Hur gå till väga?

J

Jardina

Om man ska banta en häst hur går man bäst till väga.
Det är en ponny på 147,5 cm.
Något överhull, hon är väldigt lättfödd.
Nu får hon:
5 kg ensilage något mer om det är väldigt blött.
0,5 l betfor ( torrt uppmätt)
1,25 kg krafft grund
1 1/3 dl mineraler
b-vitamin
e-vitamin
vitlök
4 morötter

Jag kan inte dra ner mer på krafften, och hon motioneras ordentligt.
Så jag har provat att dra ner på ensilaget.
När hon var ridskoleponny och gick 2-3 timmar/ dag fick hon:
1,5 kg krafft grund
0,5 kg betfor
4 kg ensilage
2 kg hö
mineraler

Och redan då var hon i överhull.
Så hur ska jag göra?
Någon som har några råd, inga påhopp tack, men råd tas gärna emot.

Sv: Hur gå till väga?

Öka grovfodret, eftersom det lilla du ger är på tok för lite, och dra ner på kraften.
Har du nån analys?

betforen borde du kunna ta bort och varför så mkt kraft? Är mer än vad mitt svårfödda hbl i tävlingskondis får...

Hm, det kan man ju göra och bara ge henne lite för smakens skull.
Tack!

Ja, det är analyserat, men har inte den här.
Har redan skrivit att jag inte kan dra ner mer på kraften för det är en tävlingsponny som behöver den, för annars blir hon seg och orkar inte med det hon ska göra.

Hon har ju varit tjock innan när hon fick mer ensilage.
Och det ända som fanns kvar att dra ner på var ensilaget.
Hon står på halm så hon har alltid något att tugga på, men hon äter inga mängder av halmen, utan småtuggar lite.

Ja, det är analyserat, men har inte den här.
Har redan skrivit att jag inte kan dra ner mer på kraften för det är en tävlingsponny som behöver den, för annars blir hon seg och orkar inte med det hon ska göra.

Hej!

Mer grovfoder, 5 kg ensilage är alldeles för lite! Och så mer motion. Det finns oftast inga genvägar till en smalare midja, det är motion och mindre socker som gäller, även för hästar, tyvärr....

Jag har fått lära mej att om man ska banta hästar så är det i första hand kraft fodret man drar ner på inte höet.
Dra ner krafften till 1kg och ge 2 kg mer ensilage, till att börja med och se hur hon mår av det.

Motionen ökas mer och mer i takt med att tävlingssesongen kommer igång, men innan i höstas när hon var i toppkondition så fick hon 5 kg ensilage 2 kg hö och var även då i överhull.

Hon mår inte bra av det, det har jag provat.

Men varför inte öka ensilaget och dra ner kraften, men först byta ut den mot ett mer energiriktfoder? Ex mutang active (vet inte vad kraffts motsvarighet heter.)

Nope, mer protein funkar inte för henne, krafften ska ligga dör den ligger, har hittat ett bra läge nu äntligen.
Men ska dra ner på betfor och nu när vi har ännu mer tillgång till ridhus så ska vi se om inte mer dressyrarbete kan få magen att försvinna.
Börjar med att gå upp till 6-7 kg ensilage och testar.
Låter det ok?
Om hon fortfarande inte vill gå ner, vad göra då?

Men det är mer energi och minfre protein i foder för tävlingshästar. Protein bygger upp muskler, energi gör hästen av med vid arbete och blir pigg av.

Det ÄR mer protein i krafft sport än i krafft grund.
Whatever, jag provar och ser hur hon mår bäst av.

Bort med en del kraftfoder, lägg till ensilage/hösilage. Hade varit bra om du kunde ta reda på och skriva ut analysen här.
Är hästen 'jämnfet' över hela kroppen eller är det bara magen som är stor?

Är det tillräckligt med protein i hösilaget kan du kanske ge lite mer av det (5 kg är i vilket fall för lite!) och sen "gasa på" med betfor eller annat "speed-foder", kanske Krafft Energi/Sport.

Groov har jag hört brukar fungera bra på heta hästar som något utjämnande i temperamentet.

Krafft Sport och Grund innehåller exakt samma mängd protien.

Nope, mer protein funkar inte för henne, krafften ska ligga dör den ligger, har hittat ett bra läge nu äntligen.
Men ska dra ner på betfor och nu när vi har ännu mer tillgång till ridhus så ska vi se om inte mer dressyrarbete kan få magen att försvinna.
Börjar med att gå upp till 6-7 kg ensilage och testar.
Låter det ok?
Om hon fortfarande inte vill gå ner, vad göra då?

Så länge vi inte har analysvärdena så är det svårt att ge bra råd.

Du säger att du har hittat ett bra läge på kraften nu men om du nu ändrar på högivan så får du ju börja leta dig fram till en ny nivå med kraftfoder som fungerar.

Det finns ingen naturlag att tävlande hästar måste ha kraftfoder. Det hela beror på vad man har för grovfoder. Man har gjort forskning (SLU i samarbete med Wången) där tävlande travhästar i toppkondition fick hela sitt energibehov och proteinbehov tillgodosett med endast hösilage. De visade inget sämre resultat än den kontrollgrupp som hade en traditionell foderstat. Det enda hästarna fick förut0m hösilage var salt, selen och E-vitaminer.

Ta tex mitt hösilage som jag ger till unghästen det har en Smbr på nästan 90 och MJ 8,5 /kg. Det är i full klass med de flesta kraftfoder.

Men om man nu har en häst som är lite smårund så är det bästa sättet att få den att gå ner i vikt (förutom en välbalanserad foderstat) att låta den gå lite intervall snabbjobb. Dvs att låta hästen prestera max eller nära max i en kort period på en sträcka av tex 800-1000 m som man upprepar några gånger. Detta gör man kanske två gånger i veckan.

Fördelen med detta är att det sliter inte så mycket på hästen som att sitta och rida i 1,5 timme.

Kommer inte exakt ihåg siffrorna men har för mig att 4-5 intervaller á 1000 meter motsvarade 1,5 timmes effektivt dressyrarbete.

Mvh

Tora

Har pratat med foderrådgivare nu.
Hon ska få:
1kg krafft grund
6-7 kg ensilage
o,5 l betfor
mineral, vitamin osv som vanligt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 331
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka