Hur går det för -08orna?

Sv: Hur går det för -08orna?

Hur gör ni då ni börjar gå promenader med era busungar. Mitt sto har mkt bus att ta igen och är ganska jobbig att leda, reser sej och försöker slita sig el helt enkelt växer fast. Jag har inte vågat gå några längre sträckor pga att vi bor nära en stor väg och om hon kommer lös vågar jag inte ens tänka på vad som kommer hända. Hur "lär" man henne att gå hysat i grimskaft utan att det är risk för mattes hälsa?:o:crazy:

Åh, en busa ;) Figaro hetsar upp sig lite när man går förbi andra hästar och så. Hingstfasoner. Men inte så han sliter sig. Han kan halvresa sig lite, slå med frambenen, grymta som en liten gris :p trängs med matte :grin: Jag törs inte gå med honom nu på grund av halkan, är så rädd att han ska göra sig illa om han far runt. Har ingen större erfarenhet men jag tror på att försöka att inte göra en stor grej av det. Så långt det är möjligt bara GÅ dit du är på väg, beslutsamt. Reser hon sig, gå åt sidan så du kommer undan och samtidigt kan få ner henne på alla fyra igen, o så massor av beröm när hon sköter sig självklart :d

Min lilla är 5 månader o jag leder honom nu på ganska så långa promenader men jag anväder sommarhagen där det inte är isigt , kanske är ett tipps?
*trådkap*
Annars så har min lilla skit visat hopptalanger i dag *suck*
han är ett tungt kallblod som sagt 5 mån gammal som hoppade ur hagen !
Har 4 järntrådar med MKt bra ström och han bara seglade över trotts stakethöjt 110cm på övertråden !

Har någon av era föl gjort så här?

Han var ju snäll o ta han kom rätt fram til mej så jag fick leda hem honom till hans mamma igen men ändå :s

*kl*

Idag är han guld värd min lilla Ceasar!:love:

Han har lärt sig trava på kommando (hakade på en äldre häst och sedan fungerade det utmärkt även själv). Vi har gått på en promenad förbi den "läskiga" maskinhallen utan att han rört en fena och han har stått helt ensam i stallet för första gången och ätit sin mat. Helt cool!

Nu hoppas jag bara få lite mer hjälp med transportträningen så att det börjar fungera bra.

Hur gör ni då ni börjar gå promenader med era busungar. Mitt sto har mkt bus att ta igen och är ganska jobbig att leda, reser sej och försöker slita sig el helt enkelt växer fast. Jag har inte vågat gå några längre sträckor pga att vi bor nära en stor väg och om hon kommer lös vågar jag inte ens tänka på vad som kommer hända. Hur "lär" man henne att gå hysat i grimskaft utan att det är risk för mattes hälsa?:o:crazy:

Det var bara när Ceasar var riktigt liten som han provade hoppa omkring vid ledning tillsammans med hans mamma. Då gick jag bara vidare och ignorerade beteendet, typ " gör som du vill sålänge vi kommer framåt" och då slutade han. Tilläggas kan att jag har ett riktigt långt grimskaft.

Han provade också växa fast, då hade jag en kompis som smånöp honom vid svansroten (som mammorna gör) och när det fungerade tog kombinerade jag de med nacktryck och sedan enbart nacktryck. Det är dock mkt viktigt med en omedelbar eftergift i grimskaftet vid minsta tanke framåt.

Provar han att stanna idag (händer ytterst sällan) räcker det med att ta i grimskaftet lite åt sidan så går han genast igen.

Nu började jag iofs leda väldigt tidigt, men när jag började gå ut utan mamma så gjorde jag så här:
Första gångerna tog jag bara en vända ut ur stallet på väg från uppställningsplats till boxen, så att han fick gå ut och vänta medan jag stängde dörren, gå ett varv på stallplan, stanna, backa ngt steg och vänta snällt medan jag öppnade dörren igen. Han var väldigt orolig och ofokuserad första gångerna, men jag väntade bara ut honom utan att göra ngn stor grej av det och han lugnade sig fort.
Vidare gick vi ner till paddocken och vände några gånger.
Nästa steg in i paddocken och gick något varv. När det var okej att göra följde jag med på promenad tillsammans med en äldre häst som skulle skrittas.

Självklart har det varit tveksamheter, motstånd och bus på vägen, men ytterst lite. Sammantaget har det kanske tagit 4-5 veckor att kunna gå ut och gå själv, men han måste få smälta intrycken emellan varven. Vi gör något kanske 2-3 dagar i veckan beroende på vad.

Oftast gör jag saker spontant, tar med honom ner till brevlådan, eller när jag ska ut och mocka paddocken t.ex. Ska jag ut och skritta tar jag gärna med honom som handhäst. Jag har självklart mål, men vill att det ska vara spännande och tryggt för honom att följa med mig och är rädd att jag gör en grej av det om jag planerar för mycket. Hittills funkar det bra.
Hur gör ni andra? Vad gör ni för aktiviteter, stora som små, och hur går ni tillväga för att vänja era små vid detta?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag fick hem min 08:a för precis en vecka sedan.

26124858.jpg

26124863.jpg

Hon har väldigt lätt att frysa fast i marken när jag leder henne. Är jätte noga med att genast ge eftergift vid minsta lilla tecken på att hon är på väg framåt. Ibland går hon jättefint men rätt som det är drar hon iväg, åt sidan tillåter jag henne att skutta något steg så länge hon inte skuttar på mig eller framför mig.

Tips på hur jag ska få detta att funka på bästa sätt emottages väldigt gärna :)

det går bra för min 08a, hon föddes den 28 mars, så nu är hon drygt 10
månader. mamma är guldlock och pappa är bol elden, kallblodstravare
förhoppningsvis min framtida ridstjärna :D men vi får väl se hur det går med
den saken. hon sköter sej bra förutom en grej, hon är väldigt hård när jag har
en vanlig grimma på henne, men när jag hr repgrimma är hon jätte snäll, vi
jobbar på det. snart ska vi börja köra in henne, vänja vid sele osv.

http://www.pixbox.se/usr_show_id147561_page0_order1.html

härfinns en massa bilder, även där min pappa rider för första gången på
väldigt länge hahaah :D:p

Mina 08-or går i hagen och leds ut och in från den. De går bra att leda på promenad med, men det är inget jag gör varje vecka som det är nu. Hingsten har jag kedja på när jag leder för han har kommit på att han är skitstark utan och sätter ner huvudet och drar sig loss. Med kedja går han som en ängel. Eftersom vi står på stall där flera hjälps åt är det ett måste att vem som helst kan leda dem.

min grabb Killbill e: Friendship går och har det skönt på lösdriften. han är avand och går med två andra ston och hans jämngammle kompis colina.
Får snart flytta hage och gå med våran vallack och sedan är det dags för hingst bete...han trivs med livet och spenderar sina dagar med att röja runt och retas med tanterna och colina.
08-24.jpg

05-32.jpg

02-34.jpg

*kl*
Va kul att det går så bra för alla!
Min lilla som är född i maj har varit iväg med sin storasyster i ridhuset en gång och lösgalopperat. Mest för träningen att åka släp utan mamma o dessutom få lite miljöträning. Hon är cool när hon kommer iväg, skönt!
Hemma går vi promenader ett par gånger i veckan o försöker vänja oss vid träns. Hon är vääääldigt pigg och framåt så det är roligt & helt raka motsattsen till den äldre systern född 06 som haft dålig bjudning hela tiden... Allvaret kommer börja efter systerns 3års test i maj då inkörningen ska påbörjas!

Vad kul, det måste jag göra:D. Lillen har inte varit i ridhus sedan fölmönstringen, bra idé:idea:.

Vad kul, det måste jag göra:D. Lillen har inte varit i ridhus sedan fölmönstringen, bra idé:idea:.

Vilken sprudlande entusiasm!! Man kan ju inte annat än att bli glad :laugh:
Hoppas det går bra i ridhuset!

jag brukar gå ut på romanad med henne ibland, jag har kedja på henne och
hon är jätte duktig bara det inte finns nått som triggar upp henne.
t.ex. hästar i hage brevid vägen, bara man har en kompis att gå
med är allting lungt och hon sköter sej duktigt. :)

Haha, nu börjar det...:grin: Min snälla, goa hingstbebis försöker få igenom sin egen vilja:D. Tog ut honom för att fotografera och han hade stått inne till dess, så han hade lite svårt att stå still och kunde nog tänka sig 100 bättre ställen att vara på just då. Han lättade både fram och bak och kastade med huvudet och spann runt mig som aldrig förr. Hade själv fullt sjå att hålla mig på fötter, det är ju is ute!
Han visade upp lite överskottsenergi i hagen efteråt:D

Jisses, hur ska det bli när han är 2? Och 3! Huga!!:crazy:
Tur han är söt...:love:

Ser härligt ut o han är söt!!
Skönt att det är fler som har "ungar" som försöker få sin vilja igenom.
Jag va ute o gick med min idag o hon är mer i luften än på backen, iaf på vägen hem. När man börjar närma sig hagen igen börjar hon slicka sig om munnen dessutom...för i hagen står ju mamma-mjölkbar! Sött iaf!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV