Hur går det för -08orna?

Sv: Hur går det för -08orna?

Håller med om att det är en dum regel ;)

Igår borstade jag på småpojkarna på kvällen när alla hästar var inne. Det står två flickor på ena sidan stallgången o dom är ju spännande tycker Figaro. De är inte fullt så imponerade av honom dock... :p Han når inte riktigt att nosa genom gallret när han är uppbunden så han försökte hjälpa till med ena frambenet o vifta (som att det skulle gå bättre då, han är för söt) och givetvis fastnade han i grimman som hängde på hennes boxdörr. Det var inte första gången det hände. Han står och ser förvånad ut tills man har tagit loss honom, coola killen :D Men han har inte lärt sig att man fastnar där om man vevar med frambenet... :p

Får joina här som ännu en av dem som finns i både -05 och -08-tråden.
Jag har ett sto på snart 7 månader e: Feliciano ue: Swift 690. Hon har erhört bra lynne och kan stå uppbunden under borstning, lyfta fötterna och ledas utan bekymmer. Hon står med ett 2 månader äldre föl i en större box och de busar ute om dagarna.

Så här ser hon ut:

2 dygn gammal
n691301614_988394_2673.jpg

4 månader
n691301614_1421282_3922.jpg

Idag under friseringen
n691301614_1767042_6907.jpg

*KL*
Och min bebis fyller snart 10 månader! Blir 1 år i mars (tiden går FÖR fort!)
Hon är E. Callahan VDL - Almeto Z - Ahorn.
Går på lösdrift på annan ort, var där och hälsade på på nyårsafton och hon var jättefin! Såg nöjd ut med livet och busade med kompisarna och var hur go´som helst :love:

Jeeves, svarade på inlägget innan. (om det var mig du menade? :)) Är lite otydlig...

*kl*

Måste bara berätta en rolig sak som hände häromkvällen med mina små. Tyvärr fick jag inte se det själv. De skulle gå in från hagen vid 21 som vanligt. Va stallkompisar som skulle ta in. Fina (mamma till Figaro) och Figaro lät sig fångas medan lilla Opirus fick för sig att han minsann inte skulle gå in. Han tyckte nog det var skönt ute när det blivit plusgrader igen.

De gick in med Fina o Figaro och gick ut igen för att se om han ändrat sig när han blev ensam, men inte då. De jagade honom en stund men det gick inte. Visste inte hur de skulle göra och var rädda att han skulle bli orolig att va ensam så de hämtade Figaro igen.

Opirus var längst bort i hagen när de släppte Figaro, som sprang dit och jagade Opirus hela vägen till grinden och trängde in honom i hörnet där. När de kom med grimman bet han tag i nacken på Opirus som för att hålla fast honom. Men tyvärr orkade han ju inte hålla kvar :p
Vad är det här för underligt beteende?? Det var ju verkligen som att han skulle hjälpa till! Synd att jag inte fick se det med egna ögon.

Sen ringde de mig o frågade hur de skulle göra, så jag sa att de skulle ta in Figaro igen och så åkte jag ut så fick jag tag i lillen med en havrehink till hjälp. Hur kan en sjumånaders unge tycka det är bättre att va ute i mörkret helt ensam än att gå in med de andra hästarna?? De är konstiga bägge två :D

Haha, vad roligt!:rofl: De är ena filurer. Min förra häst var ofta helt oberoende av flocken. Hon brydde sig aldrig om att gå ifrån dem, eller att vara ensam kvar i hagen. Detta trots att de går tillsammans 24/7... hon tyckte livet med matte var mycket roligare.

Passade på att lasta min lilla hingstunge idag då transporten stod framme. Han är 8 månader och hur cool som helst. :love::love::love:
Trots att mamma gnäggade hysteriskt inne i stallet och mellanväggen satt i så tvekade han bara en sekund. Därinne stod vi och gosade en stund och på kommando backade han ut hur fint som helst!

För säkerhets skull gick vi in och ut två gånger till och jag är sååå stolt!:banana:

Jag passade på att leda fölet och samtidigt sparka på vägen till hagen. Han brydde sig inte alls så nu ska jag be någon annan sparka och möta mig vid nästa korta promenad utanför lösdriften.
Lyckas jag skaffa barnvakt en sväng imorgon tänkte jag testa att lasta fölen och ge mat i transporten!

Haha, jag fattade inte heller något av vad du skrev :p Men ok, sparka då vet vi vad du menar.

Jag kan förövrigt berätta att mitt låneföl snällt gick på transporten idag (jag och hans ägare skulle ge fölen mat i transporten för att träna dem att gå in) medan min lilla rackare tog betydligt längre tid på sig.
Han går inte bakåt men heller inte framåt så det tog bortåt en kvart innan han var inne.
Förhoppningsvis lossnar det så så småningom.....

Hahaha:D:D:D, jo, vi befinn oss no på olika platser i vårt avlånga land...

*kl*

Min lillpojk hade kolik i måndags igen :( Tredje gången. Första va i oktober, lindrigt som gick över av sig självt. Andra var före jul, lite värre, tog ut vet. men det hann gå över innan han kom.

Nu var det värre. Han hade verkligen ont, hittade honom liggande i hagen, och skrapmärken här och där i snön. Vet inte hur länge han haft ont. Ringde vet. direkt men hon var en bit bort så det tog drygt en timme. Gick med pojk på stallplan, med filt på för han frös efter att ha legat i snön. Han var så han nästan välte omkull hur man än gjorde :crazy: Stackars lillen.

Veterinären kom till slut i alla fall och gav lugnande och undersökte. Hon trodde på gaskolik. Han fick dropp o grejer och när det var klart var han som vanligt igen, lite hungrigare och lite tröttare bara. Skönt :) Men han verkar vara lite känslig i lilla magen...

stackare, det är så trist med sjuka/skadade föl... känner att jag har haft min beskärda del av den varan oxå.

Först var det ju in och ut på klinik för hennes sneda ben, 3 operationer, en vecka på klinik för infekterat op-sår, sedan kom gaskolik då vetrinär tillkallades, efter det kom hostan/snoret som behandlades med hippotrim och nu i förrgår när jag visiterade henne fann jag hennes ena bakben jämntjockt från hasen och ner... lindade om jodopaxomslag och lät det vara över natten.

På morgonen var det inte svullet... trodde jag!!! Det visade sej jag hade lindat fel ben:eek:, hur trött får man vara??? Lindade genast det rätta benet och nu i morse var det ngt bättre men svullande direkt då jag tog av bandaget. Ringde då vet som kom på eftermiddagen och kikade. Då var benet i mkt bättre form och vi hittade ett litet sår som troligen orsakat detta... Hon hade ingen feber och rörde sej obehindrat så vet avvaktade. Dessutom tog han inget betalt för besöket... T o m vet tycker synd om mej, då är det illa! :oMen nu ikväll efter en dag i hagen såg det rätt ok ut, lindade jodbandage så får vi se imorgon hur det ser ut!

Säga vad man vill om allt detta, men en välhanterad häst har jag iaf!!!:grin:

Ja, jag säger då det... det är tur att man inte vet allt som kan hända innan man står där med ansvaret för en liten fölunge, då hade jag aldrig vågat:o.

Visst är det fantastiskt ändå vad man klarar av att hantera när man väl hamnar i situationen:grin:

Nu håller jag tummarna för att båda era föl har fått sin beskärda del och kommer att må bra framöver!

Inget ont som inte har något gott med sig. Men fy du har verkligen haft otur med fölis :crazy: Hoppas dom håller sig friska nu dom små!

Här kommer en liten uppdatering från mina små flickor

Soraya och Pippi har blivit världens bästa kompisar och äter ur samma mathink, gosar dagarna i ända och blir alldeles ifrån sig om jag tar ut bara den ena. Börjar kännas som att det inte blir några problem att skilja av Soraya från mamma för bara hon har Pippi hos sig är hon jättelugn. Soraya ser just nu ut som en dragster eftersom hon har en rumpa som är typ 7cm högre än manken

En liten bild på Soraya f:11/6 e: Hermes 1086 ue; Napoleon 625.
Soraya1-1.jpg

och en liten bild på Pippi f: 19/5 e: Carland 1113 ue: Cortus 920.
Pippi-3.jpg

De två andra småtjejerna fick jag tyvärr inga kort på idag så dom får vänta tills nästa gång jag fotar

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar