Hur går det för -08orna?

Sv: Hur går det för -08orna?

*knapplån*

Kan skriva lite om min lilla hingst också då =)

Tabasco Vip - korsning
u: Elma Vip (Varmblodig travare)
e: Rubesco (Svenskt Halvblod)

Tabasco, kallad Tabbe är en hel cool kille som nu hunnit bli 8 mån.

• Han leds dagligen till och från hagen
  • Är avvand sen två mpnader tillbaka
  • Kan stå uppbunden
  • Ska bli verkad första gången på fredag
  • Van vid att lyfta hovar & bli ryktad
  • Är väldigt lättlastad, både vanlig transport och hästbuss
  • Duktig att gå promenad med, både ensam och som handhäst
  • Kan stå ensam både i stallet, boxen & hagen
  • Har haft täcke på sig utan problem
  • Haft longergjord på sig en gång

Han går med på i stort sett allt man gör med honom :D Vem som helst kan hantera honom. Och han är nu ca 146 i manken och 154 över rumpan.

Nyfödd:
DSCF1733.jpg

Två veckor:
DSCF1895.jpg

6 mån:
DSCF3548.jpg

DSCF3547.jpg

Skriver lite om min fölunge, han är 7 ½ månad nu och efter Hip-Hop, Chess.
Han har varit jättetrevlig och social och står uppbunden i både spilta och gång. Han kan stå ensam inne i stallet och gå ensam i hagen, avvand med då:) Han är lätt att leda både ensam och tillsammans med en annan häst. Riktigt trevlig alltså, nu när jag har lov så blir det att börja gå lite promenader med honom oxå.

Hej! Vilket duktigt föl du verkar ha. En liten nyfiken fråga bara: Hur övade du/ni upp fölet att vara ensam inne? Jag har nämligen själv ett 7 mån föl som jag haft bara en dryg månad. Han blir jätte stressad och orolig när jag tar in honom själv i stallet. Vi övar endast små korta pass än sålänge. Det går bra om han har lite kraftfoder i krubban, men såfort det är slut så far han omkring i boxen som en skrikande raket.. Hur gör jag? Bara att låta honom vara tills han lugnar sig? Jag är så rädd att han ska göra sig illa när han far omkring, eller att han blir alldeles för stressad..
Jag vill nämligen också ut på lite små promenader snart!

Delvis knapplån..

Det är nog inte alla små ungar som klarar att vara ensamma såhär tidigt. Du kanske kan få med dig någon med en till häst och gå små promenader? Min är snart 7 månader, går med mamma i hagen men utan på natten. Har inte provat så mycket än men han verkar bli stressad av att vara helt utan hästsällskap. Foderhästen däremot, samma ålder men helt avvand, har inga problem med att bli lämnad sist i hagen, vara ensam i stallet osv.

Har inte skrivit här på länge nu... Har ju fått hem en lekkamrat till lilla Figaro, som för övrig inte är så liten längre utan ca 135 cm bak och något lägre fram :D Lekkamraten är ett russ, nästan exakt lika gammal som Figaro. Opirus heter han. Helmysig liten häst. De bor i samma box och är ute o busar om dagarna. Figaros mamma går med dem i hagen än så länge.

När jag tar in mamma Fina för ridning eller så så blir Figaro lite orolig och gnäggar men inte mer än så. Opirus är som sagt cool och blir inte särskilt upprörd även om han blir helt ensam.

De är väldigt trevliga båda två att hantera :) Figaro hinstar sig lite och tycker att han är stor och tuff när vi går förbi hagar med andra hästar. Då är han lite styrig och hoppig... Men annars hur snäll som helst. Opirus är inte det minsta hingstig men lite blyg för nya människor, särskilt om det kommer flera på en gång och vill hälsa.

Har börjat gå minipromenader med dem. Figaro hade mamma Fina med sig ner till ridbanan igår och såg sig lite omkring. Klart man blir lite lättare på fötterna när man kommer ut där man inte brukar vara ;)

Söta pojkar:love:
Min lille hingst fick komma ut på en liten promenad igår med sitt ponny sällskap, det går alldeles utmärkt när hon är med. Då är han lugn som en filbunke..
Motionerar ponnyn på kvällarna och då får min lille stå inne tillsammans med sällskap, lite orolig blir han men lugnar sig efter en stund. Jag hoppas på att övning ger färdighet:banana:
Provade också att släppa ut honom utan ponnyn i hagen igår. det brydde han sig inte så mycket om när han insåg att han har många hästar i hagarna runt omkring. Kul att läsa om era -08:or.
Min är snart 7 mån och ca 135 cm i mankhöjd, växer, växer..

Nu får även jag joina tråden. Jag har precis köpt en Morganhingst född -08. Såhär ser lille krabaten ut:
_MG_7921.JPG

En sån sötnos! Kul att vi är några stycken som har hästar både i 05 och 08 tråden :)

Ja, just det! Det kändes bra, när jag var klar med inridning och inkörning av -05:an började jag om med en riktig färsking ;)

Hur kom det sig att du valde en morgan? Har själv varit lite nyfiken på dem, tycker det verkar vara trevliga allroundhästar men jag vet inte så mycket om morganhästar.

Jag såg en gång en Morgan på en träning, som var så otroligt vacker och verkade så fin att rida. Sedan dess har jag sneglat lite på dem, och när detta föl blev till salu föll jag som en fura. Som du säger är de bra allroundhästar, lagom format och verkar ha ett trevligt lynne. Jag gillar hela paketet, än så länge. Har ju araber också som jag gillar eftersom de är av den grövre sorten, och jag tycker Morganhästarna liknar dem i mycket. Lagom stora hästar med huvud. Sedan har jag ju börjat med körning också, och Morganhästarna brukar bli trevliga körhästar.

De brukar vänja sig snabbt de här små har jag märkt ;) Hade Figaro inne som ensam häst igår och pysslade med honom. Han var hur cool som helst. Gnäggade en gång när jag försvann in i sadelkammaren en sväng bara :D

Karinkallberg: (hoppas att det var mej du menade? :)) Men iaf så började vi med att ha honom ensam i hagen när jag red min ponny sen så testade jag att ha honom inne ensam och uppbunden i spilta. Första gångerna fick min syster hjälpa till och klappa lite på honom, så han hela tiden hade någon som pysslade med honom medans jag hämtade borstar osv och då höll han sig lugn. Nu så är jag oftast ensam och han är lugn, om han börjar att stirra pratar jag bara med honom och det brukar räcka.
Som du skrev öving ger färdighet!
Enligt mej så är det en jätteduktig och trevlig unghäst jag har :)

Delvis KL

Alla våra småttingar har väl gått från föl till unghästar nu, eller brukar man inte säga att de är föl till årsskiftet? ;)

Har haft min lilla 08:a sedan i november månad så vi har tagit det lite lugnt; står på gången och ryktar, lyfter ben, står fint när hovis verkar henne, tar minipromenader inne i stallet, går in i trånga utrymmen och backar ut ( för att smygbörja med lastträning fast i stallet:)).

Har haft henne ute för kort promenad i hagen när de andra stod kvar inne i stallet och det gillade hon INTE, det blev lite protester med små kast, stegringar och veva med frambenen så vi ska ta och öva oss på att vara ensamma kvar i stallet lite oftare. Hon är väldigt tajt med de andra och ser inte mig som en riktig trygghet ännu så vi tar det lite lugnt. små steg i taget!

Ja de är väl unghästar/åringar nu? Även att jag fortfarande ser min som ett föl...

Eh, var ditt inlägg riktat till mig? Förstår inte riktigt din kommentar?:)

Ja de är väl unghästar/åringar nu? Även att jag fortfarande ser min som ett föl...

Den regeln att dom är åringar när man passerat 1jan är konstig tycker jag .
Tex min fölunge är född i september , han är då rakt inte nån åring än :p
Stoor skillnad på en som är född på våren eller en som är född på hösten ju .

Min lilla är snart 4 månader gammal .
Han kan vara uppbunden , lämnad i hage med vallacken när mamma går ut en sväng .
Van vid grimma och täcke .
Älskar att bli borstad , funkar att promenera med i lina när mamma går med ut .
Svårare att ha lös dock då har han massa bus för sej , bockar o härjar runt men blir lugn när linan åker på.
Van vid bilar , hundar , katter , höns mm mm
Lyfter fötterna bra och har verkats utan problem .

Har påbörjat ledarskaps träning med gott resultat på honom .
Han är 2½mån på bilden ungefär.
img_0777_22325757.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar