Hur funkar ett centrallås egentligen?

Lejonelle

Trådstartare
Mitt centrallås har börjat krångla och jag undrar, hur funkar ett sånt där lås egentligen? Krånglet yttrar sig så, att bakluckan går i baklås ibland och inte går att låsa upp trots att övriga lås öppnas. Det verkar inträffa när jag låser/låser upp fler gånger på kort tid alltså t ex när jag åker en kort körsträcka kan bakluckan vara låst och inte gå att låsa upp när jag kommer fram. Väntar jag en liten stund brukar det lösa sig av sig själv. Mycket märkligt alltsammans.. men stressande, när man t ex har hundarna i bilen.

Jag vet inte om det handlar om dåligt batteri i nyckeln eller något annat elektriskt, eller är det något som bootar om, eller dålig kontakt någonstans. Kan ni har någon teori?
 
Hade liknande att bakluckan ibland låstes/låstes upp och ibland inte, för att sedan lägga av helt. I mitt fall beror det på att elkabeln, som är lite osmart placerad inne i luckans gångjärn blir skavd/skadad, dvs. glappar för att sedan gå av helt.
Jag använder inte bakluckan så frekvent och har ändå en klassisk manuell nyckel (gammal bil :up:) så har inte åtgärdat men vet att man kan peta i ny kabel, öppna innertaket och skarva. Har bara inte känts motiverande nog så länge vitala saker som lampor och elbakruta är opåverkat. :angel:

Men om samma gäller ditt problem vågar jag inte sia om.
 
Pappa hade samma problem med sin galma 745a och då var det samma orsak som på MiaMias bil, kabeln klämdes. Han fick kabeln bytt och så funkade det igen.
 
Det kan höra till saken att jag backade på en bil för en tid sedan och fick en buckla i bakluckan, tänkte inte bry mig om den eftersom det är en äldre bil.Trodde inte det kunde bero på det eftersom bucklan och låset inte alls är i närheten av varandra. Men det skulle ju kunna vara något med den där kabeln då.
 
Mitt centrallås har börjat krångla och jag undrar, hur funkar ett sånt där lås egentligen? Krånglet yttrar sig så, att bakluckan går i baklås ibland och inte går att låsa upp trots att övriga lås öppnas. Det verkar inträffa när jag låser/låser upp fler gånger på kort tid alltså t ex när jag åker en kort körsträcka kan bakluckan vara låst och inte gå att låsa upp när jag kommer fram. Väntar jag en liten stund brukar det lösa sig av sig själv. Mycket märkligt alltsammans.. men stressande, när man t ex har hundarna i bilen.

Jag vet inte om det handlar om dåligt batteri i nyckeln eller något annat elektriskt, eller är det något som bootar om, eller dålig kontakt någonstans. Kan ni har någon teori?
Är det en Opel Astra Combi beror det antagligen på att låset behöver bytas, det är en plastbit i låset som går sönder och är ett vanligt fel på årsm 1998-2004.
 
Funkar övriga lås är batteriet i nyckelsändaren ok. Jag skulle börja titta specifikt på låsmekanismen till just bakluckan. Skadan kan ha gjort att en kabel lossnat eller kortslutits, eller så kan bucklan göra att motormekaniken rent fysiskt hindras att röra sig.
Förmodligen behöver du montera bort insidan/inredningen på bakluckan för att komma åt låsmekaniken, ofta är det trixigaste just att montera bort inredningspanelerna (på ett sätt så att de går att återmontera...).
 

Liknande trådar

Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 382
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 217
Senast: Lillebjörn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 267
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp