Hur ska man veta? - försäkringsbolag

Sv: Hur ska man veta? - försäkringsbolag

Jag gissar att det är Optimal som du har. Jag läste precis deras villkor angående de två oberoende personerna som ska intyga plötsliga dödsfall. Det låter som ett rätt absurt krav.

Det kan inte vara så att djursjukhuset scannade chippet före kremering och att det finns anteckningar där som kan styrka det hela?

Har ni haft samma handläggare i ärendet hela tiden (de som krånglar alltså)?

Oftast så tycker jag att bara man hamnar hos rätt person så brukar det mesta lösa sig. Har du tex bett att få prata med avdelningsansvarig?

Genom åren har jag haft krångel med försäkringsbolagen kanske ett 10-tal gånger. Än så länge har jag alltid fått rätt. Men jag har då ganska omgående krävt att få prata med, eller blivit hänvisad till, någon högre upp i företaget. Oftast har handläggaren inga direkta befogenheter att göra avsteg från rutinerna. Nöj dig inte heller med mailsvar utan se till att du får prata med personen i fråga i telefon.

Men visst är det så att dessa saker tar en massa energi från en. När man gått igenom något så jobbigt som du så är energi oftast en bristvara.

Jag tror inte att det går, tyvärr.

Så gott som alla bolag har nöjda och missnöjda kunder, oftast hörs den sistnämnda gruppen mest (av förståeliga skäl). Det blir svårt att sålla när alla bolag beskrivs som så dåliga. Och såklart vill ju inget bolag betala ut "i onödan", man tjänar inte pengar på det liksom.

Det bästa man kan göra är att läsa igenom villkoren mycket, mycket noggrant. Och om något händer får man vara beredd att behöva slåss för sin sak.

Jag håller inte med. När det handlar om "struntsummor" för bolaget (vilket livförsäkringen på en hund definitivt bör vara!) så är min erfarenhet från mitt bolag att de betalar utan att ifrågasätta. Även om de inte vill betala ut "i onödan" så är en sån utbetalning allt annat än onödigt för det ger dem dålig reklam. Att det går lätt och smärtfritt när man behöver utnyttja försäkringen är bland det som är absolut viktigast för mig, och garanterat många andra, och såna det har varit mycket krångel med väljs bort. Ett bolag som är mån om sitt rykte bör betala en sån summa utan krångel, för att tjäna på det i längden.

Fast det är ju löjligt att behöva kämpa järnet för att få ut livbeloppet på en hund som brunnit inne. Det är ju inte så svårt för bolaget att se att huset brunnit.

Det går inte att läsa villkoren för försäkringen på bolagets hemsida, men jag skulle gärna vilja se var det står uttryckligen att två oberoende ska identifiera en avliden hund. Det är verkligen mil ifrån den erfarenhet jag har från det försäkringsbolaget jag använder mig av.

Löjligt är det också när en trafikskadad person får till svar att hans/hennes svåra nacksmärtor som uppstod efter olyckan, inte alls är en trafikskada eftersom att han/hon råkade söka vård för smärta i ryggslut och skuldror för tio år sen. Att personen varit smärtfri i nio år är dock irrelevant liksom:meh:

Dom jag skrev, självklart betalar inte bolagen ut pengar "i onödan". Kan dom fula sig förbi så försöker dom, finns nog en drös med människor som gett upp direkt vid första avslaget och helt enkelt inte orkar kämpa.

Jag håller inte med. När det handlar om "struntsummor" för bolaget (vilket livförsäkringen på en hund definitivt bör vara!) så är min erfarenhet från mitt bolag att de betalar utan att ifrågasätta. Även om de inte vill betala ut "i onödan" så är en sån utbetalning allt annat än onödigt för det ger dem dålig reklam. Att det går lätt och smärtfritt när man behöver utnyttja försäkringen är bland det som är absolut viktigast för mig, och garanterat många andra, och såna det har varit mycket krångel med väljs bort. Ett bolag som är mån om sitt rykte bör betala en sån summa utan krångel, för att tjäna på det i längden.

När ena hästen råkade ut för en akut sårskada tätt efter tecknandet av försäkringen, hette det både försäkringsbedrägeri och att det absolut inte skulle ersättas. Handlade bara om maximalt 2-3 tusen.

Det bolaget är, vad jag har förstått, väldigt omtyckt i norden, både då och nu. Jag själv är också himla nöjd med dom idag! Men då har jag ju inte heller behövt anmäla någon skada på tolv år, jag tycker faktiskt att alla mina försäkringar är bra!

Fast jag har aldrig "provat" dom på allvar heller.

Jag gissar att det är Optimal som du har. Jag läste precis deras villkor angående de två oberoende personerna som ska intyga plötsliga dödsfall. Det låter som ett rätt absurt krav.

Det kan inte vara så att djursjukhuset scannade chippet före kremering och att det finns anteckningar där som kan styrka det hela?

Det är inte Optimal TS har, jag har fått veta vilket bolag via PM. Tyvärr kan jag inte hitta villkoren på nätet och TS vill inte lämna ut bolaget.

Jag skulle lätt lämna ut det! Får de ingen negativ kritik kan de fortsätta behandla fler kunder illa.

Som sagt orken för detta är totalt slut, annars hade jag gärna fortsatt, men det är så oändligt mycket annat som kräver tid och energi så detta får faktiskt vara nu!

Min fråga var ju mer HUR man ska veta INNAN hur försäkringsbolag bemöter en när man väl står där med en skada...

Fy fan alltså , som om det inte var nog med all annan skit :(
PM:a gärna bolaget eller på fbchatten är du snäll ...

Idag fanns plötsligt livbeloppet på kontot :meh:
Ringde upp handläggaren o frågade varför de plötsligt ändrat sig och jag förstod att hon eller någon annan läst här :D

Dock blev jag förbannad när hon sa "vi betalar ut av ren "Goodwill" du ska veta att du har egentligen inte uppfyllt våra krav"!

Så snälla bukare använd inte Sveland som försäkringbolag...................!

Det är inte Optimal TS har, jag har fått veta vilket bolag via PM. Tyvärr kan jag inte hitta villkoren på nätet och TS vill inte lämna ut bolaget.

Det som jag blivit hänvisad till är deras livskadeanmälan, finns på hemsidan under "skador" på sidan 2 där ska 2 st ojäviga personer intyga att djuret är dött och då "rätt" djur

Jag är tyvärr tvingad att använda Sveland pga att inga andra bolag försäkrar det djurslag jag har och jag har samma bittra erfarenheter som du:(
Orimliga krav i det finstilta, krångel och märkliga frågor. Precis vad man behöver när man mist sin kamrat...
Har dock precis som du fått rätt efter en herrans massa krångel och intyganden från allt och alla.

Beklagar verkligen din förlust och branden.

Ringde upp handläggaren o frågade varför de plötsligt ändrat sig och jag förstod att hon eller någon annan läst här :D

Dock blev jag förbannad när hon sa "vi betalar ut av ren "Goodwill" du ska veta att du har egentligen inte uppfyllt våra krav"!

Sa ju det, det är betydligt sämre för bolaget med dålig reklam än att betala ut några tusenlappar. Det som skiljer de bra från de dåliga är väl bara att de bra gör det direkt... :sneaky: Att hänvisa till den typen av regler i ett så uppenbart fall är bara löjligt, den typen av regler finns ju för att minska risken för försäkringsbedrägeri, inte för att de ska slippa betala ut pengar till folk som har rätt till dem. Riktigt dålig stil att påpeka sånt i ett såpass solklart fall.

Där blev det bevisat hur stor makt konsumenten har över tjänsten man köper. De futtiga tusenlapparna livbeloppet innebär ska jämföras med att med marknadsföring försöka bättra på ett skamfilat rykte. Ja, den matematiken är enkel...

För många år sedan hade jag Sveland till häst och var på ett av de större djursjukhusen. Inga problem med bolaget, men veterinärerna berättade (flera st) att de avrådde från Sveland just för att det var så mycket krångel med ersättning.

Håller med och tycker det var bra av TS att ifrågasätta.

Jag har tyvärr samma erfarenhet av bolaget, hade hemförsäkring där ett år. Mina splitternya glasögon åkte i golvet (a 5000:-) och trots omfattande hemförsäkring vägade de ersätta, som tur var hade jag tydligen tecknat en sån dära försäkring vid köpet tydligen så jag fick nya brills. Men jag bytte bolag direkt, vad med tanken att vad säger de om något allvarligare händer...

Lite lustigt för många år sedan var jag med om strul med ett försäkringsbolag som gjorde fel enligt alla regler men som var omöjliga att komma till rätta med. Det var till ock med så att dom kopplade bort mig när jag ringde och ville prata med någon högre upp än en handläggare.
Då skrev jag här på buke och namngav bolaget, som en lite varning till andra. Plötsligt kom både telefonsamtal och brev som sa att dom hade gjort fel och beklagade så mycket det inträffade. I mitt fall var det inte direkt tal om ersättning utan det var att dom felaktigt satte reservation på försäkringen.

Det lustiga är att det var samma bolag ;)
Kan tillägga att det sedan dess inte längre är "mitt" bolag.
Det tråkiga är ju att det tycks vara lika dåligt fortfarande trots att det nog är 10 - 11 år sedan mitt hände.

Hmm.. De kanske skulle lägga sina resurser på kundservice i stället för att surfa efter missnöjda kunder. ;)

Det lustiga är att det var samma bolag ;)
Kan tillägga att det sedan dess inte längre är "mitt" bolag.
Det tråkiga är ju att det tycks vara lika dåligt fortfarande trots att det nog är 10 - 11 år sedan mitt hände.

Lustigt vi står i begrepp att byta försäkringsbolag för huset och ekonomibyggnaderna.... gissa vilket försäkringsbolag som vi har just nu??? :D

Deras representant bar sig väldigt illa åt här i våras, och de var inte särskilt hjälpsamma efter första stormen i höstas heller.

Verkar alltså vara mer än jag som inte är nöjd med dem, skönt o höra, men trist såklart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka