Hur gammal?

Sv: Hur gammal?

Good to be back.
Nu vet jag hur man rida en Tennesee Walker i den Arizona Desert.
Ska du till Chappis?
Ja har bilder därifrån och Idaho.
Kola din gäst bok.
Mark

Fyller på Tendes och Gutis (Anniequarters) bidrag och funderar på om det kan vara så att de som har Quarters inte har så gamla såna eftersom rasen (lixom westernridningen) kommit på modet de senaste årtiondet...?

Hur gamla är/har din/dina Qh blivit?

(1) 24 år
(1) 23 år
(3) 21 år
(1) 19 år
(1) 17 år
(1) 13 år
(1) 12 år
(1) 11 år
(1) 9 år
(1) 8 år
(1) 7 år
(1) 3 år

Annan ras?
(1) 34 år Okänd korsning
(1) 29 år Russ
(1) 27 år New Forrest
(1) 27 år Connemara
(1) 27 år Welsh Mountain
(1) 26 år New Forrest
(1) 23 år Nordsvensk brukshäst
(1) 22 år Fjording
(1) 22 år Svensk varmblodig ridhäst
(1) 20 år Arabkorsning
(1) 18 år sv kallblodstravare
(1) 18 år Varmblodstravare
(1) 17 år New Forrest
(1) 17 år Varmblodstravare
(2) 16 år Arab
(1) 16 år Fjording
(1) 11 år Kallblodstravare
(1) 13 år Varmblodstravare
(1) 9 år Ardenner
(1) 8 år Arab

Still here on Lövåsen. me and Ami will grow old up here.
I´ll drop in on the other line.
Mark
Såååå gammal är du inte. Även om knäna skulle behöva föryngras lite:angel:
Hoppa du in i tjattertråden, om du orkar, det är bara massa brudar så det behövs en man som motvikt.:rofl:

Fyller på Tendes och Gutis (Anniequarters) bidrag och funderar på om det kan vara så att de som har Quarters inte har så gamla såna eftersom rasen (lixom westernridningen) kommit på modet de senaste årtiondet...?

Ja det blir ju en lite missvisande undersökning även om jag förstår syftet.... Det finns inte så många quartrar/paintar i Sverige om man ska jämföra med alla andra raser dessutom... och som sagt är dom flesta inte så gamla ännu..

Men på Gotland finns ju många av dom gamla hingstarna kvar, och även om några har fallit bort så vet jag att dom legat på mellan 25-30 år nästan allihop!

Ja det blir ju en lite missvisande undersökning även om jag förstår syftet.... Det finns inte så många quartrar/paintar i Sverige om man ska jämföra med alla andra raser dessutom... och som sagt är dom flesta inte så gamla ännu..

Men på Gotland finns ju många av dom gamla hingstarna kvar, och även om några har fallit bort så vet jag att dom legat på mellan 25-30 år nästan allihop!

Ja det blir nästan lite märkligt när min märr blir en gammelmärr redan vid 13..
Undrar om det finns nån statistik på AQHA? Du menar alltså att de är lika livskrafiga som ponnies? Dom lever ju ofta väääldigt länge.

Ja det blir nästan lite märkligt när min märr blir en gammelmärr redan vid 13..
Undrar om det finns nån statistik på AQHA? Du menar alltså att de är lika livskrafiga som ponnies? Dom lever ju ofta väääldigt länge.

Tyvärr vet jag många som inte anmäler till AQHA när deras hästar har dött.... vet inte om det är vanligt i övriga världen men det blir ju svårt att föra statistik.
Dock vet jag att det inte alls är ovanligt i USA (o säkert i andra länder) med quartrar upp mot 40 år... så jag tror att de är lika levnadskraftiga som ponnys men att många faller bort pga felaktig träning och skador!

Fyller väl på med mina andra quarter-märrar, har som sagt en mycket frisk 24-åring:D men också en 20-åring, och en 15-åring. Jag tar inte med alla unghästar...
Min tävlingsvalack blev 11 år, togs bort p g a skada.
Har aldrig haft annan ras:angel:

Hur gamla är/har din/dina Qh blivit?

(1) 24 år
(1) 23 år
(3) 21 år
(1) 20 år
(1) 19 år
(1) 17 år
(1) 15 år
(1) 13 år
(1) 12 år
(2) 11 år
(1) 9 år
(1) 8 år
(1) 7 år
(1) 3 år

Annan ras?
(1) 34 år Okänd korsning
(1) 29 år Russ
(1) 27 år New Forrest
(1) 27 år Connemara
(1) 27 år Welsh Mountain
(1) 26 år New Forrest
(1) 22 år Fjording
(1) 20 år Arabkorsning
(1) 17 år New Forrest
(2) 16 år Arab
(1) 16 år Fjording
(1) 9 år Ardenner
(1) 8 år Arab

Kul att höra annieQ att du har så pass gamla Qh. Får ja fråga om du fortfarande har de äldre i avel?
Märks de att de är litet äldre eller behöver du inte joxa särskilt med dem?

QH
(1) 24 år
(1) 23 år
(3) 21 år
(1) 20 år
(1) 19 år
(1) 17 år
(1) 15 år
(1) 13 år
(1) 12 år
(2) 11 år
(1) 9 år
(1) 8 år
(1) 7 år
(1) 3 år

ANNAN
(1) 34 år Engelskt fullblod, dog för inte så länge sedan :cry: (av den gamla, grövre, stammen)
(1) 34 år Okänd korsning
(1) 29 år Russ
(1) 27 år New Forrest
(1) 27 år Connemara
(1) 27 år Welsh Mountain
(1) 26 år New Forest
(1) 22 år Fjording (har en fjording på 23 år bakom knuten...)
(1) 20 år Arabkorsning
(1) 17 år New Forrest
(2) 16 år Arab
(1) 16 år Fjording
(1) 9 år Ardenner
(1) 8 år Arab

Lägger till Räcermärsan här....:D

QH
(1) 24 år
(1) 23 år
(3) 21 år
(1) 20 år
(1) 19 år
(1) 18 år
(1) 17 år
(1) 15 år
(1) 13 år
(1) 12 år
(2) 11 år
(1) 9 år
(1) 8 år
(1) 7 år
(1) 3 år

ANNAN
(1) 34 år Engelskt fullblod, dog för inte så länge sedan :cry: (av den gamla, grövre, stammen)
(1) 34 år Okänd korsning
(1) 29 år Russ
(1) 27 år New Forrest
(1) 27 år Connemara
(1) 27 år Welsh Mountain
(1) 26 år New Forest
(1) 20 år Arabkorsning
(1) 17 år New Forrest
(2) 16 år Arab
(1) 16 år Fjording
(1) 9 år Ardenner
(1) 8 år Arab

QH
(1) 24 år
(1) 23 år
(3) 21 år
(1) 20 år
(1) 19 år
(1)[18 år
(1) 17 år
(1) 15 år
(1) 13 år
(1) 13 år
(1) 12 år
(2) 11 år
(1) 9 år
(1) 8 år
(1) 7 år
(1) 3 år

ANNAN
(1) 34 år Okänd korsning
(1) 29 år Russ
(1) 27 år New Forrest
(1) 27 år Connemara
(1) 27 år Welsh Mountain
(1) 26 år New Forest
(1) 20 år Arabkorsning
(2) 20 år varmblodstravare
(1) 17 år New Forrest
(2) 16 år Arab
(1) 16 år Fjording
(1) 9 år Ardenner
(1) 8 år Arab[/QUOTE]

Snyggar till lite.

QH
(1) 24 år
(1) 23 år
(3) 21 år
(1) 20 år
(1) 19 år
(1) 18 år
(1) 17 år
(1) 15 år
(2) 13 år
(1) 12 år
(2) 11 år
(1) 9 år
(1) 8 år
(1) 7 år
(1) 3 år

ANNAN
(1) 34 år Engelskt fullblod
(1) 34 år Okänd korsning
(1) 29 år Russ
(1) 27 år New Forrest
(1) 27 år Connemara
(1) 27 år Welsh Mountain
(1) 26 år New Forest
(1) 23 år Fjording
(1) 22 år Fjording
(1) 20 år Arabkorsning
(2) 20 år varmblodstravare
(1) 17 år New Forrest
(2) 16 år Arab
(1) 16 år Fjording
(1) 9 år Ardenner
(1) 8 år Arab

Såååå gammal är du inte. Även om knäna skulle behöva föryngras lite:angel:
Hoppa du in i tjattertråden, om du orkar, det är bara massa brudar så det behövs en man som motvikt.:rofl:

Nej, men det känns Eva, det bli svårer att ta sig i saddlen, val där går det an.
Med det Pass systom vi har här i europa bli det inte så svårt att få en Statistic om genom snitt ålder.
O Ami är 17, aldrig varit sjuk. (Fjord o Nordis är kände att vara Long Lived, upp i 30 - 35)
Jag vet den gammla Isaksbo Morgan Hingsten Don Quente skickades iväg nu i vintras, han var 30 och hade betäckt sto 07 som bli dräktig. Han späng som en tonåring.
Det marks att ponny´s och korsninger är lång livad som är inte så förvånada.
Några av dom quarter haster jag såg i america sist var av Ranch typ med rejäla ben och bra Top Line, jag sog en del var upp i åren men hur gammle vet jag inte.
Jag minns när dom första quaters kom till Sweden på 70 tal, igen av dom liver så mycket som jag vet.
Att påstå quaters nå upp till 35 - 40 år är lita långt sökt.

Tyvärr vet jag många som inte anmäler till AQHA när deras hästar har dött.... vet inte om det är vanligt i övriga världen men det blir ju svårt att föra statistik.
Dock vet jag att det inte alls är ovanligt i USA (o säkert i andra länder) med quartrar upp mot 40 år... så jag tror att de är lika levnadskraftiga som ponnys men att många faller bort pga felaktig träning och skador!

Då ska du se alla FULLBLOD som folk inte anm döda och äg byte på på ATG och alla travare. De gör de svårare för oss att få nya namn på våra hästar då dom varit döda minst 10 år innan vi får döpa om en häst till de namnet som redan användts.
(off topics men de retar mig fruktansvärt när folk skiter i sånt)

Min kompis fullblod har blivit 33år och34 år sen tog hon bort dom.
Mitt gotlandsruss Johannes blev 27 år vad jag vet.
Shettis blev 42 år.
Dom raser som inte är hårt avlade blir ofta gamla.
Och speciellt BLANDRASER! (Ni som inte tycker om korsningar, dom är oftast de friskaste.:laugh:)

Då ska du se alla FULLBLOD som folk inte anm döda och äg byte på på ATG och alla travare. De gör de svårare för oss att få nya namn på våra hästar då dom varit döda minst 10 år innan vi får döpa om en häst till de namnet som redan användts.
(off topics men de retar mig fruktansvärt när folk skiter i sånt)

Min kompis fullblod har blivit 33år och34 år sen tog hon bort dom.
Mitt gotlandsruss Johannes blev 27 år vad jag vet.
Shettis blev 42 år.
Dom raser som inte är hårt avlade blir ofta gamla.
Och speciellt BLANDRASER! (Ni som inte tycker om korsningar, dom är oftast de friskaste.:laugh:)

Samma med Quarter...

Nu kan jag inte alla namn på quartrar jag vet blivit/är gamla i huvudet, och närmre 40 kanske det inte är så många som blir (fast jag har läst om flera i Journal...) men söker man på gamla hästar så får man upp massor med olika Quarter som är mellan 25-35 år...

Peppy San Badger tex dog -05, 31 år gammal.

Alla raser är ju korsningar, mer eller mindre (fast för det kan man ju få förespråka renrasig avel ;-)) men just Fullblod är ju kända för att kunna bli väldigt gamla, och det flyter mycket "fullblod" i ådrorna på Quartern...

Senast ändrad:

Men pratar ni här hemma el i usa för om ni åker till Kentucky till museumet där med alla gamla legender (hästar) så går de hästar där som är allt mellan 30-40 år och de är olika raser men jag vet ju bara fullbloden. Dom har ju en groom till varje häst och dom blir omhändertagna som kristallkulor. Vad sjutton hette stället?
Mark vet du vilket jag tänker på?

Men pratar ni här hemma el i usa för om ni åker till Kentucky till museumet där med alla gamla legender (hästar) så går de hästar där som är allt mellan 30-40 år och de är olika raser men jag vet ju bara fullbloden. Dom har ju en groom till varje häst och dom blir omhändertagna som kristallkulor. Vad sjutton hette stället?
Mark vet du vilket jag tänker på?

Jag pratar om hela världen, här i Sverige finns det ju inte så många quartrar om man jämför med andra raser och dom har inte funnits här så länge heller..... så ska man jämföra bara i Sverige är det ju klart att det finns många fler gamla av andra raser...

Det ska ju funnits någon öponny som blev 66 år även om det inte blev helt fastställt, sedan ligger dom äldsta på 50-55 år har jag för mig....

24-åringen har en avkomma som är ett år i år. Ska se om hon blir dräktig i år igen, annars får hon bli extramormor.
Betäcker om både 20- och 15-åringen i år.

Endast 24-åringen måste jag hålla ögonen på, så hon inte faller ur. De andra är "som vanligt" Ger tokosel, och är noga med protein/energikvoten.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025