Hur framställs araben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 043
Sv: Hur framställs araben?

Träffade min första arab när jag var 14 och det har varit den rasen jag dragits till sedan dess.
Nu har jag en 50% arab, detta pga storleken mycket. Hittade inte någon tillräckligt stor när jag sökte häst.
Om vi nu ska berätta positiva händelser med araber måste jag få "skryta" om min väninnas häst, hoppas hon inte misstycker om hon läser detta.... :)

Fött upp själv, väl hanterad men inte på något sätt överhanterad pga barnafödande och annat, snarare tvärtom. Är idag 4 år. Kördes in förra vintern/våren utan minsta problem. Lättaste hästen att köra in hon varit med om, hon som gjorde det. Brydde sig inte när draglinorna hängde kring benen, tog i direkt när däcket sattes på och inte en reaktion när vagnen sen spändes för. Cool lung under alla träningpass under hela inkörningen och körs nu på trafikerade vägar utan problem. Har dock inte blivit körd under okt-nu pga olika anledningar men när vagnen spändes för i veckan var det som om hon inte gjort annat.

Första ridturen var under försommaren förra året. Hade ju haft körgjord på sig men inte sadel. Satte på sadel, gick ner i paddocken, satte foten i stigbygeln och satt upp "som vanligt". Hästen står blick still och skrittar lugnt framåt vid ett smack. Nästa ridtur, lika lugn, börjar trava vid smackning och lite drivning, inga problem. Tredje ridturen, skrittar ut med mig och min häst. Spänner sig lite när vi rider förbi en trimmad motorcykel som står på men slappnar av så fort vi passerat.
Kan ju låta som om hästen är "död" men icke, härligt vaken och med, men arbetsvillig, vill samarbeta och detta med alla sinnen på skaft.

Detta är det JAG uppskattar och ser som deras positiva egenskaper, de är vakna, VILL samarbeta och tycker det är kul, nyfikenheten och lyhördheten ffa på oss människor. Men som sagts i tidigare inlägg det är ju människan som formar och vem vet kanske ffa araben då den är just så lyhörd på sin människa så den påverkas än mer.

Jag och min arab har för övrigt sedan några år tillbaka en deal om ömsesidig respekt, det funkar så här:

Inget bett, ingen bom i sadeln, inga sporrar, inget spö, ingen kaviartubsridning (drivande ben mot stenhård hand).

Inga skenturer, inga bockningar/rörelser som får mig ur balans (så att jag riskerar att trilla av), ingen tvärvägran att gå fram vad vi än möter, inget tjafs mot andra hästar, styr- och stoppbar i och från alla farter.

Om det känns som om hon är på väg att bryta mot något av hennes åtaganden så muttrar jag bara högt lite så slutar hon.
Om jag är på väg att bryta mot något av mina åtaganden så slår hon lite med huvet, eller slänger en blick bakåt på mig, så skärper jag mig.

På min ridväst står det broderat: En gång arabryttare - ALLTID arabryttare. Tror det är en ras som man antingen älskar eller hatar. Eller som en man jag känner en gång sa: It's a horse for horse gourmet people - not everyone should have one. Det är givetvis mycket möjligt att jag skulle kunna ha samma fantastiska relation med en häst av en annan ras - men varför chansa? :angel:

Senast ändrad:

våra araber är väldigt lugna att hantera, våran hingst blev riden av 4 åringar när stona brunstade i hagen bredvid, det var min brors chefs barn dessutom...fick veta det efteråt, blev lite sur eftersom han kunde ju ha sagt de..grannen på 12 år har också en arab som hon börgat tävla med, hon är lugnet själv men samtigigt väldigt pigg har galoppör stam, och älskar att galoppera fort...när det pratas om araber så kan ja prata hur mycket som hellst...hoppas jag inte förstör tråden nu bara...mvh

*KL*
Ni som vet, finns det vissa linjer inom araberna som är lugnare än andra?
Om man vill ha en arab som är lugn och trevlig i alla situationer, vilka linjer ska man leta efter då?

Givetvis blir en häst vad man gör den till, men den har också en stark personlighet som alltid visas igenom. Vissa föds med mer nerv än andra!

*KL*
Ni som vet, finns det vissa linjer inom araberna som är lugnare än andra?
Om man vill ha en arab som är lugn och trevlig i alla situationer, vilka linjer ska man leta efter då?

Givetvis blir en häst vad man gör den till, men den har också en stark personlighet som alltid visas igenom. Vissa föds med mer nerv än andra!

Man kan väl säga så här istället, 95% av alla araber är lugna. Sedan finns det kanske 5% som är nerviga eller felhanterade. Det är betydligt lättare att plocka fram de linjer man INTE ska titta efter i första hand. Det som är så tråkigt är ju att det är dessa 5% som alla ser och pratar om.

MEN............. Sedan kan man ju fråga sig varför arabhästen i alla tider har funnits med som förädlare/förbättrare för alla andra raser? Tror knappast att det är för att den har dålig mentalitet. Har kommit i kontakt med många, många araber genom åren och har hittills bara träffat ett fåtal helt "förtappade själar" = hästar som varit så förstörda att det inte med mycket tid och arbete gått att hjälpa.

Riktiga knasbollar finns det i alla raser, där är inte araben överrepresenterad. Men de är fullblod och har ett hetare temperament än tex en islänning. DET SKA VARA SÅ!!!!!:love:

Så sant som det var sagt: En gång arabryttare alltid arabryttare! Och du som ville träffa trevliga araber, du är välkommen till mig också. Har åtminstone 20 trevliga individer hemma.

madde++++

Du kan nog få väldigt olika svar på den frågan beroende på vem du frågar. ;)

Personligen har jag positiva erfarenheter av Espartero-Eldoradoblodet men det finns säkert folk här som inte har det. Det finns även hästar som jag helst inte ser i stamtavlan på när jag letar häst eller åtminstone undviker linjeavel på. Men det skriver jag inte ut här.

El Shaklan har rätt gott rykte internationellt temperamentsmässigt. Det har linjeavlats tufft på honom och hans avkommor och det finns uppfödare som säger att "ju mer El Shaklan desto lugnare" ungefär.

Annars tror jag nog att det finns trevliga hästar och knäppskallar inom de flesta blodslinjer.

Senast ändrad:

*kl*
Några tankar från en "icke arabfrälst" snarare "arabneutral"
Har varit inne på "arabtråden" ngr ggr men den är såå låååång, hattig och ursäkta ibland infantil. Slutar alltid läsa trådar när inläggen börjar handla om "och vem är du att bedömma....", "vem dog och utnämnde dig till..." Ni förstår nog vad jag menar. Och ja, jag vet att det finns i andra trådar överallt. Lika tråkigt för det:mad: .

Nu anknyter jag till TS frågeställning.
Bra vara talar för sig själv brukar maken säga, det ligger mkt i det. Jag tror aldrig att det med ord går att tränga igenom trångsynta människor eller deras fördomar. Varför ödsla energin??
En vis man sa en gång: Ju mer en säljare försökar övertyga mig om en varas förträfflighet dessto mer tvärsäker blir jag att han döljer något:cool:

Som jag ser det är araben i en "statussvacka". Det är inte hippt att ha arab. Hur styr man trender?? Den som visste det, jag gör det inte iallafall.

Ngn försökte övertyga mig om charmen med Tinkers el Gypsy Horses som de så vackert kallas. Jag köper det inte, men så är jag rejält "ohipp". Trivs lika bra för det.:D
Vi har 5 raser på gården, jag är varken si eller så människa.
Jag är hästmänniska:banana:

Jag kan också bidra med några hingstlinjer som ansens ge lugna och trevliga hästar: Monogramm, Khemosabi och Eldon. På individ-nivå kan man även hitta hingstar som slår igenom märkbart, utan att det egentligen är hans blodslinjer som gör det. I Sverige har vi t ex Elton. Han ger konsekvent kolugna hästar, oavsett hur mycket nerv som finns i stoet.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag kan bara hålla med om att Eldorado ger coola avkommor, jag har haft 3 Eldoradoston och flera barnbarn.
Dom är fantastiska tävlingshästar men uppskattar att ta det lugnt när dom kan, händer det något vänder dom sig om och tittar först för att se om det är värt att flytta sig.
Det är min personliga uppfattning om dessa fantastiska Eldoradohästar.
När det gäller El Shaklan har jag bara hört " skit " om hans temperament, har någon någonsin sett honom riden?
Snart skriver nog någon om en tokig Eldorado avkomma och en super trevlig El Shaklan avkomma ,så vad vet jag?!?!
Ingela

Emma Maxwell red väl El Shaklan en hel del? Även om hans karriär har varit som utställningshäst och han inte visats riden. Men det beror kanske på via vilka av hans ättligar man träffat på blodet?

Sonen El Mokari i Danmark gäller för att ge väldigt snälla, lugna avkommor t ex. En uppfödare på det danska forumet beklagade sig tom över att det var svårt att få dem att showa. ;) I Danmark har ju dessutom flera av hans barn och barnbarn gått bra på galoppbanan.

Bewelinn- som har en kolugn El Mokari dotterdotter.

Jag instämmer med Bewelinn om El Shaklans avkommors temperament. Jag har träffat många med El Shaklan blod å alla har varit mkt trevlig å lätta att ha att göra med. Vet inte om Emma Maxwell red honom men hon har väl iaf ridit hans son Maleik El Kheil som de ägde. Sanadik El Shaklan rids oxå han regelbundet av hans ägare, eller har iaf gjort, och han har även lämnat avkommor som går både distans och galopp.

Här finns Sanadik:
http://www.omelarab.com/om-el-arab-stallions/shaklan.html

Jag har själv ett sto med El Shaklan-linjer å hon har ett helt underbart temperamnet! :love: Mycket "människo-orienterad" och mjuk i sättet.

Så här säger greve Zichy-Thyssen, som ägde El Shaklan tills han dog, om araber och ridning:

"Horses should be able to be ridden," he adds. "Our horses are not only tested in show rings around the country, but are used as working horses on our cattle ranches in Argentina, and I ride them myself. If they are not good riding horses, I get rid of them. We break out most of the mares, and all the stallions are ridden. Riding should be a very important determining factor in the breeding shed. Unless you can ride, why breed your horse? You feed the cattle because you eat them. The horses are only worth something if you can ride them. If you can't ride them, and they can't carry your weight, they are no good. Some people may think that performance horses are supposed to be ugly, but they can be as pretty as the most beautiful halter horse. Beauty does not outrule performance. You can breed for nice conformation, nice heads and beautiful horses, but never breed horses that can't perform."
In his quest to produce beautiful, athletic horses, the Count bought the world famous *El Shaklan (Shaker El Masri x Estopa, by Tabal) at Nagib Audi's 1992 dispersal auction.
(saxat från: http://www.ztarabians.com/farm/index.shtml)

En arab med egyptisk stam som han fött upp vann nyligen en 16 mil på rekordtid i mellanöstern någonstans, så han verkar ju vara rätt ute.

På tal om arabhästars hoppteknik så är min systers valack, iaf enligt mig... :angel: , ett bra exempel på att de visst kan hoppa. Han är bara tävlad tom 1.10 pga att hon egentligen är rädd för att hoppa. Vid några tillfällen har han tom hoppat upp sig så hon åkt av, å en gång fick vi det till min stora förtjusning på video! :rofl:
Här är en bild på honom när han hoppar:
http://s94.photobucket.com/albums/l112/nesjla/?action=view&current=Musse21.jpg

Även han har ett supertemperament! Jag red honom när jag tog studenten bland alla bilar å där var tom ett traktorsläp med en sambaorkester, men brydde han sig? Nä då, han tyckte bara det var kul att visa upp sig å få vara med oss! :love:

Oj, vad långt det blev, det här är nog mitt längsta inlägg någonsin! :p

Senast ändrad:

*kl*
Om jag hade pengar, tralala...:angel:
Nu finns ju bara Elcatero kvar för oss hbl uppfödare. Maken och jag har disskuterat detta många ggr. Alla vill ha en skvätt arab i hästarna men ingen vill se till att det blir gjort.
I den perfekta av världar får jag ett sto att bygga vidare på i aveln. Och jag tror att hennes döttrar skulle kunna bli kanon.:d
Men om jag får en hingst... Får jag tillbaka pengarna?:confused:

Haha...tyvärr är man ju aldrig garanterad ett sto...
Men jag förstår dilemmat.
Precis som du säger vill alla gärna ha lite fullblod (arab eller eng) i hbl men gärna i andra generation o ingen verkar vilja vara som ser till att det händer.
Elcatero är mycket fin, passande till hbl aveln....men hur många hbl har han fått betäcka?
Hade jag ett 170cm sto...

Min häst är ju lugn och trevlig och han är efter Ibn Halim, en egyptisk hingst efter Maysoun, med Hadban Blue som morfar (som i sin tur har Hadban Enzahi som farfar). Inte så vanlig i Sverige, tror jag, finns 4 avkommor på distanslistan registrerade, varav en dessutom har samma morfar.

Ni som känner till lite mer om arabaveln vet säkert vilken linje Ibn Halim kommer ifrån och om den är bra eller inte.

/Camilla

Hadban Enzahi har min dam 2 ggr av. Han förekommer i stamtavlan hos flera av hingstarna på den franska distanshingstlistan noterade jag (det gör flera andra Marbachhästar också).

Ibn Halim, var det inte han som exporterades till Saudiarabien för några år sedan?

Arabfrälst måste jag erkänna- skulle aldrig kunna tänka mig ngn ångvält(stora okännsliga lufsar-halvblod,kallblod,varmblod mm).
Nej, en finkännslig häst som kräver em gentlemanna behandling och som ger det tillbaka skall det vara.

Jag tror också att rasen säljer sig bäst själv, har man väl blivet bestulen på sitt hjärta av en arabisk prins så finns inget annat....

FPL

Jag har ingen aning.

Ser också att jag skrev lite tokigt. Det jag menade egentligen var att det är ovanligt med hästar efter Ibn Halim men det ser ut som att jag menar att det är ovanligt med alla de där hästarna och som sagt, Hadban Enzahi är ju rätt vanlig (Spirre har honom typ 3 gånger i stamtavlan...). Så blir det när man lägger till i efterhand! ;)

/Camilla

Jag tycker det är tråkigt när man generaliserar för mycket om raser, både araber och andra. Det finns många finkänsliga kallblod och halvblod också. Och jag tror definitivt inte att det är bra att marknadsföra araben som "gentlemannahästar", men det är min åsikt. Jag skulle hellre kalla dem lyhörda, arbetsvilliga och tåliga hästar. också det en generalisering såklart, men det låter bättre i mina öron.

Man lär så länge man lever, då kanske jag inte behöver undvika El Shaklanblod.
Då blev Rusleem genast ännu attraktivare, jag har givetvis förstått att El Shaklan är en bidragande orsak till att Rusleem är så vacker, men jag har varit osäker på temperamentet efter vad jag hört.
Maleik El Kheil föll jag totalt för när han visades i Stockholm, halva filmrullen gick åt till honom.
Ingela

Om jag ska beskriva min W så är det just gentleman.
Om jag ska beskriva vårt förhållande så är det som en pojkvän.
Jag brukar kalla honom min andra "lover". Det låter lite vrickat, men han är så kärvänlig, vänlig, ödmjuk och intresserad av mig att det gör ont ibland.
Går jag i hagen och plockar plast från hösilagen går han tätt, tätt bakom. Stannar jag - stannar han och liksom ser på mig med en sån vänlig och intresserad blick att ja...svårt att beskriva.
Han lägger huvudet på sned när jag pratar med honom.
När jag rider och står stilla är han beredd, pratar jag med honom så vänder han på huvudet direkt. Vil inte missa vad det är jag vill honom.

Skulle han vara människa och en man, skulle han hålla upp dörren, sitta på håll och beundra mig men vara rättvis när vi diskuterar. Saklig, lugn och rättvis.

Jag älskar min häst så det gör ont och jag vet att om han bara kunde, skulle han följa mig till döden.

Li

Liknande trådar

Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund