Hur fort skulle ni gå fram?

Mysaan

Trådstartare
Jag har min travarmärr som jag nu börjat rida på. Ännu så länge går allt bra och vi skrittar och travar endel ut i skog och mark. Men jag känenr att bara för att allt går så bra och hon faktiskt är 5 år så glömmer jag lite att hon faktiskt bara är riden 11 ggr.

Så hur fort skulle ni gå fram? Jag har hitintills ridit i skritt mest och jobbar nu på att få en avslappnad attityd till traven eftersom den var superläskig. Vi rider bara ut. Jag rider ungefär 3 dagar i veckan och hon lyckas aldrig bli svettig utan när vi kommer hem är det alltid bara avslappnat frustande och lite svettig vid sadelgjorden.

Tycker ni att jag är rätt ute eller ska jag börja ställa mer krav? Grejen rä ju också att bara rida ut utan kompisar är lite läskigt för då måste hon lämna flocken. Det går sakta åt rätt håll och blir lättare. Men jag vill ju att hon ska fortsätta tycka att detta är kul. Därför vill jag inte pressa henne för mycket.

Tycker ni jag ställer för låga krav eller är dte lagom som det är?
Behöver egentligen bara få lite feed back på att jag inte är helt ute och seglar.

Sv: Hur fort skulle ni gå fram?

När jag red in mitt varmblod så körde jag varierat med uteritter och bana. På banan höll jag bara på en kort stund.
Ibörjan gick vi runt fyrkantsspåret några varv,och sen kanske ut i skogen resten. Sen fortsätter man med ridvägar på banan nästa gång kanske, beroende hur bra det går.
Har du börjat introducera henne till longering?

Jag gjorde allt till en början till lek, alltså inge allvarligt som man håller på flera timmar utan tag lite i taget att hästen tycker det är kul. Märker du att hon inte är mogen för det så väntar du med det ett tag.

Hoppas du fick ut något vättigt av detta!

Tack för svaret! LIte som jag tänker då. Nej longering får hon panik av lika så tömkörning så det har jag helt lagt på hyllan. Hon har ju tyvärr en hel del dåliga erfarenheter i bagaget.

Vi har ännu inte tillgång till paddock utan den håller på att byggas. Så just nu är det bara skogen som gäller.

Hur funkar det om du i longeringen tar en kompis med och går ex ett varv på voltspåret. Kompisen leder hästen och du håller i longerlinan.
Ett varv sen beröm och sen promenad eller ridning och utökar det efterhand.
Vet ju inte vad hon har varit med om men....
Har du provat longreining? gå in på yputube och kolla det är häftigt.

Har kollat longreinging. Har även testat longering och tömkörning på volt. Ingen vet egentligen var hon varit med om och hon är inte alls tillfreds med något av dessa arbetssätt. Tyvärr får jag oftast jobba ensam då jag inte har så mycket hjälp att tillgå.

Enda gången hon verkar tillfreds är när jga sitter på ryggen tyvärr.

Kommer givetvis jobba på dessa bitar när förtroendet blivit större från hennes sida.

Låt henne gå lite slalom mellan träden, kliva över stockar osv.
Men jag tycker du resonerar sunt.

Jag tycker du resonerar bra. Ta det lugnt, precis som du gör, och ha roligt. Du märker ju snabbt om hon är lugn och gillar läget, lr blir stressad. Som ngn skrev, kliv över stock och sten i skogen, har ni ngn mysig stig med lite rötter och så, som är fin att rida?
Finns mkt roligt att hitta på i skogen, och de lär sig hålla koll på benen och kroppen då de får kliva och rida slalom.
Tycker du gör rätt i att vänta med longeringen. Du har inte haft henne så länge eller?
Tar ju ett tag att lära känna varandra, och allt eftersom tiden går litar hon ju mer och mer på dej.

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Min personliga åsikt om longering är att det sliter
mer än gör nytta. Skulle nog -om du vill jobba henne från marken-
försöka vänja henne vid tömkörning istället. Men börja helt från 0 då.

*kl*

Först vill jag poängtera att ajg sällan longerar utan oftast så tömkör jag men på volt för då kan jag välja att ta ut volten och styra lite huller om buller så det inte sliter så mycket. Detta alltså på min förra häst.

Denna gumma älskar att gå i skogen och klafsa över stock och sten. Hon har aldrig så bra framåt bjudning som då. Hon går som en ångvält och tvekar aldrig. I skogen upplever jag henne inte som så stel som när vi är ute på vägen. Vet inte om det hänger ihop med att hon haft vagn efter sig.

Kommer att börja jobba med tömkörning igen men det dröjer nog ett tag.

Någon undra hur länge jag haft henne. Nu är det faktiskt snart 3 månader som denna gumma berikat mitt liv.

Inviduellt.
Men jag går aldrig vidare i utbildningen förrän det vi tränat just då är befäst och funkar samt är hanterligt och reglerbart från bådas sida

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 887
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 037
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 661
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka