Hur framställs araben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 043
Sv: Hur framställs araben?

Jag tror att de flesta har fått höra diverse olika kommentarer om sina hästar. De som är mest utsatta är nog folket som har travare. Hur många gånger har det inte spytts gallor över dom? De tas inte på ett så seriöst sätt, som en halvblodsägare skulle tas på.

Det beror dels på okunskap, men även på svartsjuka.

Tänk på hur mycket arbete det ligger bakom ett välridet varmblod som kommer ut på tävling och slår halvbloden. Det gör halvblodsfolket avundsjuka. :smirk:

Hmm jag är inbiten hbl männsika o sådär tror jag aldrig jag mött en hbl människa som resonerat bara för att en varmblodtravare gått bra.
Snarare att de tankarna finns i huvudet på den som rider travaren.
All respekt för den som kan slå hbl med sin travare. Tänk vad långt den skulle kunna nå om den satt på ett hbl istället o lade ner all den tiden o energin...iaf i dressyren så finns det ju begränsningar på hur långt den kan gå...men i hoppning kan de slå hbl utan problem...det har jag själv sett.

Grattis(?) Du har en ytterst sällsynt arab.

Tror jag inte hon har.
Ett seriöst avelsarbete utan genvägar förenar skönhet o prestation...

Sen finns de ju dem som misslyckats med skönhetsbiten eller den korrekta individen o dessa brukar kalla sina bruksaraber.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Självklart finns de ju de som prestationsavlar, men man får inte frångå den korrekta individen för mycket.

Hejsan alla!

Jag praktiserade under en månad på ett stort erkänt träningsstall för utställning för araber i Belgien 2005. Där fanns både ston, vallacker och hingstar, unga som gamla.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av araber och det jag lärde mig där var att araber är känsliga hästar med mycket kraft(både fysiskt och psykiskt), och i fel händer kan de bli farliga. Jag hörde en del där om hingstar som attakerat. Men som i 99% av alla fall, så är det hästhanteringen och inte hästen det är fel på.

Under 2006 jobbade jag under 5 månader på en islandshästgård, där de pratade mycket om rasen(islandshäst). Det jag tror är att araben och islandshästen faktiskt är rätt lika i psyke. Båda raserna har ju funnits under otroligt lång tid och utvecklats till starka, självständiga och framför allt uthålliga hästar, genom under lång tid utstuderad linjeavel. Skillnaden är att att islandshästen lättare låter sig brytas ned och villigt går som trög ridskolehäst, iallafall vissa. Medan araben ofta är stark i psyket och hellre blir dominant än låter sig brytas ned. Därav ryktet att islandshästen är snäll och barnvänlig medan araben knepig och hispig.Sedan finns det självklart olika individer av alla raser.

Detta är min åsikt och ingen fakta, men det skulle vara roligt att höra vad ni "arabmänniskor" tycker om min liknelse.:)

kram/ Jenny

Hejsan alla!

Jag praktiserade under en månad på ett stort erkänt träningsstall för utställning för araber i Belgien 2005. Där fanns både ston, vallacker och hingstar, unga som gamla.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av araber och det jag lärde mig där var att araber är känsliga hästar med mycket kraft(både fysiskt och psykiskt), och i fel händer kan de bli farliga. Jag hörde en del där om hingstar som attakerat. Men som i 99% av alla fall, så är det hästhanteringen och inte hästen det är fel på.

Under 2006 jobbade jag under 5 månader på en islandshästgård, där de pratade mycket om rasen(islandshäst). Det jag tror är att araben och islandshästen faktiskt är rätt lika i psyke. Båda raserna har ju funnits under otroligt lång tid och utvecklats till starka, självständiga och framför allt uthålliga hästar, genom under lång tid utstuderad linjeavel. Skillnaden är att att islandshästen lättare låter sig brytas ned och villigt går som trög ridskolehäst, iallafall vissa. Medan araben ofta är stark i psyket och hellre blir dominant än låter sig brytas ned. Därav ryktet att islandshästen är snäll och barnvänlig medan araben knepig och hispig.Sedan finns det självklart olika individer av alla raser.

Detta är min åsikt och ingen fakta, men det skulle vara roligt att höra vad ni "arabmänniskor" tycker om min liknelse.:)

kram/ Jenny

Båda raserna har utvecklats under lång tid, självständiga och uthålliga. JA.
Men araben har i alla dessa tider fått samarbeta med människan, vilket inte islänningen har fått. Dom har fått vara vilda under helt andra omständigheter.
Det finns många OTROLIGT svåra islandshästar som även de bästa HMS människor inte rår på. Det har jag aldrig hört om en arab.

Detta måste bero på att du kan hitta en islänning idag, som för några år sedan föddes vild på island.
Araben har, blivit uppfödd i årtusenden att följa sin människa i vått och i torrt, ur och skur.

Jag har själv jobbat på ett islandsstall och upplevde många av individerna tuffa. En av dem (import island) var i sådant psykiskt dåligt skick efter importen att den ej gick att använda i verksamheten.

Li

Ja, jag får väl fylla på med positiva inslag...Som westernhästar funkar de jättebra. Det finns flera som utmärker sig inom sporten. Ett exempel på lugna hästar är väl på Chappen: 30+ hästar rider fram på framridningsbanan. Det är strax barrel race och efter det reining...Ett parad tåg med indianer, hästar trummor mm går förbi framridningsbanan på väg in till arenan. Bakom skogen är det en High chaparall show där det skjuts och tjoas. På andra sidan framridningsbanan är det lite roping träning. Ett gäng lasso i luften samt alla flaggor överallt, speakerrösten och massor av folk, samt fyrhjulingar som gasar förbi med jämna mellanrum...och alla hästar inkl araberna gör det som de skall. Jag var impad själv på min arab. Helt cool och står och gäspar...Sen går han in och gör bra ifrån sig!

Kanske ngt att tänka på för alla de som tycker att araber är hispiga.

Att den behöver lite lugnande beror väl ändå inte på temperamentet? Min vet. sade att araber antingen behöver väldigt lite eller väldigt mycket lugnande, men detta skulle inte ha något att göra med uppfostran eller hantering/psyke. Olika individer reagerar ju olika på kemiska grejer...?

Det är kan jag nog hålla med om!
Min valack har jag åkt in och röntgat och UL ett par ggr. Han har aldrig fått lugnande för det. Har själv hållt både honom och plåten utan problem.
De var så imponerade över hans lugn. dessutom så hade de fått för sig att han var hingst!

Mitt sto därremot, henn får man je en rejäl dos för hon stressar tyvärr upp sig.

Jag menade tvärtom.... ;) Men svårt att säga vad det beror på, det vet nog en veterinär bättre...

Lite roligt att ni säger så, jag har precis tvärtom. Ett arabsto att låna ut, kanske sälja för avel, jag har inget emot korsningsföl och hon har gått på lösdrift större delen av sitt liv samt att hon är tävlad i några grenar, hopp, dressyr, distans och är inkörd. Har haft annons ute men inget seriöst svar från avelsintresserad, däremot från många tränings och tävlingsintresserade... :crazy:

Tror jag inte hon har.
Ett seriöst avelsarbete utan genvägar förenar skönhet o prestation...

Sen finns de ju dem som misslyckats med skönhetsbiten eller den korrekta individen o dessa brukar kalla sina bruksaraber.

Och så finns det de som misslyckas med psyke, temperament, korrekthet och ridbarhet och dessa brukar kalla sina utställningsaraber.
Eller vaddå?

Ops...öm nerv?
Inte så jag menade...men som jag förstått det så finns det inget som heter bruksaraber...
Det som är lite kul är att det är de som inte har så typiska araber som kallar dem det.

Min hingst har utställningsstam o galoppstam.
Han är vacker (998)o korrekt, bra temperament, hög ridbarhet men sämre gång.
Men jag ser ingen anledning att sätta utställningsarab på honom eller "bruksarab" för han är rätt o slätt en arab.

Senast ändrad:

Många araber är ju tyvärr varken eller. Inte extrema och flashiga nog för att vara eftertraktade i utställningsringen och inte heller korrekta nog eller har tillräckligt bra rörelser för att vara så kul att rida på. Det är nog ofta dem som "faller mellan stolarna" och kan vara svårt att hitta köpare åt.

Så tror jag också.
Personligen så skulle jag om jag fortfarande kunde rida...vara för kräsen för att rida våran arab...han rör sig för dåligt.
Visst lägger man honom lågt så blir gången större, men jag är van med hbl o även där är jag kräsen på gång.
Symaskinsgång går bort.
Men hans syster o hennes döttrar rör sig kanon o dem hade jag gärna ridit på. O hans vilja att alltid göra rätt har jag aldrig hittat hos någon av mina hbl.

Jag har ett underbart arabsto som uppför sig hur fint som helst! Just inriden och går som en klocka! Idag t.ex. red vi ut för tredje gången någonsin, med oss hade vi ett till ekipage ( ett 6 årigt halvblod ), meningen var att dom skulle gå först, men det gick inte! Han vägrade gå ifrån stallet, fjantade sig som en annan halv idiot. Så jag gick före med Nova istället och det gick hur fint som helst, vi gick över rinnande vatten, förbi fladrande preseningar, vi mötte en traktor med släp, ja, vad mer behöver jag säga. Min arab är kanon!!!:bow:

Jag hade en arab för ett par år sen och då höjdes arabförsäkringen, detta pga vad jag uppfattade det som att araber inte är så hållbara längre och ofta skadade sig och blev sjuka. Vad har ni andra arabmänniskor för uppfattning om detta?

Jag bytte försäkringsbolag i samband med den höjningen. Undrar hur många andra med mig som gjorde det...:confused:

säger som många andra att dem som yttrar sig negativt om araben inte vet ett skit vad dem pratar om. Oftast har dessa människor aldrig ens ridit en arab komiskt men sant. Araber är smarta hästar och därför brukar dem bäst gå ihop med likadana ägare. Halvblod överlag är otroligt mer fjantiga. Våran arab vi har nu kan ibland titta på en sten ser jättegulligt ut medans mitt halvblod när hon blir rädd far iväg det är den skillnaden som är väldigt påtaglig om man ska jämföra arab och tex halvblod. Av någon konstig anledning vill alltid folk göra det till en rättighet att ha fördomar om massa olika raser istället för att faktiskt ta reda på hur det ligger till. Av någon anledning känner jag mig alltid tryggare på en arab oavsett om jag känner den eller inte det är lite som med vissa hundraser känner man en så känner man alla. Araben är en känslig häst men på ett bra sätt den här känsligheten innebär att du aldrig behöver rycka i dem, dem är inte så "hårda" mentalt som många halvblod. Min arab jag hade förut var också otroligt lättlärd och hon ville alltid göra sitt bästa. Blir så otroligt ledsen när jag hör folks fördomar om araben då dem gjort så mycket för alla hästars grund. Hos dem flesta halvblod om ni tittar tillbaks i eran hästs stamtavla då kommer ni hitta dem där underbara arabiska fullbloden... behöver jag säga mer?:angel:

Jag tänkte skriva ett inlägg, raderade och skrev om, men till slut gav jag upp.
Vi älskar alla här inne denna biologiska varelse: Hästen. Sen får väl var och en bli lycklig med sin häst oavsett ras.
Sen undrar jag varför detta behov av att framställa araben som den bästa av raser...

Senast ändrad av en moderator:

Vi älskar alla här inne denna biologiska varelse: Hästen. Sen får väl var och en bli lycklig med sin häst oavsett ras.
Sen undrar jag varför detta behov av att framställa araben som den bästa av raser...
Jag tror att det mesta handlar om ett försvarstagande. Många arabälskare upplever att deras ras baktalas orättvist.

Men jag tycker som du; Var och en blir salig på sin tro och om man inte tycker om araber ska man heller inte äga en.

Carina på Silver Arabians

Men där har du fel, för det jag reagerar på är hur man kan säga att en viss hästras är ful eller att man inte gillar dem då tycker man ju inte om HÄSTAR utan bara en viss ras och det är sjukt. Det är väl ingen här som har skrivit att araben är det enda som gäller resten är skit? Men precis som travare,fjordingar och andra raser som folk ser ner på så förtjänar araben respekt! Den finns i alla halvblod vilket alla okunniga människor verkar vilja förtränga. Jag tycker om alla hästar, har haft allt ifrån shettis till nordsvensk, arab och halvblod. Och jag kan se alla hästars fördelar, tycker inte nån är värd mer än den andre

Liknande trådar

Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈