Hur gå till väga??

cassic_bambi

Trådstartare
Jag har ingen aning om denna tråd hamnar rätt nu?! Flytta gärna om den ligger fel!

Det är så att jag för en tid sen ganska exakt 1 månad och 1 vecka sedan, blev tillfrågad av en person som nyss köpt en ny häst om jag hade ev. utrustning att sälja till henne då hon startat helt på ny kula och sålde all gammal utrustning med sin gammla häst.

Jag kikade igenom mina atteraljer o hittade diverse utrustning som jag själv inte har användning för som hon ville köpa för ett pris på 750kr. Jag som var mitt i flyttpackning och påväg att flytta 40 mil söderut följande dag sa att jag kan lägga iordning allt så kan du komma o hämta dessa saker när du betalt av någon av de andra i stallet, men hon ville väldigt gärna ha sakerna med sig hem. Dum som jag var gick jag med på det.

Nu till kritan, jag har inte sett röken av några pengar, personen har gått under jorden-går ej på något vis att få tag på.

Den första övernskommelsen var att hon skulle sätta in pengar redan samma kväll via internet, när ca 1 vecka gått o inga pengar dyker upp så hör jag av mig, men kan inte få tag i personen.

Nu strax innan den 25/11 hör jag av henne, hon säger att hon tappat lappen med kontonummret och ej haft pengar på mobilen, jag ger åter henne mitt kontonr- Hon påstår att hon fixat dessa pengar så att de skulle dras direkt från hennes lön den 25/11.

Jag har upprepade gånger sökt och smsat personen, för att höra hur det går och för att göra en överenskommelse. Men det är omöjligt att få tag på denne!

Det har fortfarande inte dykt upp pengar, det går ej heller att spåra dessa pengar för att se om de är på väg in på mitt konto. Jag har även bett personen att kolla med banken så att pengarna skickats rätt, men budskapet verkar inte nå fram utan i stället får jag ett mail om att jag skall sluta trackasera henne och att hon visst har satt in pengar till mig, bevisligen har hon inte gjort det eftersom jag inte har fått några pengar!

Jag har erbjudit mig att ordna med banken så att hon kan få uppgifter om att inga pengar mottagits av mig!

Hur kan jag gå tillväga för att få hjälp att kräva denna person på pengarna som hon är skyldig mig. Jag har vittnen i stallet som sett denne person ta emot dessa saker och jag har även berättat för dom hur läget ligger till ifall problem som detta skulle uppstå!

Jag vet att man kan få hjälp av kronofogden, men hur går man till väga som privat person mot privat person??

Jag är mycket tacksam för svar!!

//
"En besviken o fåraktig Cassic_Bambi"

Sv: Hur gå till väga??

Far du tag pa henne eller far du inte tag pa henne?? I ena stunden sager du att hon gatt under jorden, och i andra att du haft kontakt med henne?

Jag hade kontaktat henne och sagt att om hon inte betalar sa polisanmaler du henne. Jag hade inte borjat dra in Kronofogden mm over 750:-...det kostar mer att fa dem att gora nagonting an vad alla sakerna ar varda.
Kontakta henne igen med bestamd rost och sag att du vill ha dina pengar innan ett visst datum, annars polisanmaler du hene, och om du inte fatt pengarna sa anmal. Det ar inte sa jatteroligt att fa ett samtal fran polisen dar de utreder en stold, vilket detta blir, sa hon kommer med storsta sannorlikhet att betala.

ramonarunds skrev:
Far du tag pa henne eller far du inte tag pa henne?? I ena stunden sager du att hon gatt under jorden, och i andra att du haft kontakt med henne?

Jag hade kontaktat henne och sagt att om hon inte betalar sa polisanmaler du henne. Jag hade inte borjat dra in Kronofogden mm over 750:-...det kostar mer att fa dem att gora nagonting an vad alla sakerna ar varda.
Kontakta henne igen med bestamd rost och sag att du vill ha dina pengar innan ett visst datum, annars polisanmaler du hene, och om du inte fatt pengarna sa anmal. Det ar inte sa jatteroligt att fa ett samtal fran polisen dar de utreder en stold, vilket detta blir, sa hon kommer med storsta sannorlikhet att betala.

Ok, tack för ditt svar!
Jag kan inte få tag på henne men hon har 2-3 ggr under denna tid hört av sig huxflux när hon tycker att det har varit irriterande och då påstått ovanstående saker,hon kan ju glömma att jag tänker strunta i det så att hon slipper, jag hör av mig antingen tills pengarna infinner sig hos mig lr tills sakerna finns att hämta tibax på posten!
Det är bara så jäkla trist!

Jag har fått reda på idag oxå av olika personer, att hon inte betalat fler ggr förr. Så lagom kul o få reda på det såhär efteråt. Tyvärr. Men, men, som sagt det måste ju gå o göra något åt det!

Men kan man stöldanmäla någon om man medvetet har släppt ifrån sig sakerna? Iof så har hon ju brutit mot ett muntlat avtalandel.
Jag trodde inte att jag kunde göra en polisanmälan på det, ska höra eftre och se vad de säger.

Sådär blir det ofta.
Det finns många som inte sköter sina betalningar. :mad:

Du får bara bestämma dej för hur mycke du vill strida för att få dina pengar. Lycka till!

Hej - vet du var h*n har sin häst?
I så fall kan du ju åka och hämta grejerna helt enkelt.

Lejonelle skrev:
Hej - vet du var h*n har sin häst?
I så fall kan du ju åka och hämta grejerna helt enkelt.

Jorrå, det vet jag allt, men det är 40 mil dit enkel resa, så det är dessvärre uteslutet för stunden. Annars hade jag redan varit där o fixat det hela ;)

Hade du inte vänner i stallet där hon står? De kan ta grejerna tills hon betalat och om hon då inte gör det fråga dem om de kan sälja det vidare. Tips iaf. Berätta hur det går sen. Det är alltid intressant

tråkigt att en del männiksor inte kan vara ärliga och hederliga..
men jag håller med, om du inte får några pengar, polisanmäl!!

Jo tyvärr, det är ju ingen stor summa direkt så jag vill inte strula till det för mycket för mig sj. utan vill bara inte att denna person skall slippa undan med sitt beteénde.

Cinta skrev:
Hade du inte vänner i stallet där hon står? De kan ta grejerna tills hon betalat och om hon då inte gör det fråga dem om de kan sälja det vidare. Tips iaf. Berätta hur det går sen. Det är alltid intressant

Nej hon kom till mitt stall och hämtade sakerna. Annars hade d varit en bra ide!
D ska jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur