Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

I

I have a dream

Var det planerat?
Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?

/ Dream - som förhoppningsvis kommer vara ungefär 23 år vid första barnet :bump:

Sv: Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Jag föder mitt första barn i sommar, då själv nyligen fyllda 31. Högst planerat och efterlängtat av oss båda.

Jag är otroligt glad att jag har väntat! Dels för att jag inte varit mogen nog att bli mamma, vilket för mig varit lättare att se så här i efterhand men också för att jag med tiden fick erfarenhet nog att "sålla bland karlarna" och slutligen fastnade för min sambo. Hade jag skaffat barn när jag tänkte att jag ville första gången så hade jag idag förmodligen varit ensamstående med taskig ekonomi och mitt barn haft en (hrm) skitstövel till pappa som jag idag är tacksam för att jag inte är bunden till de närmaste 20 åren.

Men det är min upplevelse det. :) Sen får jag väl se hur det känns när barnet väl är här, då kanske jag önskar att jag var yngre och piggare! :D

Senast ändrad:

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? 22
Var det planerat? Ja
Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Hade gärna fått bli till på 1a försöker, vi körde oskyddat i 10 månader innan jag blev gravid.
Att bli mamma har också visat mig vägen vad jag vill bli när jag blir "stor".

Var det planerat?

/ Dream - som förhoppningsvis kommer vara ungefär 23 år vid första barnet :bump:

Jag var 23 år.
Det var inte planerat alls. Lite komiskt dock eftersom jag och min sambo alltid sagt att vi ska gifta oss eller få barn när vi är 23 år - sambon fyllde 23 en månad efter vår son föddes =)
Jag är jätteglad över att det blev såhär. Vi har alltid velat ha barn tidigt och jag är så tacksam över att ödet fixade det åt oss! vi har varit tillsammans sedan vi var 15 år och det är givet att han är mannen i mitt liv.

38 år
Var det planerat?
Ja

Kanske en något ledande fråga.... som förutsätter att den svarande är i en viss ålder. ;)
Nej, jag tycker inte jag borde ha väntat längre än så.;) Att jag väntade länge hade flera anledningar; jag är inte typen av människa som ångrar val i livet och kan väl säga att det blev som det blev och det blev BRA!

(Nu väntar jag nummer två och fyller 42 i sommar).

Är du gravid nu? Grattis!

Jag är gravid och har BF 15 maj, kommer vara 24 år gammal.
Det är planerat och tog sig på första försöket.
Som det känns nu är jag glad att det är som det är :laugh:

Jag och sambon hade inte varit tillsammans alls länge, eller ens känt varandra, innan vi bestämde oss för att försöka skaffa barn. Med tanke på hur situationen såg ut då så kan jag förstå att folk i omgivningen kan tycka att det är för snabbt men vi är helt på det klara med att det här är vad vi önskat.
(Situationen är för lång för att beskriva här men i korthet så blev jag och sambon tillsammans när hans ex väntade barn. Historien är lång och jag har berättat om den tidigare här på Buke.)
Alla i våra familjer är iaf glada för vad som komma skall och det känns kanon :love:

Jag var (och är) 32. Hade gärna fått barn lite tidigare, men med samma karl, men vi har ju varit tillsammans bra många år så under 30 hade varit trevligt.
Men man får inte alltid som man vill, och jag tror nog att jag trots min ålder kommer att hinna se dottern ta studenten :D

Men man får inte alltid som man vill, och jag tror nog att jag trots min ålder kommer att hinna se dottern ta studenten :D
Ja, nog 17 ska du hinna bli 51 år?! ;)

Jag räknar med att uppleva mina barns student och då kommer jag vara över 60! Jag ska leva tills jag är minst 80 år. :D

Man får ju hoppas i alla fall :D

Men lyssnar man på folk i omgivningen så är det tveksamt, i föräldragruppen är vi två "gamlingar" på 30 resp 33, övriga är mellan 17 och 25 år :D

Men jag hade inte varit lämplig som förälder för 10 år sedan, då var det alldeles lagom för mig att ha en häst och en katt, plugga och bo i hyres-etta.

31 år

Var det planerat?
Ja, och tog sig direkt*2 (tvillingar).

Det känns som att det var en rätt bra ålder men jag vet att jag tänkte när barnen var 1-2 månader gamla att jag skulle nog ha kunnat vänta lite till.:crazy::D Jag känner mig dock helt bekväm med att ha hunnit festa av mig, bo utomlands, studerat, gjort karriär och skaffat hus innan. Det gav oss en ekonomisk möjlighet att inte behöva ta ut maximalt antal dagar så det fanns bra med mån att vara hemma längre om det inte skulle ha fungerat med förskolan.

Nu när vi fått nr. 3 (vi ville gärna några år mellan barnen) tänker jag att det var bra att det blev barn vid den tidpunkten ändå, jag tyckte orken under senaste graviditeten var sämre än under den första och det kanske är ålderrelaterat?

Grattis till den blivande eller redan pågående graviditeten! Jag tror ålder spelar väldigt olika roll på olika personer, det som är rätt för den ena behöver inte vara rätt för den andra!!!

Men lyssnar man på folk i omgivningen så är det tveksamt, i föräldragruppen är vi två "gamlingar" på 30 resp 33, övriga är mellan 17 och 25 år :D
Jag har inte hört något alls från omgivningen. De törs kanske inte säga något till mig. :D De enda ställen där jag fått veta att jag är lastgammal och borde låtit bli att skaffa barn är på nätet (familjeliv i klarspråk). Men vem bryr sig säger jag....:d

Min mamma var 42 när hon fick mig. :)

Tror det beror på var man bor. Flera av mina gamla klasskompisar, som är högutbildade och bor i större städer, har också fått sina första barn under 2010.
Men själv fastnade jag i en håla där de flesta får barn före 25.

Tror det beror på var man bor. Flera av mina gamla klasskompisar, som är högutbildade och bor i större städer, har också fått sina första barn under 2010.
Men själv fastnade jag i en håla där de flesta får barn före 25.

Jag bor inte i storstad. Jag bor också i liten håla. Medelåldern enligt SCB är här 26 år för förstföderskor har jag för mig. Jag var äldsta i föräldragruppen förstås. ;)

Men ingen har faktiskt sagt något negativt till mig om min ålder.

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? 17 år
Var det planerat? Ja
Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Nej jag tycker inte att jag skulle väntat utan är glad att jag fick mina barn när jag fick dem.

Jag hade fyllt 19 ett par månader innan sonen föddes. Han var en vecka när jag tog studenten.
Halvplanerad kan jag nog säga att han var. Och vi ångrar det inte ett dugg, jag hade inte velat vänta.
Fick några år senare ytterligare en son och har även en änglason som vi förlorade i magen.

34

Var det planerat?

Ja

Ja, längre än så här hade jag inte velat vänta.

När jag var 23 var jag singel, mitt uppe i mina studier och bodde i studentrum med kök i korridoren som jag delade med 11 andra. Det hade varit katastrof om jag fått barn då. Så jag är väldigt glad att jag inte blev gravid då.

22 var jag, var inte planerat. Var glad att det blev då. Har nu tre barn fyllde nyss 27 =)

Jag var nyss fyllda 19 när den förste kom och ; ja det var planerat och nej, jag ångrar inte att jag har varit (och är) en ung mamma.

Barn 2 kom när jag var 21 och det yngsta och sista barnet kom när jag var 29.

Jag ångar inte något av barnen och alla var planerade :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 778
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka