Hur gamla vid dop?

C

chrysler

Vet inte om det finns ngn annan tråd med detta , men jag undrar hur gamla era barn var när de döptes?vissa verkar döpta tidigt & andra senare..
Håller på att planera:angel:
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Vår dotter var ca ½ år.
Född 23 dec, döpt 29 juni.

Vet inte om det är vanligt, men dopklänningen var lagom stor :D
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Dottern döptes när hon var bara 8 veckor (född 4 maj, döpt 29 juni), sonen var 11 veckor (född 15 maj, döpt 4 augusti).

Vi ville gärna att de döptes tidigt av hänsyn till faddrarna eftersom de står upp och håller barnet under dopet.
 
Sv: Hur gamla vid dop?

mina båda var ungefär 2 månader när vi döpte dem...Ha det så kul den dagen ni döper eran son/dotter
//Reneé
 
Sv: Hur gamla vid dop?

8 veckor var våran dotter. döptes i lördags
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Min son kommer att vara knappt 4 mån när han döpt (född 1 maj, döps den 25 aug). Det enda man kanske ska tänka på att ju äldre barnet är dessto tyngre för gudmor/far att hålla och ska man stå en längre tid t ex när flera döps samtidigt kan det bli tungt.
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Våra var 5 månader när de döptes!

Det enda negativa med det var väl egentligen att det blev lite tungt för faddrarna! :angel::D

Det roliga var att de var med på ett annat sätt, kollade runt, "pratade" med prästen och det var ju massor med saker att titta på i kyrkan! Sonen somnade efter en stund av alla intryck! :)

/Timsetim
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Tack för alla svar!
Blir väl mest troligt att döpa Vincent i september då han är 2 månader, tänker oxå på att han inte kan bråka så mkt då, förutom skrika;)
Faddrar eller gudföräldrar kommer vi inte ha då min kompis som är den enda jag kan tänka mej som gudmor är på jordenrunt resa & kommer hem först slutet av året, så Vincent får klara sig utan såna.
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Jo jo här får man brev från prästen när man fått barn och i brevet står att det rekomenderas att barnet döps inom 6 veckor och att de valda faddrarna är "oförvitliga till levernet" :rofl::rofl::rofl:

Nå ja nå ja det är ingen som bryr sig speciellt mycket om detta utan man får nog döpa ungarna precis när som hellst
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Jason var exakt 10 veckor när han döptes
Hade vi väntat längre så hade han inte kommit i dopkänningen:crazy:

Han var väldigt med, kolla runt, prata med prästen och var allmänt nyfiken
En jättebaj la han precis innan prästen tog honom, som tur var så höll blöjan tätt denna gång:D
Somnade sen gott och sov sig igenom hela kalaset:love:
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Oj då, ni måste ju vara en riktigt religiös kommun/stad då ;)
Har inte hört ngn annan som får hem såna brev.
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Skönt med såna barn som somnar, varit med ngn gång när de skriker sig igenom hela dopet & man inte hör ett ord av vad prästen säger, men iofs skiter ju ungen i det då denna inte fått välja ceremonin själv:angel:
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Vår son var 6 månader när han döptes. Mest för att vi velade omkring och inte kunde bestämma oss. Först hade vi tänkt ha namngivningsceremoni när han var 4 månader, hade satt upp datum och allt. Men ångrade oss och flyttade fram på obestämd tid och till slut blev det kyrkodop trots allt. Sambon ville så hemskt gärna följa traditionerna, så jag gav med mig efter löfte om att jag slipper gifta mig i kyrkan ifall vi gifter oss nån vacker dag. :angel:
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Jag fick också hem ett sådant brev. Eller, jag hade ju redan bestämt hur vi skulle ha dopet när vi väl fick brevet, så jag kastade det utan att läsa speciellt ingående. Men det stod i alla fall vilken församling vi tillhörde, och vem man kunde ringa om man var intresserad.
 
Sv: Hur gamla vid dop?

Vår son sov också hela ceremonin igenom. Störtskönt tyckte jag :) Dessutom snoozade han tom under vattenblötningen också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 122
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 776
Senast: gammalek
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 437
Senast: amsway
·
  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp