Hur gå vidare? (Avmaskning)

Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Igår kväll (onsdag) hittade jag "bara" en liten blodmask...;)

Hon avmaskades fredag kväll, och det jag mockade ut onsdag kväll kom alltså ut natten mellan tisdag och onsdag.
 
Odlingssvar...

Har fått svaret på blodmaskodlingen nu, och självklart har hon Stora Blodmasken...:smirk:

Nu går hon på "deltidsbete" tillsammans med de andra i en mindre beteshage, men hon är ju avmaskad innan hon släpptes dit så den hagen borde väl inte bli smittad?

Hur bör man göra med vinterhagen hon gått i de 2 veckorna före avmaskningen? Den ska väl helst plöjas upp, eller helst inte användas nästa vinter, men om vi inte har möjlighet att göra så?
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Mocka så noga som möjligt. Avmaska även sent i år (och hoppas på en mild höst ;) ) och räkna med att du kommer behöva avmaska även nästa år.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Menar du att vinterhagen ska mockas, eller beteshagen också?
Fast beteshagen borde väl inte vara smittad, iom att hon var avmaskad innan de släpptes i den?

Förlåt om jag verkar tjatig, men jag vill vara helt säker.;)
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Tjata på du :)

Jag menar vinterhagen, alltså där hon gick innan hon blev avmaskad och dagarna efter avmaskning.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 630
Senast: Cattis_E
·
B
Hästvård Har fått svar på träckprov på 2 hästar som ska släppas ihop med andra hästar på varsit håll i sommar. Häst 1: stora/lilla blodmask...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: Blicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp