Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor
Jag fyller 40 i år. Jag har nog gillat hästar ända sedan jag träffade morfars jättelika finska arbetshäst Putte då jag var lite drygt 2½ år. Jag var livrädd för honom och vågade inte ens gå i närheten av hans hage, men nog blev jag fascinerad av jättedjuret. Mamma och släkten tyckte att jag skulle rida på Putte och mot min vilja sattes jag upp på hans rygg, bakom mamma, för framför gick inte p.g.a. mina protester. Putte undrade över den lilla parveln som kom upp på hans rygg och vände på huvudet. Jag var övertygad om att han skulle äta upp mig så jag lyftes ner. Trots att jag var så liten så minns jag händelsen.
Men jag skulle nog tro att det var där jag blev "hästbiten". När jag blev äldre så hade jag bara hästar i skallen. Som 11-åring fick jag börja på ridskola. Som 15-åring blev jag tvungen att sluta för mamma hade inte råd längre. Sedan har jag ridit diverse privata hästar, praktiserat ett halvår på ridskola och fick en lektion gratis i veckan, gått en 10-veckors hästskötarkurs, haft egna foderhästar som jag tagit lektioner på och jobbat i inackorderingsstall ett par år. Vid cirka 30-års ålder blev det en paus från hästeriet på ca 9 år. Nu rider jag åter sedan 1½ år tillbaka, både på ridskola och på medryttarhästar.