Hejsan alla!
Jag praktiserade under en månad på ett stort erkänt träningsstall för utställning för araber i Belgien 2005. Där fanns både ston, vallacker och hingstar, unga som gamla.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av araber och det jag lärde mig där var att araber är känsliga hästar med mycket kraft(både fysiskt och psykiskt), och i fel händer kan de bli farliga. Jag hörde en del där om hingstar som attakerat. Men som i 99% av alla fall, så är det hästhanteringen och inte hästen det är fel på.
Under 2006 jobbade jag under 5 månader på en islandshästgård, där de pratade mycket om rasen(islandshäst). Det jag tror är att araben och islandshästen faktiskt är rätt lika i psyke. Båda raserna har ju funnits under otroligt lång tid och utvecklats till starka, självständiga och framför allt uthålliga hästar, genom under lång tid utstuderad linjeavel. Skillnaden är att att islandshästen lättare låter sig brytas ned och villigt går som trög ridskolehäst, iallafall vissa. Medan araben ofta är stark i psyket och hellre blir dominant än låter sig brytas ned. Därav ryktet att islandshästen är snäll och barnvänlig medan araben knepig och hispig.Sedan finns det självklart olika individer av alla raser.
Detta är min åsikt och ingen fakta, men det skulle vara roligt att höra vad ni "arabmänniskor" tycker om min liknelse.
kram/ Jenny