Hur fungerar vikthalsband, egentligen?

confetti

Trådstartare
Har blivit lite nyfiken på det här med vikthalsband, och då jag inte hittat nå bra fakta om det här så frågar jag alla kära bukefalister:D

Skulle gärna bygga lite mer på min kille mellan bogbladen och upp mot nacken.
Rent spontant så låter ju vikthalsband som en bra grej då, Men...
Jag har en fundering:laugh:

När det gäller hästar så strävar man ju efter att dom ska länga överlinjen för att kunna jobba rätt och muskla sig där.
Kort fattat så görs detta med hjälp av bra träning, eller i vissa fall inspänningstyglar (!?:devil:) för att hästen inte ska sticka upp huvudet och korta överlinjen.

Vet inte alls om samma sak gäller hundar, men jag tänker såhär.
Om man lägger en vikt runt hundens hals kommer den ju att sträva neråt och hunden måste således "lyfta" halsen, och kortar av överlinjen.

Mitt "hästförnuft" säger mig då att, med en kortad överlinje så jobbar inte kroppen rätt och bygger underhals istället för nacke.

Kan någon insatt snälla hjälpa mig att reda ut det här :confused:

Har som sagt NOLL erfarenhet av träning med vikthalsband men är väldigt nyfiken på hur det fungerar.

Sv: Hur fungerar vikthalsband, egentligen?

Alltså.. en häst ska ju länga överlinjen för att bära upp ryttaren med rätt muskler, fördela vikten bakåt för att skona framben osv.

En hund bär ju i regel bara sin egen vikt.

Sen vad detta innebär i den här frågan överlåter jag till någon annan:D

Du får bra med muskler över manken om du dragtränar hunden.

Min hane får en mycket mer utvecklad muskulatur runt skulderbladen (Jag har aldrig hört bogblad på hund faktiskt, det använder jag bara på min häst :D), över manken etc när han dragtränas i lättare vikter under längre sträckor. Han drar då ca 30% av sin egen kroppsvikt, i några kilometer - några dagar i veckan.

Vikthalsbandet ger inte på min hund någon direkt synlig skillnad på det området, däremot får dom en grövre nacke eftersom musklerna växer just där.

Tack för svar :)

Haha, bogblad eller inte, man är väl hästskadad antar jag:o

Dragtränar gör vi redan, ungefär tre ggr veckan 65% av kroppsvikten 4-5km.
Och på det kortkorta intervaller/start&stopp en gång i veckan 280% (på snö visserligen).

Har inte direkt sett någon skillnad på halsen, utan mer på rygg, överarm och lår, men det kommer väl så småningom :)

Jag tycker att framdelen på hunden kommer mer, efter rätt lång tids träning. Bakdelen, samt ryggen - brukar komma himla fort! I alla fall på mina :)
Men det beror säkerligen också lite på hur hunden drar, då min ena tik inte utvecklar särskilt mycket muskler runt hals/nacke av draget, medan min hane blir mycket bredare och det syns verkligen på nacken. Min andra tik sätter mest muskler fram, runt bringan och bogarna. Alla drar på olika vis, och tar i med olika ställen av kroppen. Din kanske inte använder hals/nacke så mycket helt enkelt? Ett vikthalsband gör som sagt sitt till på just nacken, men det verkar krävas rätt lång tids användning för att kunna se det.

Just nu vilar dom alla från dragträningen, då min senaste import uppenbarligen hade lite språkliga problem och ÅT UPP lite selar :angel: Hon missade det där med att dom skulle ligga på sin plats, bredvid buren i bilen, och få vara ifred när dom inte drogs med.
Ska beställa hem nytt nästa år igen, det går ju dock på närmare 5000 kr att få till alla fyra, tyvärr.

då råkar inte ha en bild på hur en sele såg ut innan den blev tuggad på? funderar på att låta lilltjejen dra en pulka något hundratal meter när promenadslingan väl är tillplattad av skotrarna, men tvivlar starkt på att det finns draganpassade selar att köpa till en hund i 4kgs klassen, så jag får nog sy en själv :D bra att ha någon form av mall att utgå från :)

Har hunden någon kamplust är det bara att köra kamplekar. Även att bära tunga föremål är kanon för nack och mankmuskulaturen!

Bebben:
Hm, får nog undersöka hans dragteknik lite :D
Så länge han håller sig låg och inte jäktar så har jag varit nöjd, men enligt de andra i träningsgruppen har han en väldigt bra teknik så man får väl lita på dem :D
9_60895001.jpg

Laa:
skell6_60895103.jpg

sn_60895462.jpg

MrsScrabtree

Haha, jag har blivit rekommenderad springpole, men sån stark kamplust har han nog inte :D
Funkar dock om man kampar några minuter här och några minuter där.
Håller på att försöka bygga upp kampen lite så vi har några trasor liggandes som han brukar komma med när man sitter i soffan och då tar han i som bäst:)
Så tips på hur man bygger upp kampen mottages tacksamt.

Som jag kör nu, är det som sagt bara korta pass och när han tar i med hela kroppen och gungar bakåt trots att jag är passiv så släpper jag den och så blir jag superglad :D

Har testat med klicker men det fick inte alls önskad effekt.
blev bara så att han stod och höll i kamptrasan med ett väldigt lättgrepp och fokuserade på klickern hela tiden.

Vilken söt liten kille =)

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men en sak jag tänkte på, och som jag dels lärde mig av pappa när vi drog pulka med hundarna på vintern, och också hört av grannen med slädhundar/polarhundar vi hade ett tag är att - svansen rakt upp = jobbar inte. Dvs endera maskar hunden (i t ex ett spann), eller så är beslatningen såpass lätt att hunden inte direkt behöver ta i. Dock vet jag inte om det är en universell sanning och gäller alla raser.

Men det var en sån sak jag använde som (komb med annat såklart) bedöma när det var dags att öka vikten lite. Så att du inte ser så stor skillnad kan ju delvis bero på tid, men delvis på att det inte är speciellt ansträngande för honom att dra det ni drar?

Och det heter bogblad även på hund tror jag, en av mina blev iaf diagnosticerad med 'spricka i bogbladet' av veterinär (en broddad häst och en olycklig kedja av händelser och en stackars hund mitt i virvarret).

Tack:)

Om det där med svansen vet jag faktiskt inte...
På bilderna drar han som sagt inte mkt, 65% av kroppsvikten.
Hur svansen ser ut när vi drar tungt har jag inte funderat på:o

Men han har ju faktiskt hög svansföring i vanliga fall också, men den blir lite rakare bara :D
a2_57124236.jpg

Vikterna vi kör med på bilderna är inte tunga i sig för honom, men när vi går vår runda på 5km med massa backar så går det inte så snabbt mot slutet :D
Sen kör vi som sagt rena styrkepass en gång i veckan där han drar betydligt mer.

Jo, och just att olika hundar ju bär svansen olika kan ju göra att t ex din hunds svansföring på dragbilderna ÄR ett tecken på att den tar i och drar ordentligt. Bara kom att tänka på det när den hade käck svans rakt upp, du kan ju kanske höra med dem som kan mer? Det jag hört dte ang är ju polarhundar, och så våra riesen då. Nu minns jag inte hur polarhundarna bär svansen, men riesen har den ju inte lika högt som din lilla i 'normalläge', så kanske naturligare för dem att det blir just låg svans när de drar.

Hittade två bilder på just riesen

Ingen ansträngning alls, ute och 'strövar' med tom pulka, svansen upp/nästan normalläge
Thumbnail.aspx

Tyngre , behöver ta i, svansen ner (även om han står still med 'i drag' på bilden, när han började gå igen försvann 'den uppvinklade svansspetsen' med)
Thumbnail.aspx

Ja, han behöver ju inte dra fel eller så, han kanske bara drar på sitt vis :) Mina drar allihopa bra tycker jag, och kämpar verkligen hårt vid högre vikter - men dom drar på olika vis ändå! Det är inga stora skillnader, men jag som känner hundarna ser dom rätt så väl.

Men prova du med vikthalsband också! Rätt använt så skadar det ju inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 330
Senast: fixi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Mabuse
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 145
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V