Sv: Hur framställs araben?
Jag äger för närvarande två araber och har tränat flera arabunghästar under de senaste 15 åren (innan det red jag allt och ingenting med fyra ben och svans UTOM araber...) och det jag har kommit fram till är:
-De är oerhört snabba i skallen, kanske mer intelligenta än andra raser?? Tror du mig inte så testa att hårdträna ett dressyrprogram på en arab.. den kommer mycket snart att ge dig rörelserna innan du ber om dem.
-De är känsliga, på gott och på ont. Mycket mer hänger på DIG som ägare/ryttare/hanterare av hästen. Du kan få en trevlig häst som kan ridas på MYCKET lätta hjälper, eller ett svårkontrollerat nervöst vrak, nästan helt beroende på vad DU gör.
-Även den arab som kan ridas av "alla människor" vill nog innerst inne vara EN människas häst - har sett många exempel på araber som stänger ner/agerar utåt negativt på grund av att ingen bryr sig allra mest om just dem!
-De tycker om människor och vill alltid vara till lags, MEN.. de tar ingen skit. Är du för grov i dina hjälper, försöker tvinga dem eller är för strikt och tråkigt repetativ i din träning, så kan du lätt förlora deras respekt.
Min dressyrtränare sa till mig det första han sa när han fick se min häst att: AHA! du har en arab. Då har du bara ETT problem - din häst är smartare än du och det måste du jobba dig runt på nåt vis...
Avslutar med ett citat jag läste för mååånga år sen på ett NH-forum där en tränare förklarar varför han slutat träna araber:
"I don't like arabian horses. Why not? Because you can't hit them!"
(vilket jag har tolkat som att de tar inte skit helt enkelt)
Öppen inbjudan:
...till Dig (vem som helst) som inte tycker om araber eller som tycker att de är hispiga eller ouppfostrade i största allmänhet. Varsågod att komma och hälsa på mig och mitt sto i södraste Dalarna! Bara att skicka ett PM så kan vi bygga en arabdejt då. Det går bra att ta med även de allra minsta barnen - min prinsessa älskar barn och bär dem som en korg ägg om hon får chansen.
Välkomna!