Hur fungerar färdtjänst?

Jag tror inte du måste boka återresa i förväg.
Jag tror min bekant haft "vanlig" färdtjänst.Hon behövde i alla fall inte göra det. Om det nu inte finns någon speciellt ungdomsöverenskommelse som hon kunnat använda. Inte säker på att hon har alls längre. Det skulle begränsas eller försvinna när hon nådde en viss ålder (funktionshandikapp plus trasiga höfter/rygg men kan gå osv.)

Äntligen fått godkänt o nu även kortet i fickan! Kan jag beställa "hundbil" så att jag o Leon kan ta oss till Buketräffen i morgon? Måste jag beställa/bestämma returresa i förväg?

Nej. Men det kan vara bra att göra det i alla fall. Det är enklare att boka om en bil och senare- alt tidigarelägga tiden, än att ringa om göra en ny beställning. Iaf här där du kan få vänta länge på bilarna.

Fast det är aldrig fel att boka hemresa i förväg, särskilt om det är någon form av specaltransport t.ex rullstolsbuss. Jag kan tänka mig att det även gäller hundtransport. Ju färre aktuella bilar desto längre väntetid, annars. När jag bokar specaltransport i jobbet gör jag det minst ett par dygn i förväg för att vara säker på att få de tider jag vill ha.

kanske inte samma sak , men när jag gick i gymnasiet så åkte jag färdtaxi (mer än 3km till busshållplats). och då var det ju andra, oftast äldre som också åkte. var många som hade mindre hundar med sig utan att det var ngn som sa ngt.
tog dock nära nog en halvtimme extra att komma till busstationen mot om man hade kört direkt :p, var många småvägar mitt ute i ingenstans för att hämta så många som möjligt.

fick beställa taxi minst 2h innan.

Nej. Men det kan vara bra att göra det i alla fall. Det är enklare att boka om en bil och senare- alt tidigarelägga tiden, än att ringa om göra en ny beställning. Iaf här där du kan få vänta länge på bilarna.
Duuuh, i morse kom sjukresan 20 minuter för sent. När jag beställde hemresa kl 09:30 fick jag besked att bilen skulle komma 10:56. Fick stå o frysa arslet av mig till 11:25. Under tiden hade ett par taxibilar lämpat av patienter o åkt därifrån tomma.
Det där med samordnade körjournaler o reseplanering verkar inte stå högt i kurs. Missförstå mig inte, jag är glad för att vi har denna möjlighet, men nog borde våra skattepengar kunnat användas effektivare?

Fast det är aldrig fel att boka hemresa i förväg, särskilt om det är någon form av specaltransport t.ex rullstolsbuss. Jag kan tänka mig att det även gäller hundtransport. Ju färre aktuella bilar desto längre väntetid, annars. När jag bokar specaltransport i jobbet gör jag det minst ett par dygn i förväg för att vara säker på att få de tider jag vill ha.
Tvåa på bollen :)

Men så härligt!
Det känns som en befrielse, ångrar att jag inte nappade tidigare som @TinyWiny tipsade mig om tidigare. Det är uppenbart för alla att jag inte kommer att kunna arbeta inom det yrke jag är utbildad till, det är mer eller mindre uppenbart att jag aldrig kommer att kunna köra bil igen.
Det är en stor sorg, nej flera stycken sorger att smälta, jag hade planerat att arbeta heltid tills jag var 67 o sedan på tidkort.

Duuuh, i morse kom sjukresan 20 minuter för sent. När jag beställde hemresa kl 09:30 fick jag besked att bilen skulle komma 10:56. Fick stå o frysa arslet av mig till 11:25. Under tiden hade ett par taxibilar lämpat av patienter o åkt därifrån tomma.
Det där med samordnade körjournaler o reseplanering verkar inte stå högt i kurs. Missförstå mig inte, jag är glad för att vi har denna möjlighet, men nog borde våra skattepengar kunnat användas effektivare?

Bokningarnas logistik bestäms via datasystemet... är rutinsvaret på frågor kring samåkning och andra bokningar har jag lärt mig. :meh:

Färdtjänst ÄR ju helt fantastiskt bra när det funkar, och har inneburit en ojämförlig frihet och självständighet för brukarna sedan det infördes. Men visst kan jag fundera över om det inte skulle gå att effektivisera. Det handlar ju om vilket taxiföretag som upphandlats och får alla körningarna också. Det billigaste alternativet är inte alltid mer ekonomiskt i längden.

Visst är det fantastiskt, känner mig bara något manglad o oförlåtande idag.

Tja. Det är inte kul att exempelvis missa flyget för att bilen inte hittar din adress, eller att stå och frysa och vänta i en extra timme. Då har man rätt att bli grinig och känna sig oförlåtande. Om något inte funkar så ska det rapporteras till trafikledningen, och förhoppningsvis så uppmärksammas luckorna i systemet om tillräckligt många rapporterar in vart det glappar.

Färdtjänst är ett lotteri... jag har det inte själv, men jobbar inom vården. Plus att min man jobbar inom omsorgen, och vi är i den åldern att både vänner och vänner föräldrar börjar bli skröpliga. Så jag hör ju ett och annat...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 989
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar