Sv: Hur försäkrar ni era nyfödda föl?
KL.
Vårt första föl i år försäkrade jag i IF (provapåförs 6 mån) för A1 15000kr+vet extra. Premie 400 kr/6mån. Detta föl är redan sålt så värdet var inte så viktigt för mig, dessutom en tjuvbetäckning som ej kostat mig många kronor.
Vårt andra föl är oxå försäkrad i IF samma typ av förs men A1 50000kr+vet extra. Premie 1500kr/6mån. Kommer sen att hamna på ca 7000kr/år, dyrt men vad gör man...
Tycker att många (inklusive jag själv) försäkrar sina föl lågt i förhållande till marknadsvärde eller? Jag har gjort misstaget att försäkra 2 tidigare föl i 15000kr A1, den ena fick en fraktur och avlivades (var betydligt mer värd än 15000 så där gick jag verkligen back eftersom jag köpt henne som 6 månader gammal och endast hade ägt henne i ett halvår innan olyckan skedde).
Ett annat föl vi fött upp själv (oxå förs A1 15000kr) drog på sig en förkylning och senare även en sårskada som var rätt stor. Detta föl skulle jag sälja, och pga att jag ej kunde höja försäkringen efter detta (hade isåfall troligtvis fått reservationer på höjningen) fick jag sälja honom till underpris, jättetråkigt såklart och även där en riktigt dålig affär ekonomiskt, även om han nu bor hos en helt fantastisk tjej och har det jättebra.
Vis av detta försäkrar jag nu årets guldklimp för 50 000kr eftersom jag vill gardera mig lite, anser också att hennes marknadsvärde ligger runt 50 000kr och tog en diskussion med bolaget om detta som höll med mig i mitt resonemang. Tyvärr är det ju mycket sjukdomar, infektioner och småskador på föl, så nu vill jag ta det säkra före det osäkra. Ev sänker eller ändrar jag försäkringen efter provapåperioden, kanske behåller en A2 i 50 000kr men sänker A1delen, beroende på hur allt gått. Men mina erfarenheter säger mig att mkt händer under första halvåret/året och att det kan vara klokt att hålla väl försäkrat.