Hur framställs araben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 043
Sv: Hur framställs araben?

Jag har någongång i min barndom lärt mig att araber hoppar inte för de är för kloka för att hoppa hinder där de inte ser vad som står bakom.

Min aldra första kärlek var faktiskt en arab så helt 100% dåliga erfarenheter har jag nog inte när jag tänker efter.;)

Mina vänner och grannar vet inte om någon
annan hästras än araber och de är så nöjda så
med rasen:rofl:

Allvarligt talat är det nog så att showen fått för stort
"utrymme". Den tolkas av många som att hästarna
är sjövilda vilket dom oftast inte är.
De jobbar när de ska och vilar när de ska.

Att den hamnat i showringen för sin skönhets skull
fördärvar väl inte rasen.

Den här rasen är ju riden sen urminnes tider i strid
och för transport. Alltså en mycket ändamålsenlig
häst.

Att det bedrivs småtaskig avel inom araberiet är
inte unikt för rasen. Och jag hoppas att vi, kanske
genom Buke bl.a, blir mer medvetna och ärliga om
vad vi sysslar.

Ja det var bra skrivet.
Sedan vill jag inflika att det finns en människa bakom hästen,
och människan är inte alltid den bästa reklamen för rasen!

Ett år kastades det skor på varandra, ett annat år skämdes jag över ett av Sveriges största stuteri då klädseln och uppförandet var
en blandning av hyenaskrik och påtänd hippie.
Min väninna var med det året - hennes första och sista utställning. Hon var chockad.
Ja, det finns mycket i vår herres hage...:rofl:

Li

Ett år kastades det skor på varandra, ett annat år skämdes jag över ett av Sveriges största stuteri då klädseln och uppförandet var
en blandning av hyenaskrik och påtänd hippie.
Li

:D :rofl: :rofl:
Var glad att det bara var skor som flög...

Mindre lustigt med mordhot via telefon:cool:
Suck... det är ju inte direkt svält och väpnade konflikter det handlar om.

Att den hamnat i showringen för sin skönhets skull
fördärvar väl inte rasen.

Den här rasen är ju riden sen urminnes tider i strid
och för transport. Alltså en mycket ändamålsenlig
häst.

Jag dristar mig att påstå att dessa två citat motsäger varandra. Generationen av avelsarbete kan raseras totalt om vissa uppfödare endast bygger sitt avelsurval på de hästar som gått bäst i ringen. Exeptionellt vackra (?) hästar, men var tog galoppen vägen?? När hingstarna visas i trav blir det både ståpäls och en tår i ögat, till de går över i galopp:eek: Och vilket syfte har det extrema gäddhuvudet?

Min arabvalack som jag har haft i 12 år står och sover när hovslagaren är på besök och är otroligt snäll i all hantering och vid ridning.
Araberna är så kloka att de blir vad man gör dem till..."sådan matte/husse sådan häst".
Vissa personer passar helt enkelt inte att äga ett fullblod, och en del ska inte ha häst över huvud taget...
Man kan ju få vilken häst som helst att stressa upp sig om man är så själv. Folk som har negativa åsikter om araber har ingen känsla för djuret och det är bara bra att dessa inte köper en arab och förstör en fin häst. Min åsikt iallafall.

Du missförstår mig.

Andemeningen var att både skönhet och bruks kan förenas
i en och samma individ.

Lite kul är väl att man har en extra "sportgren".

Annika

Jag var i väg med min hingst på löshoppning. Hans fösta hopp på 8 år.
Min hopptränare som har hur lång erfarenhet av hopphästar son helst...visar årligen fram många hästar på årstesterna, han sa så här efter att hingsten rivit o vägrade gången efter.
"Ja så här är det ju med araber....(jaha tänkte jag, nu kommer det, att de är fega mm mm)att de är så mycket klokare än andra hästraser, så gör de sig illa så kopplar de det på en gång o anser sig inte vilja utsätta sig för det igen.
De flesta araber är bättre hopphästar med ryttare än utan, då de är så villiga att följa sin ryttare. Om ryttaren sägger att jo du ska hoppa trots att du rev nyss, så ifrågasätter den inte.
Dessutom så ansåg han att de var bättre under ryttare då den löst gärna höjer huvudet mot hindret o sänker ryggen i språnget, det kan en ryttare hjälpa den att inte göra.

Jag som tills för 2 år sedan inte ägt någon,ansåg innan att araber var stirriga hästar som sprang med huvud o svans rätt upp i vädret o var rädda för det mesta.
OJ vad jag ändrat mig. Renodlad hbl människa som jag är står nu i begrepp att köpa mig en till, för att ha i min rp avel.
Araben har som sagts ovan, ovanligt bra hovar(eng fullblodet har sämre), bra inställning till jobb o jag har aldrig stött på ett elakt arabiskt fullblod.

Araben borde passa inom hbl aveln, rp aveln o självklart inom arabaveln. Hur många raser kan man anv på det sättet o ändå få gröna papper?
Tydligen kan ASRP eller ASVH se fördelarna med araben eftersom den får anv i avel med rp o hbl utan att hamna i partbreed register.

När jag läser vissa inlägg här undrar jag vad folk egentligen skriver om, är det verkligen araber?
Jag har haft araber i snart åtta år och ridit andras araber, och ingen har betett sig som ni nämner här! Mina hästar kan ha blivit lite stirriga men det har alltid funits en anledning som tex. fel foderstat. Men dom skulle aldrig bete sig som ni skriver i varken hemma miljö eller på en främande plats!
Tänk bara på distansen, där måste pulsen vara under 60 slag i minuten för att hästen ens ska få starta. Och vilken ras är dominerande i distansen, ja just araben :smirk:
Då kan inte hästen vara stirrig eller "knäpp" för då går den inte igenom vet.grindarna. Det är värt att tänka på..

Mvh Sarah, som är hur nöjd med mina "stirriga" araber som helst :cool:

Jag håller med dig, har inte heller träffat särskilt stirriga araber. men, jag tycker det beror väldigt mycket på indivden också (som inom alla raser). Min valack har en tydlig flockinstinkt och har lätt för att bli missnöjd eller skärrad. Stoet däremot har knappt fattat att hon är i en flock, och är inte rädd för någonting. Det viktigaste för mig med ex. valacken är att träna t.ex. miljöträning, så att han vänjer sig vid saker. Man måste ju anpassa sin hantering/utbildning efter hästen också.

Förhoppningsvis är inte de stirriga araberna så vanliga, men jag har börjat undra efter att ständigt höra tråkiga saker om dem. Distansen är ju ett bra exempel på deras brukbarhet. Nackdelen är att det känns som att araben är känd för att vara show eller distans, vilket inte är de populäraste ridgrenarna. Jag uppfattar det som att folk tycker att " araben är ju iaf bra på att springa långt...." men inte så mycket annat. Det är självklart något att vara stolt över, men jag tycker att det finns så mycket mer de är bra på!

Om man plockar lite bland svaren och stoppar in lite av den egna erfarenheten så blir mitt svar som följer;

Det är trots allt ett fullblod, med mkt kvar av sina "ursprungsinstinkter", dvs mkt vaken med stark flyktinstinkt om "ledarstoet" (allstå vi) inte axlar rollen som den trygga, försvarande, konsekventa.
I alla andra raser har det mesta av denna instinkt försökts avlats bort då den inte har varit önskvärd hos drag- och armehästar.

I mordern tid har det funnits trender och uppfödare som tyvärr avlat mer på hästens yttre egenskaper än dess inre, vilket inte alltid varit så lyckat. Det är ju tyvärr också denna bild av rasen som kablats ut i media " a la hundutställning".

Peronligen är jag av den åsikten att man först bestämmer varför och till vad man vill ha en häst. Därefter väljer man ras och individ.
Slutligen får man den häst man förtjänar oavsett "grundmaterialet"

F.ö. anser min man som är hovslagare att araber har de bästa hovar av alla raser.

Jag håller med i din teori om flyktinstinkten. En annan sak jag märkt är att det är ovanligt sociala jämfört med många andra raser (generaliserande? ja!). Kanske beror detta på att man krävt detta av dem i tuffa tider. Detta är ju verkligen något att lyfta fram! Det är ju många som uppskattar en häst som vill vara med på det mesta, kommer fram i hagen osv. Är detta något ni andra känner igen?

Ang. hovarna håller jag helt med- alla hovslagare jag träffat säger att araberna har de bästa hovarna. Jag väljer också häst efter dina kriterier- men jag är övertygad om att väldigt många inte gör det. Många väljer efter "fallhöjd", hur lättskötta de är (?), färg, kön osv. Alltså mycket på hur hästen ser ut. Visserligen borde araben ha mycket att komma med på det området, men jag tror att fördomarna om dess temperament förstör mycket.

MEN träffar jag en trevlig väluppfostrad arab med likasinnad ägare så är jag villig att ändra mig;)

Väluppfostrad trevlig arab finns söder om stan.
Kan dock inte lova att ägaren är lika väluppfostrad :crazy:

Bjuder på kaffe till den som vågar sig ut... hua, farliga djur det här!

Senast ändrad:

Jag håller med om att det är en synd att galoppen inte poängteras. Det borde vara en självklarhet att visa upp en hästs alla gångarter. Kanske är det så att vissa uppfödare sett mer till det yttre än det inre, men isåfall skulle vi ju ha individer som har ett dåligt temperament? Och är det vad vi har, eller är det bara en hanteringsfråga?

Jag kan tycka att det är lite roligt att vi i Sverige talar om att värna om "världens vackraste ras", och när jag varit på resor i ex. Egypten verkar inte det yttre alltid vara prioritet på hästarna... De jag träffat använder verkligen sina hästar, och verkar inte bry sig om huruvida det är engelskt fullblod i dem eller inte- häst som häst. Visst är det roligt för dem som verkligen tycker om extremtypade araber att ha sådana hästar, men kan inte vi andra få avla på framförallt temperament eller ridbarhet? Jag VET att det är fördelaktigt med bådadera, men hästen ska ju framförallt trivas med sin ägare, och den del tycker inte ens det är snyggt med mycket "typ".

Det är verkligen intressant att se vad ni andra har mött, och det gläder mig att många har bra erfarenheter!:)

Mina hästar har de senaste åren omvänt: "min" hovslagare, "min" veterinär, personalen på Ulltuna som jobbade vid det tillfället när jag var dit med ett sto, personalen på Strömsholm som jobbade vid det tillfället när jag var dit med ett annat sto med föl, samt ett helt travstuteri/hingststation. Alla har förvånat utbrustit; "de är ju inte som vanliga araber!". Jag har svarat; "jo, det är de visst det".
Samma här. Jag har visserligen bara en arab men han är min ET:s favorit (hon avskydde araber innan hon träffade min), han är favoritpatient på ATG-kliniken, han behöver en minimidos lugnande vid behandling vilket förvånar veterinär efter veterinär, varje instruktör jag rider för blir förälskad i hans lydighet och utstrålning, osv, osv.

Men beror det på att han är arab? Nja, det beror nog till stor del på den utbildning och uppfostran jag gett honom. Visst är han också så att han lätt blåser upp sig, måste ha koll på saker, osv men han lugnar sig snabbt för att han är tränad så. Sen fungerar fullblod ofta så, eller alla hästar som står högt i blod. Jag har stor efarenhet av nordisar och där är det ofta tvärtom. De visar ingenting trots att de inre är i uppror, men då det väl visar är det ordentligt och svårt att få stopp på.

Skador? Tja, min har haft sin beskärda del av skador men det beror mestadels på att han som individ inte är så korrekt. Långa kotor, kort rygg, högställd, mm, mm. Allt det kombinerat med hård distansträning och hög livlighet i hagen har gett en del problem men vi har kommit igenom alltihop. Han är en utmärkt tävlingsindivid och hans styrka är just hans intelligens och starka psyke.

/Camilla

*kl*
Tror ni inte som redan tidigare nämnts i tråden att arabers dåliga rykte kommer från showandet? Jag tänker i synnerhet på det glada 80-talet då hästarna köptes och såldes till hysteriska priser för att bara springa runt i en ring och inte användas så mycket till ridning? Jag tror att ju vanligare araben blir som ridhäst så kommer dess dåliga rykte att minska. Folk kommer inte att automatiskt göra samma kopplingar längre utan att se den som ett alternativ till både ponny och större ridhästraser.

Att den behöver lite lugnande beror väl ändå inte på temperamentet? Min vet. sade att araber antingen behöver väldigt lite eller väldigt mycket lugnande, men detta skulle inte ha något att göra med uppfostran eller hantering/psyke. Olika individer reagerar ju olika på kemiska grejer...?

Det som gav min tidigare fördom var de jag sett här i "byn" o de som jag sett på ridskolan(som varit med o förstört på mina döttrars lektioner).
Nu när priserna sjunkit så på bra araber så har även priserna på de dåliga gjort.
Idag kan du köpa en klass II arab för samma summa som en "avdankad" travare. Tror att många barn med icke hästkunniga föräldrar får sig en arab som häst eller ponny.
Sett ex på detta själv.
Okunnig ryttare på okunnig häst ,ofta med en exteriör som gör det svårt att jobba i rätt form. Missförstånd mellan ryttare o häst som leder till stress(för de vill gärna göra rätt), vilket i många fall leder till blockering i huvudet o ännu mer om ryttaren inte förblir lugn.
Många har ggr varit när de andra ryttarna fått stanna o vänta tills dessa araber lugnat sig i ridhuset innan de kunnat fortsätta.
Men tack o lov så har vi haft en duktig tjej med sin supergoa arab med också....

När jag frågade om vi fick ta med våran hingst till lektionen så sa ridläraren aldrig.
Men när vi sen red honom i ridhuset på den fria tiden o där var 3 till o han skötte sig, så då ändrade hon sig.

Jag hade en arab när jag tävlade ponny, fick den när jag var 10 år. Kunde alltid klara av den, han gick fram överallt och var inte ett dugg spattig. Den som fick gå före andra hästar när de tyckte något var läbbans.
Vi tävlade upp till MSV hoppning, och hade kommit längre om inte jag vuxit ur honom vid 14 års ålder.
Efter att jag sålt honom, vann han ett par DM, skvalade till SM, vann någon av kvalen till prins Karl philips pris. Men som jag förstår det så ville inte familjen som hade honom då kuska land o rike runt för att fortsätta kvala.

Men så här i efterhand kan jag nog säga att jag ser honom som en utstickare, har inte träffat på någon annan arab som haft hans kvaliteér-- tyvärr, för de är helt klart trevliga och fina hästar, ett bra familjeval, eller för någon som inte har superhöga ambitioner..

Om en häst börjat hetsa upp sig så behöver den mer lugnande. Min hestar aldrig upp sig, är avslappnad från början och tar därför lättare emot det lugnande.

/Camilla

*kl*
Om jag hade pengar, tralala...:angel:
Nu finns ju bara Elcatero kvar för oss hbl uppfödare. Maken och jag har disskuterat detta många ggr. Alla vill ha en skvätt arab i hästarna men ingen vill se till att det blir gjort.
I den perfekta av världar får jag ett sto att bygga vidare på i aveln. Och jag tror att hennes döttrar skulle kunna bli kanon.:d
Men om jag får en hingst... Får jag tillbaka pengarna?:confused:

Liknande trådar

Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka