Hur gammal är valpen?

Blandrastik

Trådstartare
Jag har ett litet företag där jag sysslar med problemutredning på hund. Häromdagen ringde en dam till mig och ville ha hjälp, hennes valp hade blivit attackerad och nu var den rädd för allt. Tillochmed vänliga grannen var numera en stor skräck.

Rädsla är skitsvårt och valpar som varit med om traumatiska upplevelser kräver sin ägare för att det ska bli bra. Men det var bara att sätta igång, mina första frågor till alla hundägare är alltid: Ras/er, kön och ålder. Så med andra ord:
-Hur många veckor är den? , säger jag.
-Han är åtta månader, säger då damen på andra sidan luren.
-Men när hände det här med attacken?
-För en vecka sen.

Tänket blev lite annorlunda mot för vad jag först trodde. Jag har även läst lite trådar här på Buke om sju månader gamla "valpar". Är det bara jag som tycker att en könsmogen hund inte är en valp?

Sen är den naturligtvis inte vuxen, men i händelsen ovan med hon som ringde så blev ju åldern avgörande för vad som skulle göras. Jag kan då tycka att det finns en risk med att kalla en åtta månaders hund för valp.

"De eee ju bara en valpis..." Då det kanske är en tonåring med bägge långfingrarna upp mot dig och ska behandlas därefter.

Sv: Hur gammal är valpen?

Jag har ett litet företag där jag sysslar med problemutredning på hund. Häromdagen ringde en dam till mig och ville ha hjälp, hennes valp hade blivit attackerad och nu var den rädd för allt. Tillochmed vänliga grannen var numera en stor skräck.

Rädsla är skitsvårt och valpar som varit med om traumatiska upplevelser kräver sin ägare för att det ska bli bra. Men det var bara att sätta igång, mina första frågor till alla hundägare är alltid: Ras/er, kön och ålder. Så med andra ord:
-För en vecka sen.

Tänket blev lite annorlunda mot för vad jag först trodde. Jag har även läst lite trådar här på Buke om sju månader gamla "valpar". Är det bara jag som tycker att en könsmogen hund inte är en valp?

Sen är den naturligtvis inte vuxen, men i händelsen ovan med hon som ringde så blev ju åldern avgörande för vad som skulle göras. Jag kan då tycka att det finns en risk med att kalla en åtta månaders hund för valp.

"De eee ju bara en valpis..." Då det kanske är en tonåring med bägge långfingrarna upp mot dig och ska behandlas därefter.

Tja fast enligt SKK är en valp, valp ända upp till 12 månader, du ställer ju i valpklass fram tills dess. Det är ju inte förrän hunden är 9 månader som du kan börja ställa i juniorklass. Unghundsklassen börjar vid 15 månader.

Min valp är ca 7 månader och han är en valp. Det finns knappt några tecken på att han är på väg in i en könsmognadsprocess

Min gräns för vad jag kallar en valp går nog till sex månader, efter det är det en tonåring/unghund fram till två års ålder. Även om jag fortfarande kallar den snart femåriga boxern för "puppy"... :angel:

Spelar väl ingen roll, ser ingen "risk" med det. Man vet ju hur gammal hunden är. Allt är ju även relativt; beror ju på sammanhanget vilket ord man väljer.

Enda risken jag ser är om du inte efterfrågat ålder innan du gav råd.

Jag har också en "puppy" :D

Men han över dagligen på att kissa på tre ben, vilket resulterar i att han kissar sig själv på frambenen. Sen morrar han åt stora mörka saker utanför fönstret på kvällarna. Jag ser honom mer som en slyngel än valp.

Jag tycker det är olika på raser faktiskt. Små raser är valpar kortare tid, medan t ex kompisens varghundar är väldigt valpiga i både kropp och huvud tills dom är nästan ett år. Dom blir ofta könsmogna sent. Västgötaspetsen jag har som daghund däremot, han är 6 månader och mer vuxen i både huvud och kropp är många vuxna hundar ;)

Våra flattar var valpar länge, den ena lyfte inte på benet före 11 månaders ålder men när han väl började med det sa det PANG och alla hormoner gick bananas i huvudet på honom. Dock är dom nu 3 år och tills cockern (4 mån) kom in i flocken kallade vi dom "valparna". Nu är dom "unghundarna" och cockern är "valpen". :angel:

KL

Så otroligt individuellt när valpstadiet upphör tycker jag. Min första hund var flamsig, bruds och valpig hela livet. Kändes som han aldrig blev vuxen :meh:

Hund nummer två var tik, hon blev för mig unghund vid första löpet ( 8 mån) Båda dessa hundar såg väldigt valpiga ut upp till 6-7 månader iaf.

Nu har jag en Dvärgschnauzer och han är 7 månader. Han ser ut som en fullvuxen DS och har gjort sen strax innan 6 månaders ålder. Stabil, färdig i kroppen, mogen i uppförandet och rörelser...ja han kunde lika gärna vara 7 år. Han har stått stadigt och kissat på tre ben sen han var 5 månader och han fattar utmärkt vad en löptik är. När jag presenterar honom för andra tar de förgivet att han är flera år så då brukar jag faktiskt säga att han är "bara en valp på 7 månader" just för att ibland så lyser omognaden igenom och han kan bli sådär unghundsivrig.
Jag behandlar honom som unghund och har krav där efter men det är lätt att glömma hans faktiska ålder. :)

Vad jag menar med risk är ju att i det här fallet kanske hunden hade fått hålla på med att visa sig "störig" och fått fortsätta med det för "det var bara en valp".

-För en vecka sen.

.

Det finns ju också en risk med att traumatisera den i den åldern - det är ju inte ovanligt att de blir lite spökrädda då och att det kommer hastigt på dessutom

*Kl*

Håller med Squarepants om att det nog varierar från ras till ras.
När det gäller saluki så räknar jag dem nog som valpar tills de är 6-7 månader, sedan är de vuxna nog att kallas unghundar. Men, unghundar däremot ser jag dem som fram tills de är 2, ibland 3 år. Det är först då de verkar bli lite vuxna.

*Kl*

Håller med Squarepants om att det nog varierar från ras till ras.
När det gäller saluki så räknar jag dem nog som valpar tills de är 6-7 månader, sedan är de vuxna nog att kallas unghundar. Men, unghundar däremot ser jag dem som fram tills de är 2, ibland 3 år. Det är först då de verkar bli lite vuxna.

Håller med. Min galning är ca 13 månader ( kallar henne unghund) och just denna ras har jag hört mognar sent( schnauzer), så jag försöker ha is i magen för hennes galna ryck och ideer. Idag är hon rädd för höstens prasslande i löven, för buskar som rör sig av vinden och framförallt för alminiumfolie och silverfärgade saker??!! Jag vet ju att hon inte blivit skrämd av något av det innan, men ändå spelar jag cool och låter det vara just nu. Svårt att veta vad som är "spöken" för hunden eller ett problem...

Jag har en 9 månaders valp. :D
Men hon är verkligen så otroligt valpig i både sätt och utseende fortfarande. Men nu när första löpet passerat och hon blivit rumsren och slutat tugga sönder saker så måste jag säga att hon börjat passera valpgränsen och kliver in mot att bli unghund.
Men i mina ögon kommer hon nog att vara en lillskit länge till. ;)

För mig är de valpar fram till året, ev. juniorer när de är 9 mån vilket för mig fortfarande är "bara barnet". Men det innebär inte att jag inte utvecklar mina krav i takt med deras ålder trots att jag använder det ordet.

Jag behandlar inte valpar annorlunda än tonåringar. Det finns ju knappast någon magisk gräns på när hunden plötsligt ska krävas på lydnad. Allting beror ju på hundens tidigare utbildning och nuvarande förmåga att lära sig saker. En valp som är nykommen på 8 veckor månader har inte samma krav på sig som en hemmastadd 6 månaders. Och en omplacering på några år har inte samma krav på sig som mina andra vuxna jag haft sen valpben. Jag anpassar kraven utefter hunden.

Jag ser ingen som helst fara att använda ett ord och tycker inte att man ska skapa en höna av en fjäder - jag kallar mig själv för mamma åt mina hundar men jag är väl medveten om att de kom från en tiks livmoder och inte min. Och de är mina bebisar men likväl är de uppfostrade och har krav på sig att lyda.

Ett ord är ett ord och inte mer än det. Varför haka upp sig på det?

Jag har inte upplevt att hundarna är "slyngliga" och pekar finger. Jag tycker snarare att det verkar gagna relationen om föraren betraktar den som en valp och därför tränar, istället för att tänka trotsålder och bestraffa.

Mina kallar jag valp tills de är strax under året, och unghundar tills jag skaffar ny valp;)

I det där fallet hade jag nog inte uttryckt mig som valp utan snarare unghund...
Min hund är dock ett år och går fortfarande ibland under smeknamnet valpen. Viss risk att man låter de komma undan med mer kanske men så stor fara tror jag inte det är :)

Jag har inte upplevt att hundarna är "slyngliga" och pekar finger. Jag tycker snarare att det verkar gagna relationen om föraren betraktar den som en valp och därför tränar, istället för att tänka trotsålder och bestraffa.

Fast trotsa har jag aldrig skrivit, det tror inte jag heller att hundar gör. Men om man tar min egen tex, han möter en äldre hane så är han "in your face" på denna hund tills den spyr på honom. Den äldre hanen kanske till slut reagerar och fräser till åt min hund. Hade du jag haft en valp så hade jag inte gillat att någon annan hund hade läxat upp min valp.

Men nu är min jäkligt jobbig med andra och därför kan jag köpa att de ibland får nog av honom.

Lite samma i scenariot jag beskrev först, det visade sig att grannens vuxna goldenhane hade blivit retad av "valpen" över staketet, när de två till sist mötes så plattade goldenhanen till "valpen".
Den var för övrigt inte mer rädd än någon annan hund i den åldern utan morrade på glassbubbar mer enligt gänse rutin för en hund i den åldern.

Rädslorna och "attacken" hade liksom inte med varandra att göra, men eftersom ägaren ansåg att hon hade en valp blev det liksom fel.

Min treåriga hund går fortfarande under namnet "Valpen" eller "Le pupp" här hemma ;)

kl.
Vet dock inte när vi riktigt slutade se henne som valp.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 081
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj