Hur försäkrar ni era nyfödda föl?

Sv: Hur försäkrar ni era nyfödda föl?

Konstigt! Till mig sa de att det var karens till dygn 7. Då frågade jag om mammans försäkring täcker skador och dyl innan fölets karens gått ut och det gjorde den. Så ja, det verkar korkat om de skulle kräva det om mamman är försäkrad i samma bolag, och mit sto är ju försäkrad i samma :confused:

Jag har Sveland och jag hade tecknat Föl-Boom på båda mina dräktiga ston. Man tecknar den från 45 dagars dräktighet och sedan stegras värdet ju äldre fostret blir.
Nu gick det illa med det ena fölet och hon dog innan hon fyllt ett dygn. Då fick jag 20 000:- i livvärde för henne samt att veterinärvården (som kostade 12 000:- för ca 4 timmar) ersattes till 100%. D.v.s jag betalade bara självrisken 1 900:- och ingenting mer.
Så jag är verkligen nöjd med en försäkring som har kostat mig strax över 200:- i månaden. På mitt andra föl (som gudskelov mår jättebra) övergår den nu till en Juniorförsäkring med värde 22 500:- när fölet fyllt sju dagar och 25 000:- när fölet är 30 dagar.
Jag har dessutom lagt på en A4 dödsfall med 25 000:- så fölis är försäkrad totalt i 50 000:- om någon olycka skulle inträffa. Här ingår också dolda-fel försäkring.

Men även om du inte har någon foster och föl-försäkring så ingår dolda fel om du försäkrar fölet innan det är 30 dagar.

I alla fall i Sveland är det så. De har en Juniorförsäkring som kostar
2 165:- för 20 000:- i liv eller kan man välja 40 000:- i liv då kostar det 3 165:-.
Då har man veterinärvård 100 000:-. Skulle man vilja ha fast självrisk så kostar det 900:- till.
Så det kan kanske vara ett alternativ.

A

På min försäkring är det 20 dagars karens på fölets försäkring på sjukdom men ingen alls på olycksfall. Däremot täcker mammans försäkring under de 20 dygnen så det spelar ingen roll, enda skillnaden är att livvärdet som ingår i mammans försäkring är ett betydligt lägre belopp. Men det får man väl hoppas att fölis inte insjuknar och dör av det under de första 20 dygnen...

KL.

Vårt första föl i år försäkrade jag i IF (provapåförs 6 mån) för A1 15000kr+vet extra. Premie 400 kr/6mån. Detta föl är redan sålt så värdet var inte så viktigt för mig, dessutom en tjuvbetäckning som ej kostat mig många kronor.

Vårt andra föl är oxå försäkrad i IF samma typ av förs men A1 50000kr+vet extra. Premie 1500kr/6mån. Kommer sen att hamna på ca 7000kr/år, dyrt men vad gör man...

Tycker att många (inklusive jag själv) försäkrar sina föl lågt i förhållande till marknadsvärde eller? Jag har gjort misstaget att försäkra 2 tidigare föl i 15000kr A1, den ena fick en fraktur och avlivades (var betydligt mer värd än 15000 så där gick jag verkligen back eftersom jag köpt henne som 6 månader gammal och endast hade ägt henne i ett halvår innan olyckan skedde).

Ett annat föl vi fött upp själv (oxå förs A1 15000kr) drog på sig en förkylning och senare även en sårskada som var rätt stor. Detta föl skulle jag sälja, och pga att jag ej kunde höja försäkringen efter detta (hade isåfall troligtvis fått reservationer på höjningen) fick jag sälja honom till underpris, jättetråkigt såklart och även där en riktigt dålig affär ekonomiskt, även om han nu bor hos en helt fantastisk tjej och har det jättebra.

Vis av detta försäkrar jag nu årets guldklimp för 50 000kr eftersom jag vill gardera mig lite, anser också att hennes marknadsvärde ligger runt 50 000kr och tog en diskussion med bolaget om detta som höll med mig i mitt resonemang. Tyvärr är det ju mycket sjukdomar, infektioner och småskador på föl, så nu vill jag ta det säkra före det osäkra. Ev sänker eller ändrar jag försäkringen efter provapåperioden, kanske behåller en A2 i 50 000kr men sänker A1delen, beroende på hur allt gått. Men mina erfarenheter säger mig att mkt händer under första halvåret/året och att det kan vara klokt att hålla väl försäkrat.

Ta och kolla din försäkring igen för säkerhets skull. Även om du fick försäkringen med fast självrisk så ändras den nästa förfallodag till rörlig.

Just nu fram till iaf mars nästa år har jag 0% sedan ändras det säkert. Tyvärr är det ju svårt att byta bolag mitt i om så skulle behövas. Sedan står vi ju mitt i en skadeanmälan :confused: Så så länge det är såhär så får det vara.

Nämen oj, vad har hänt?:crazy:

Det är ju från sparken över revbenen från stoet och sårskadan på frambenet när hon var bara några veckor. Det är ju inget allvarligt men nu ska papprena in, hade gärna hoppat över det om ekonomin hade varit bättre just nu.

På min försäkring är det 20 dagars karens på fölets försäkring på sjukdom men ingen alls på olycksfall. Däremot täcker mammans försäkring under de 20 dygnen så det spelar ingen roll, enda skillnaden är att livvärdet som ingår i mammans försäkring är ett betydligt lägre belopp. Men det får man väl hoppas att fölis inte insjuknar och dör av det under de första 20 dygnen...

Kan även vara skillnad på vet. vårdsförsäkringen om man går på mammans. I mitt bolag är det bara hälften av vet. vården till ungen om det tas från mammans försäkring, vilket jag inte hade en aning om tidigare.
Däremot tror jag att om man tecknat en foster & föl försäkring, så har du full vet. vård från den.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 271
Senast: WildHorse
·
Äldre Vi har senaste tiden haft allt för mycket med försäkringsbolag att göra... En ok kontakt (Fast efter att jag tappat humöret) En riktigt...
2
Svar
39
· Visningar
3 118
Senast: ia_
·
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Fiorano
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka