Hur framställs araben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 043
Sv: Hur framställs araben?

Hallå igen ja, måste bara sticka in med en kul kommentar till att araben "bara" används till show eller distans:
Jag tränar och tävlar ju som sagt distans och rider oftast ut ensam, men när det någon gång är någon som hänger med från andra stall och det är dags att korsa knickiga hala träbroar, gå förbi 2 skogsröjare i fullt arbete eller vad som helst "superläskigt" är det alltid vi som går först. De andra kommenterar det alltid med "gå du först som har så coola hästar - det är otroligt vad miljötränade distanshästar är". ..och då är sällskapet antingen islandshästar eller halvblodshästar av den robustare sorten.

Summa kardemumma är väl att just att distansträning ses som en tillgång, inte bara för att hästen "kan springa långt" utan för att den är van vid ALLT.

Det är inget fel på fullblodsaraben, utan det ligger nog mer på ägarna.
Hästen själv är en mycket hållbar ridhäst och har varit så i generationer, utan det är nog själva utställningarna i skönhet som har gjort att rasen har fått ett sämre rykte.
Tråkigt att man inte har ett ordentligt utarbetat bruksprov på arab-
hingstarna. Det är nog också en bidragande orsak till att rasen har kommit åt sidan.

kl

En liten reflektion från min sida... I många diskussioner handlar det om typ, utseende, temperament eller ridning. Vissa uppfödare avlar för utställning o säljer de hästar som inte duger exteriört/temperamentmässigt till utställning; till ridning istället. Andra avlar för ridning o tycker inte typen är så noga.

Vill bara tala om att det finns somliga, tex jag själv, som vill ha mkt typ, mkt nerv o rörelser - o ändå tänker rida hästen. Som inte har tävlingsambitioner, inte ställer ut; utan vill ha en vacker, klok, temperamentsfull, intelligent, känslig häst att rida ut på. Som skrattande ser på när älsklingen dansar fram i hagen... :love:

Så kategorisera inte presumtiva köpare för mkt; det finns fler sorter... ;)

*KL*

Nu känner jag att jag måste försvara showen lite grann... ;) Det är inget fel på show, så länge det inte blir ett självändamål och att man bara ser till ytan.

Jämför t ex med jakthundssidan. För att en hund ska bli jaktchampion, så måste den även ha fått utställningsmeriter. Parallellt med detta så finns det hundraser som bara visas på utställning och som dessutom premieras för direkt osund exteriör och det är inom vissa raser ett evigt fluffande och puffande. Men fluffandet inom dessa raser är väl inget som påverkar att jakthundsägarna ställer ut sina hundar?

På motsvarande sätt så kan man faktiskt både ställa ut sin arab och tävla den i ridgrenar. Det ena utesluter inte det andra.

Dessutom så är det faktiskt bra miljöträning om man gör det på rätt sätt. Jag har nyligen sålt ett ungsto som gjorde en "utställningssäsong" som ettåring. Sedan dess har hon bara gått i hage (ok, lite sadel- och promenadvan var hon) och ändå så var det en resvan och miljötränad unghäst jag sålde. Åka transport och hästbuss, klippas med klippmaskin, duschas, hantera nya miljöer med stök och stoj... Inga problem. Hur många tvååringar födda på stuterier och som inte varit utställda kan skryta med det? Jag törs nog lova att den nya ägaren uppskattade det i alla fall.

Carina på Silver Arabians

Vid veterinär behandling. I går var min arab till "hästtandläkaren" (veterinär med extra utbildning) och fick då lugnande innan behandlingen. När en häst ska röntgas ges alltid lugnande (rädd om utrustningen antar jag?).

Igår frågade veterinären om jag visste hur min häst reagerade på lugnande eftersom araber normalt sett behöver lite extra. Min behöver alltså en hel del mindre.

/Camilla

*KL*

Om man är intresserad av vad de som använder araben till distansritt tycker ang. avel, mm så gå in på distansforumet och leta efter "avel". Där finns många och långa diskussioner i ämnet.

Efter första arab besöket är jag fast och köpte en själv. Har aldrig stött på en sån trevlig hästras.:love: :love: :love:

Många som är lite skrajja för hästar drar sig till min pålle för att den ser så oerhört snäll och rar ut och är snäll som ett lamm. :)

Fick beröm och komplimanger på Ultuna då veterinären blev oerhört imponerad av lugnheten själv.:bump:

Skador...tjaaaa patellabands skada av en rejäl spark av hag kompisen därav Ultuna besöket och en kotledsinflammation pga fel skoningoch det är under 10år.

Ingen uppblåst fjollig häst här inte... oftast coolare är halvbloden på gården och bra mycket lättare att hantera om det skulle va nåt särskilt ;)

Men folk tycker och tänker olika om hästraser precis som med bilar, antingen gillar man den eller inte.

Och att den ofta är så sund är väl något att skryta med?!

Jag hade en arab för ett par år sen och då höjdes arabförsäkringen, detta pga vad jag uppfattade det som att araber inte är så hållbara längre och ofta skadade sig och blev sjuka. Vad har ni andra arabmänniskor för uppfattning om detta?

Vid förfrågan till försäkringsbolaget så var det pga distansridningen. Och egentligen är det solklart - ju mer användning desto mer behandlingar. Innan var nog araben inte så använd utan mer för show (80-talet) och det är klart att då var det inte många som besökte kliniker. Uppkom en skada så hade man antagligen mer tid och tålamod att låta den vila ut den.

Ska man ha en tävlingshäst så ökar automatiskt veterinärbesöken. Det behöver inte vara fler skador, det är kanske mera så att man vill ta itu med alla skador.

Alla försäkringsbolag höjde inte - inte IF som jag har.

/Camilla

Araben är en allsidig häst!
Min första arab tävlade jag fältävlan med och det fungerade perfekt, han var alltid ärlig och gjorde sitt bästa. Snabb uthållig och vändbar.
En annan arab jag haft tävlade på L:A (dressyr) nivå med gott resultat och tränade medelsvåra rörelser detta hade gått hur bra som helst, men min tid gjorde att jag inte fortsatte.
Jag har även visat arab på fyraårstestet för halvblod, dock utom tävlan. När jag komm dit skrattade man och pekade men jag åkte därifrån med stor respekt. Min lilla arab hade de bästa poängen på hoppningen!! (och det var många halvblod med den dagen) :)
Min erfarenhet av araben är att det är en häst som alltid vill göra sitt bästa och en häst som gillar att visa upp sig. Jag tycker inte att de är tittigare eller stirrigare än någon annan ras snarare tvärt om. Araben är en vaken häst men jag tycker det är orättvist att kalla dom stirriga! :(

Angående show så är det KUL, dessutom måste de vara bra för rasen att man inte BARA vill ha bra ridhästar utan även ha hästar som SER UT SOM ARABER. Det går utmärkt att få fram en bra arab som lyckas både som ridhäst och i utställningsringen. :love:

Förresten skulle jag tycka att det vore kul att se tillexempel 10 halvblodshingstar i minnemala träns showa runt i ridhuset på en och samma gång, med publiken viftande och tjoande. Hur skulle det sluta ;)
jag menar bara att araben kan vara hur showig som helst i ringen för att sen gå in i uppsamlingsringen och lugn vänta på sin tur.

jag tycker inte att utställningar är fel både hästen och människan har kul och det främjar rasen.
sen skulle vi alla vilja se mer av dem även i rid/kör sammanhang.
som sagt araben är en allsidig och underbar ras :love:

oj va långt de blev:o

*KL*

Ett varumärke byggs kring de historier som florerar kring varan eller tjänsten - vågar jag kalla araben "varan" ;)

Så länge som turbulensen inom föreningen och smutskastningen pågår skadas arabhästens varumärke. Uttalanden från människor i ren okunskap skadar också varumärket.

Så för att förbättra arabhästens varumärke måste vi alla bidra till att berätta de fantastiska historier vi har kring våra underbara hästar.

Och jag tycker att marknadsföring av rasen borde vara en självklar prioriterad uppgift för varje seriös rasförening ;)

Den bästa marknadsföring av rasen som jag kan bidra med är varje gång någon träffar mitt underbara sto och ser att hon t.ex.
- kan ridas av vem som helst, även barn och nybörjare
- kan få sina tänder raspade utan lugnande medel
- står stilla och behåller sitt lugn i all hantering, även vaccination och varmskoning
- sköter sig exemplariskt när hon t.ex. är på hingststation för betäckning

/Cecilia - partisk med erfarenhet av rasen som uppfödare och ryttare sedan 17 år tillbaka

En liten episod hände t.ex idag. Jag såg henne uppe på kullen och undrade varför hon inte kom med resten av flocken. Jag gick dit, och hon stod lugnt och väntade med sitt bakben som satt fast i magjorden. Hon hade inte sparkat i panik, utan väntade lugnt på hjälp. Hon hade antagligen fastnat med sitt bakben i täcket när hon rullade sig. Halvblodet hade aldrig haft samma tillit till människan, det kan jag lova :-)

En liten episod hände t.ex idag. Jag såg henne uppe på kullen och undrade varför hon inte kom med resten av flocken. Jag gick dit, och hon stod lugnt och väntade med sitt bakben som satt fast i magjorden. Hon hade inte sparkat i panik, utan väntade lugnt på hjälp. Hon hade antagligen fastnat med sitt bakben i täcket när hon rullade sig. Halvblodet hade aldrig haft samma tillit till människan, det kan jag lova :-)

Just denna avslutande historia motverkar allt du skrev tidagare, du polariserar i vi och dom. Om jag berättar en liknande historia och vänder på raserna; det hade inte araben pallat det vill jag lova...
Till vilken nytta???

Intressant synpunkt - och ok, det var kanske lite elakt av mig ;)

Det var ingen generalisering av halvblod, jag tränar många halvblod och de är lika trevliga som araber. Men just detta halvblodet ägs av min sambo. Vi har inte samma syn på hästhantering och jag tränar inte hans häst. Jag tränar ingen annans häst utan mandat att göra det :)

Det hade egentligen ingenting med rasen att göra, utan jag borde utvecklat det mer - det har mer med ägarens attityd att göra. Tyvärr hamnar många araber i fel ägares händer. Kanske det också är ett varumärkesproblem?

/Cecilia :)

Och här har vi ju ett ypperligt konkret exempel på hur ett varumärke kan få dåligt rykte - en tanklös person som jag som skriver nedlåtande om ett halvblod - och det kan då ge effekter på hela rasens rykte beroende på hur det tolkas ;-)

/C :)

Ha, man får vara försiktig med vad man skriver... Jag har sett flera historier som liknar den du beskriver. Me eftersom jag bara haft araber kan jag inte säga att det är typiskt för rasen. Men att de vill lita på människan tycker jag är gemensamt.

Om vi jämför med lanseringen av islandshästen, skulle araben inte också kunna vara en lämplig familjehäst? Eller är det en ras med för mycket "känslighet" för att passa fler personer?

Man passar nog ihop med olika hästar. Jag blir själv väldigt stressad när jag ska hantera hästar som är vakna, med mycket nerv etc. Därför undviker jag gärna araber. Däremot tycker jag att de är jättevackra hästar. Sen så skiljer det sig naturligtvis mellan olika individer men de jag stött på var riktiga vakna, alerta och intelligenta hästar. Och då blir jag stressad själv, därför passar jag bäst ihop med hästar åt kallblodshållet som är lite mer loja som jag själv. Jag föredrar lugna ridskolehästar som knappt klipper med öronen, och jag tycker fullblodsraserna mera liknar formel 1-bilar eleganta och vakna.

Jag äger för närvarande två araber och har tränat flera arabunghästar under de senaste 15 åren (innan det red jag allt och ingenting med fyra ben och svans UTOM araber...) och det jag har kommit fram till är:

-De är oerhört snabba i skallen, kanske mer intelligenta än andra raser?? Tror du mig inte så testa att hårdträna ett dressyrprogram på en arab.. den kommer mycket snart att ge dig rörelserna innan du ber om dem. :D

-De är känsliga, på gott och på ont. Mycket mer hänger på DIG som ägare/ryttare/hanterare av hästen. Du kan få en trevlig häst som kan ridas på MYCKET lätta hjälper, eller ett svårkontrollerat nervöst vrak, nästan helt beroende på vad DU gör.

-Även den arab som kan ridas av "alla människor" vill nog innerst inne vara EN människas häst - har sett många exempel på araber som stänger ner/agerar utåt negativt på grund av att ingen bryr sig allra mest om just dem!

-De tycker om människor och vill alltid vara till lags, MEN.. de tar ingen skit. Är du för grov i dina hjälper, försöker tvinga dem eller är för strikt och tråkigt repetativ i din träning, så kan du lätt förlora deras respekt.

Min dressyrtränare sa till mig det första han sa när han fick se min häst att: AHA! du har en arab. Då har du bara ETT problem - din häst är smartare än du och det måste du jobba dig runt på nåt vis... :D

Avslutar med ett citat jag läste för mååånga år sen på ett NH-forum där en tränare förklarar varför han slutat träna araber:

"I don't like arabian horses. Why not? Because you can't hit them!"
(vilket jag har tolkat som att de tar inte skit helt enkelt)

Öppen inbjudan:

...till Dig (vem som helst) som inte tycker om araber eller som tycker att de är hispiga eller ouppfostrade i största allmänhet. Varsågod att komma och hälsa på mig och mitt sto i södraste Dalarna! Bara att skicka ett PM så kan vi bygga en arabdejt då. Det går bra att ta med även de allra minsta barnen - min prinsessa älskar barn och bär dem som en korg ägg om hon får chansen.

Välkomna!​

Liknande trådar

Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund