Hur framställs araben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 043
Sv: Hur framställs araben?

Går jag i hagen och plockar plast från hösilagen går han tätt, tätt bakom. Stannar jag - stannar han och liksom ser på mig med en sån vänlig och intresserad blick att ja...svårt att beskriva.
Han lägger huvudet på sned när jag pratar med honom.
När jag rider och står stilla är han beredd, pratar jag med honom så vänder han på huvudet direkt. Vil inte missa vad det är jag vill honom.

Precis så där var min egenuppfödda fjording också, så jag tror fortfarande att det mest är uppfostran det handlar om. :angel:

Ja det kanske är så...
Har haft massor med hästar, fött upp ett fåtal av annan ras
men aldrig mött detta intresse av människan.

Li

Jag håller med om att det ofta är väldigt kärvänliga och intresserade. Jag menar bara att det kan vara modiga och tåliga hästar också, för mig låter gentleman... lite fjolligt. Men det är säkert en associations-grej. Visserligen ÄR en av mina hästar otroligt fjollig (ungefär som en 13-årig tjej i beteendet ibland), men den andra är stentuff.

Om jag ska beskriva min W så är det just gentleman.
Jag fnissar lite när jag läser detta eftersom jag tänker på en episod för något år sedan.

I vårt stall stod då en ponny med en något rädd ponnymamma (klar underdrift - hon var livrädd att något skulle hända dottern och var lämpligt rädd själv för hästar). Men den här ponnymamman var ändå jämt med i stallet men hade vissa favorithästar som hon helst hanterade framför andra.

En dag hade jag varit uppe i ridhuset och duschat Spirre (vi har ingen duschspilta i stallet) med sånt där schampo som luktar lite lakrits - ni vet vilket jag menar?

På kvällen den dagen skulle ponnymamman fylla på vatten i boxarna och min häst hade då vattenhinken i bakre hörnet av boxen eftersom han blaskade ner så mycket. Alltså var hon tvungen att gå förbi honom för att nå hinken. Hon berättade efteråt att hon plötsligt kände en god doft och var tvungen att stanna upp och snusa på min hästs päls.

Efteråt stod det på tavlan i stallet: "Camilla - din häst inte bara ÄR en gentleman - han LUKTAR som en också!"

Det är lustigt att du använder ordet gentleman för det är inte bara den gången min häst blivit kallad det - det har han haft med sig i alla år och i olika stall!

/Camilla

Senast ändrad:

Jag fnissar lite när jag läser detta eftersom jag tänker på en episod för något år sedan.

I vårt stall stod då en ponny med en något rädd ponnymamma (klar underdrift - hon var livrädd att något skulle hända dottern och var lämpligt rädd själv för hästar). Men den här ponnymamman var ändå jämt med i stallet men hade vissa favorithästar som hon helst hanterade framför andra.

En dag hade jag varit uppe i ridhuset och duschat Spirre (vi har ingen duschspilta i stallet) med sånt där schampo som luktar lite lakrits - ni vet vilket jag menar?

På kvällen den dagen skulle ponnymamman fylla på vatten i boxarna och min häst hade då vattenhinken i bakre hörnet av boxen eftersom han blaskade ner så mycket. Alltså var hon tvungen att gå förbi honom för att nå hinken. Hon berättade efteråt att hon plötsligt kände en god doft och var tvungen att stanna upp och snusa på min hästs päls.

Efteråt stod det på tavlan i stallet: "Camilla - din häst inte bar är en gentleman - han luktar som en också!"

Det är lustigt att du använder ordet gentleman för det är inte bara den gången min häst blivit kallad det - det har han haft med sig i alla år och i olika stall!

/Camilla

:rofl:
Ja det är det enda ordet som verkligen passar bra på honom.
Fast han är en tuff individ - kan bli arg som 17 siken och stampa med båda bakhovarna i marken när han och jag har olika åsikter.
Då blev han plötsligt som en tjurig 3 års unge som ligger på golvet inne på ICA och bara skriker...

Jag är ju lite snål om W. Inte så många får rida honom.
Allra minst jobba med markdressyren - eller "leka" som jag säger.
I vintras då jag var höggravid, fick min stalltjej ta ut W på banan och leka. Hon försökte alla tricks, gjorde sitt bästa att härma "vårat" språk.
W stod i mitten och tittade på henne som om han sa: Jaha...:smirk: ...vad PYSSLAR du med?
Hon försökte busa upp honom - sprang mot och flaxade med armarna, vevade med pisken (hämtade en plastpåse), satte upp ett hinder osv..
Hon kom in och sa: "nej det här tyckte inte W var kul...han vill bara vara med dig!" :rofl:
Kanske jag aldrig kommer få en finare häst. Men jag kan säga att det skulle nog ha gått betydligt trögare med en annan ras.

Li

Precis som du säger vill alla gärna ha lite fullblod (arab eller eng) i hbl men gärna i andra generation o ingen verkar vilja vara som ser till att det händer.

Kanske jag kan få MYCKET pengar för mitt kommande föl. :idea: Blir 50% halvblod e: Hip Hop, 25% arab med bla Probat i tredje led (som tom folk som bara kan halvblod brukar känna igen) och så den "tråkiga" sista 25% som är okänd. Blir det ett sto dock så blir ju hennes avkomma grönt halvblod med 12.5% arab, precis lagom.... enligt många andra. ;) Sitter kanske på en liten, liten guldgruva om två månader, ffa om det blir ett sto. He he...:D

El Shaklan har 25% Crabbet-blod, dessutom var han väl 'halvbror' till Zareef.. som ju var helt okej i temperamentet.:)
Bia

araben?
Om jag ska beskriva min W så är det just gentleman.
Om jag ska beskriva vårt förhållande så är det som en pojkvän.
Jag brukar kalla honom min andra "lover". Det låter lite vrickat, men han är så kärvänlig, vänlig, ödmjuk och intresserad av mig att det gör ont ibland.
Går jag i hagen och plockar plast från hösilagen går han tätt, tätt bakom. Stannar jag - stannar han och liksom ser på mig med en sån vänlig och intresserad blick att ja...svårt att beskriva.
Han lägger huvudet på sned när jag pratar med honom.
När jag rider och står stilla är han beredd, pratar jag med honom så vänder han på huvudet direkt. Vil inte missa vad det är jag vill honom.

Skulle han vara människa och en man, skulle han hålla upp dörren, sitta på håll och beundra mig men vara rättvis när vi diskuterar. Saklig, lugn och rättvis.

Jag älskar min häst så det gör ont och jag vet att om han bara kunde, skulle han följa mig till döden.

Li

Oj nu blev jag rörd. Fint beskrivet...

I Sverige har vi t ex Elton. Han ger konsekvent kolugna hästar, oavsett hur mycket nerv som finns i stoet.
För alla er arabfantaster låter detta kanske hemskt, men jag skulle tänka mej att ha ett sto att avla på...:angel: RP avel. Ett sto som jag även kan rida ut i skog och mark på ett trevligt vis och som jag, om jag vill, kan hoppa lite i terrängen med. Jag behöver alltså ett lugnt och trevligt sto som jättegärna kan gå på lösdrift. Hur låter detta?
Jag vet att den arabiska legenden säger att alla korsningsföl ska dödas innan de nått marken om det kommer ut ur ett arabsto. :crazy:

Men nu när jag kollat runt lite i annonserna så tycker jag inte att det finns så värst mycket att välja mellan. Vet inte vart ifrån ni får att araber är billiga och inte så populära, det finns inte alls så många annonser.

Det finns fler som tänker i de banorna. Jag står själv i begrep att köpa ett ev två arab ston för både arab o rp avel.

För alla er arabfantaster låter detta kanske hemskt, men jag skulle tänka mej att ha ett sto att avla på...:angel: RP avel. Ett sto som jag även kan rida ut i skog och mark på ett trevligt vis och som jag, om jag vill, kan hoppa lite i terrängen med. Jag behöver alltså ett lugnt och trevligt sto som jättegärna kan gå på lösdrift. Hur låter detta?
Jag vet att den arabiska legenden säger att alla korsningsföl ska dödas innan de nått marken om det kommer ut ur ett arabsto. :crazy:

Men nu när jag kollat runt lite i annonserna så tycker jag inte att det finns så värst mycket att välja mellan. Vet inte vart ifrån ni får att araber är billiga och inte så populära, det finns inte alls så många annonser.
Nejdå, vi tycker inte alls att det låter hemskt. Vi vill ju såklart att arabblodet sprids så mycket som möjligt, även om det är i utspädd form... ;)

Jag citerar mig själv från en annan tråd där detta diskuterades (Kickets tråd).

Utan att vara speciellt insatt i ponnyavel, så vill jag ändå gärna bidra med ytterligare en positiv synvinkel. Jag har en god vän som är B-tränare i hoppning. Hon är mycket framgångsrik ponnytränare och har egentligen inte så många synpunkter på val av ras när det gäller en bra hopponny, så länge den hoppar bra. Men hon sa ändå till mig en gång att hon hade lagt märke till att de som hon tyckte var de bästa hopponnyerna oftast har 25-50% arabblod. Hennes åsikt var att de är modiga och lätta att ha att göra med. Bra barnponnyer, med andra ord.

Carina på Silver Arabians

Jag har själv fött upp en korsning arab/kallblod.
Stoet var ett mkt nätt sto med bred panna, konkov norsygg, stora svarta ögon osv. Hennes svagheter var hennes korta ben och som kallblod många ggr har - långa rygg.
Detta balanserades upp med en arabhingst (gdk klass 1) som hade långa ben och kortare rygg. Resultatet blev lilla Leah som blev en mkt bra kombination med otroliga rörelser och hoppanlag som heter duga (hoppade över viltstängslet i sommarhagen som 4 månader).
Ett grymt steg hade hon...hängde i steget och skottade på bak som tusan ;)
Denna uppfödning var ett litet experiment, jag kommer inte att avla fram sådana individer på löpande band, men korsningen blev inte alls dum!

Li

Arabblod med kallblod tror jag är en bra korsning faktiskt. En av de bästa ponnierna jag sett i mitt liv var fjordning-arab korsning.....och hon kunde hoppa den damen!

Kan då berätta att jag har ett arabsto e. Elcatero.
Lugnare pålle får man leta efter.
Denna dam har tagit bort många fördommar mot araber som stissiga.
Har tom fått kommentar som
"Hon är ju alldeles för lugn, unghäst och arab"

Numera är hon utlånad till galopp, även därifrån kommer omdömmet att hon är otroligt lugn och cool.

Sedan att Elcatero är premierad med bra poäng och godkänd för andra raser är bara ytterligare ett plus.
Kan bara rekommendera honom .
mvh El

Jag har en hingst på snart 5 år efter Say amen och det är inte många som tror att han är hingst. Dom får oftast titta mellan benen på honom när jag säger det.
"Quisen" är också en sån häst som jag vet skulle följa mig in i döden, han är den mest lugnaste, harmoniske, tillgiva mysigaste häst man kan tänka sig. Han är som Linda beskriver sin W. Quisen går tillsammans med sina 4 st vänner i en hage på 3 hk. När jag ska hämta honom ifrån hagen kan han stå tätt intill sina vänner, och jag behöver bara vissla så lyfter han på huvudet och kommer i full karriär och gnäggar för full hals. Det är en sån underbar känsla man får inom sig, han kommer fram lägger sitt huvud på min axel. Vänder jag mig om och går mot grinden så har han fortfarande sitt huvud på min axel och går tätt bakom mig.. Jag låter väldigt få rida honom också eftersom jag vet att han inte accepterar vemsomhelst på ryggen. Jag satt upp en kompis till mig och hon är väldigt ruttinerad och lät henne skritta Quisen hem på långa tyglar och det gick väldigt bra, men så fort okända kräver lite av honom då sitter dom inte i sadeln länge till.
Jag har ridit sen jag var 3 år gammal och jag är 25 år idag och aldrig har jag mött en häst som är mer personlig. Jag hoppas att jag och Quisen har många år kvar tillsammans för jag gör mig aldrig av med honom.
Sen som dom flesta andra sagt så tror jag att hästar blir vad man gör dom till, min hingst är inte ett dugg stissig eller rädd för allting. Det krävs väldigt mycket för att han ska hoppa till och titta 2 grr.

Alla har vi fördommar mer eller mindre, de är ju uppbyggda av våra erfarenheter som kan vara mycket varierande.

Jag vill hemskt gärna ha en häst med ett stänk arab i. Har ju haft en arab/hbl som var helt underbar. Såg ut som en kraftig arab.

Mina fördommar om araber är intelligenta, uthålliga och snabba hästar ;) Det passar inte alla människor så är det!
Min sambo brukar ibland sucka över vissa arabers psyke men jag försöker förklara för honom att det är för att den typen av häst inte passar honom.... inte för att det är en "dålig" häst!
Tur att det finns flera raser och flera typer av individer inom raserna;)

//Ellinor

Jag tror att de flesta har fått höra diverse olika kommentarer om sina hästar. De som är mest utsatta är nog folket som har travare. Hur många gånger har det inte spytts gallor över dom? De tas inte på ett så seriöst sätt, som en halvblodsägare skulle tas på.

Det beror dels på okunskap, men även på svartsjuka.

Tänk på hur mycket arbete det ligger bakom ett välridet varmblod som kommer ut på tävling och slår halvbloden. Det gör halvblodsfolket avundsjuka. Detsamma gäller om araber. Att rida en arab är inte samma sak som att rida ett halvblod. Verkligen inte! Att kunna rida en arab och även ett halvblod, är i en klass för sig, för det är skillnad.

Det finns två typer utav araber. En del araber är avlade enbart för utseendets skull. Det är de som gör att folk får intrycket utav att de inte går att rida på. Sedan finns det bruksaraber som är avlade för ridning och tävling. De är dom som bevisar att araber har kapaciteten att nå högt inom de olika grenarna.

Jag tycker det är fel att smutskasta hästraser! Man kan inte dra alla över en kant. Visst, en som rider 1,60 hoppning kanske inte skulle satsa på en arab, utan ett halvblod tex. men de behöver inte smutskasta araben bara för att de inte håller samma mått som ett halvblod.

Det är knepigt att det förekommer lite rasism även inom djurvärlden! :smirk:

Det är alltid lika intressant och höra allas dumma kommentarer om raserna. :smirk:

Det finns två typer utav araber. En del araber är avlade enbart för utseendets skull. Det är de som gör att folk får intrycket utav att de inte går att rida på. Sedan finns det bruksaraber som är avlade för ridning och tävling. De är dom som bevisar att araber har kapaciteten att nå högt inom de olika grenarna.

Oj då..aj aj aj...jag har ju ingen av dessa 2 typer, alltså kan jag inte ha en arab. :confused:
Min är avlad både på prestation och skönhet.
Är en förstaklassig ridhäst och en helt oki utställningshäst.
Har vunnit 1 championat, 2 klassvinster, guld på riks, och två reservchampionat.
Aj aj..måste nog sälja och köpa en RIKTIG arab :rofl:
;)

Li

Det är knepigt att det förekommer lite rasism även inom djurvärlden! :smirk:

Det är alltid lika intressant och höra allas dumma kommentarer om raserna. :smirk:

Det är precis som när det börjar tjatas om Volvo eller Saab... Tills den tredje börjar agitera för Audi. Suck..:crazy:

Lägg av för :devil: det är ju bilar allihopa, Jisses

Själv föredrar jag Saab Sonett:cool: ;) ;)

Liknande trådar

Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈