bara vanligt grimskaft på nu.. därimot innan hade han en så period där de bara inte gick å lyssna på matte då satte jag på kedja på honom och vanligt grimskaft så jag ledde honom i det vanliga. skulle han fara iväg så hade man kedjan som en nödbroms. han hoppade iväg 3 ggr nu gör han det ej mer =) han fattade rätt snabbt att de va behagligast å gå snällt =)

Vår kille ska med kastreras. ska bara ha pengar sen ryker bollarna =)
Får säga de tyst så han inte hör =) hihi då kommer han la inte til mej i hagen fler gånger =)

Bildbomb:angel: Prinsen har flyttat hemifrån:cry:, 500 m typ...:grin:

Det ser mer harmoniskt ut än det är.... han jagas och blir biten och får inte vara med, men det ska snart gå över hoppas jag...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar