Hur försäkrar ni era nyfödda föl?

Sv: Hur försäkrar ni era nyfödda föl?

Det verkar lite konstigt det här med hästförsäkringar. Jag har varit inne och läst på Svelands sida, och där fattade jag det som att man fick försäkra för dolda fel även om mamman inte är försäkrad i samma bolag, men så är det alltså inte?
Blir helt snurrig nu. Troode jag hade att heltäckande skydd :crazy:

Sveland har den så kallade FölBoom just nu som har en fast månadskostnad och ett stegrande värde fram till jag tror det är att fölet är ett år. I den ingår dolda fel och den går att teckna från det att stoet är konstaterat dräktig vid 45 dygn och framåt.

När jag skulle försäkra min lilla förra året gjorde jag helt enkelt så att jag satte upp vad jag själv ville ha ut av försäkringen och ringde sen runt till alla och frågade. Jag sa vad jag ville ha, vad hade de att erbjuda, frågade om det spelade roll var stoet var försäkrat, om något ingick tex första året men fick betalas separat andra året osv osv. Jag var nog en riktigt jobbig kund. :devil: Som sista fråga frågade jag vad det skulle kosta när fölet fyller ett. Utefter detta valde jag sedan det som kändes och verkade bäst. Då Dolda fel har diskuterats i tråden ska det noteras att olika bolag har olika lång tid på det.

För mig blev det till slut ändå samma bolag som stoet, Folksam. Fölet fick även samma försäkring, 25' i liv och 100' i vet.vård, sen ingår dolda fel livet ut varav första året var kostnadsfritt samt så har hon fått Rehab också.

Jag har hbl, försäkrar efter dygn 2, har avelsförsäkring på stoet, foster- och fölförsäkring i samma bolag. Så här står det på förra årets försäkringsbrev; 25000:- Agria bas och användbarhet, 60000 Agria bas veterinärvård, Agria extra, Agria Incident.

kl

Jag försäkrade mina dag 2.
De fick en "A1a" i livförsäkring dvs en som täcker allt och sen den stora veterinärvården som täcker det mesta. 30000kr i livvärde.

Eftersom stoet är försäkrat i samma bolag så blev det ingen karens.
Dolda fel ingår automatiskt om man tecknat den från födslen (eller om man haft hästen försäkrad i minst 24 månader)

*kl*

Jag försäkrade i IF (har alltid haft Agria innan). Anledningen till att jag valde dem var att jag fick en fast självrisk (2.500 om jag minns rätt), vetrinärextra (likn. Agria extra), 100.000 i vet.vård samt 5.000 kr liv. Dolda felförsäkringen kommer automatiskt med då man försökrar dem innan de är en månad.
Till på köpet var priset hälften av de andra bolagen!

Det enda negativa var att självriskperioden var något kortare än flera av de andra bolagen.

Fölet kostade självklart mer än 5.000 att tillverka (bara hingsten gick på över 15.000) men för mig är vetrinärvården den viktiga delen. Kan jag klara mig med att betala så ynkans lite som det kostar mig idag har jag hur som helst skramlat ihop till en ny ev. köpesumma inom kort.

Med ett väldigt lågt livbelopp hamnar man heller aldrig i den ytterst obekväma situationen att vetrinärer har olika åsikter ang. utdömning och själv ser du bara hur fruktansvärt ont hästen har (kan knappt stå). Med ett lågt livbelopp kan man själv ta snabbt beslut om att förkorta lidandet eller ej.

*KL*

Jag har alla mina hästar försäkrade i Agria. Tecknade försäkring på fölen igår. Tror det blev nån bas försäkring, liv 5000kr o vetvård 60 000kr, ingår den här Extra försäkringen automatiskt eller är det nått man måste be om? Hon jag pratade med nämnde inget om det, så därför undrar jag. Det är shettisar jag har

Vad jag minns (från när jag hade Agria) så är man tvungen att be om Agria Extra. Jag kan dock varmt rekommendera den, min förra häst blev allvarligt sjuk och då ingick mediciner etc. som annars blivit hutlöst dyrt. Anledningen till att jag skippade Agria den här gången var att de inte kunde erbjuda enbart fast självrisk längre och jag tycker att man åker på en dyngsmäll när man ska ut med 20% på en skada + självrisken.

Min lilla är försäkrad i liv 15` och veterinär 120`, har en grundsjälvrisk samt 0% rörlig.
Har Agria plus (tillägg), extra och incident.

*kl*

Jag blir helt snurrig!
Vet varken ut eller in av alla dessa försäkringar och tillägg.

Jag ringde precis till If och försäkrade mitt föl. Har mamman i samma bolag och har varit nöjd med dem. Fick ett erbjudande där jag fick full veterinärvård (veterinärXtra) och livdel på 30 000 kr för ca 850 kr första halvåret och sedan ordinarie pris som var ca 2200 kr/halvår. Tyckte det lät bra.

Ingår doldafel då? Jag har snöat in mig på det där :o

Samma på if som agria, dolda fel får du på köpet när du försäkrar som föl.

Min lilla är försäkrad i liv 15` och veterinär 120`, har en grundsjälvrisk samt 0% rörlig.
Har Agria plus (tillägg), extra och incident.

Hur kan du ha fått 0% rörlig? Den erbjuds inte längre (däremot finns det gamla avtal som fortfarande har 0%rörlig som ändras till 20%rörlig vid förfallodatumet

insaxat från Agrias hemsida http://www.agria.se/
"Fast självrisk
Du väljer mellan tre fasta självrisker:

1 800 kronor
2 800 kronor
5 000 kronor

Den fasta självrisken betalar du endast en gång per 125-dagarsperiod, även om din häst får flera veterinärräkningar under denna tid.

Rörlig självrisk
Försäkring har även en rörlig självrisk på 20 procent. Det innebär att du själv står för 20 procent av veterinärkostnaderna utöver den fasta självrisken."

Så om det skulle vara så att jag inte har en doldafel försäkring så kan jag försäkra fölet direkt när det är fött och lägga till doldafel försäkring? Har försäkrat i Folksam förresten.

I Folksam tecknar man en extra doldafel försäkring kostade bara någon minimal slant per år så inget att tveka om tyckte jag när jag försäkrade mina som nyfödda.
Jag ringde för övrigt mitt ombud direkt när de var födda så gick försäkringen igång direkt när de var 2 dygn (tror jag det är deras fölförsäkring gäller ifrån) 20.000 A1 har jag mina i + den vanliga vetförs (är det 50 el 60´blev osäker nu) + då doldafel tillägg.

Glömde har både sto och hingst i samma bolag vilket gav bra rabatt när de var små

Hur kan du ha fått 0% rörlig? Den erbjuds inte längre (däremot finns det gamla avtal som fortfarande har 0%rörlig som ändras till 20%rörlig vid förfallodatumet

insaxat från Agrias hemsida http://www.agria.se/
"Fast självrisk
Du väljer mellan tre fasta självrisker:

1 800 kronor
2 800 kronor
5 000 kronor

Den fasta självrisken betalar du endast en gång per 125-dagarsperiod, även om din häst får flera veterinärräkningar under denna tid.

Rörlig självrisk
Försäkring har även en rörlig självrisk på 20 procent. Det innebär att du själv står för 20 procent av veterinärkostnaderna utöver den fasta självrisken."

Jadu, jag tecknade den troligen bara någon vecka innan de ändrade. Så kan väl enbart kalla det tur? Det enda jag sa var att jag ville ha precis samma försäkring som stoet bortsett från de extra tilläggen som lades till för Xzerran och att livförsäkringen är olika.

I Folksam tecknar man en extra doldafel försäkring kostade bara någon minimal slant per år så inget att tveka om tyckte jag när jag försäkrade mina som nyfödda.
Jag ringde för övrigt mitt ombud direkt när de var födda så gick försäkringen igång direkt när de var 2 dygn (tror jag det är deras fölförsäkring gäller ifrån) 20.000 A1 har jag mina i + den vanliga vetförs (är det 50 el 60´blev osäker nu) + då doldafel tillägg.

Glömde har både sto och hingst i samma bolag vilket gav bra rabatt när de var små

Jag pratade med Folksam idag. Glömde dock att fråga om dolda fel, som är det jag snöat in mig på! Typiskt!
Till mig sa de att man kan teckna försäkringen vid 2 dygn, men det är karens till dygn 7. 50 000 var den vanliga vetvårds förs på sa de till mig, men man kunde välja extra på vet vård upp till 100 000. Dåligt dock då de lovade att ringa upp mig men det har de inte gjort! :mad:

*kl*

Jag försäkrade i IF (har alltid haft Agria innan). Anledningen till att jag valde dem var att jag fick en fast självrisk (2.500 om jag minns rätt), vetrinärextra (likn. Agria extra), 100.000 i vet.vård samt 5.000 kr liv. Dolda felförsäkringen kommer automatiskt med då man försökrar dem innan de är en månad.
Till på köpet var priset hälften av de andra bolagen!

Det enda negativa var att självriskperioden var något kortare än flera av de andra bolagen.

Fölet kostade självklart mer än 5.000 att tillverka (bara hingsten gick på över 15.000) men för mig är vetrinärvården den viktiga delen. Kan jag klara mig med att betala så ynkans lite som det kostar mig idag har jag hur som helst skramlat ihop till en ny ev. köpesumma inom kort.

Med ett väldigt lågt livbelopp hamnar man heller aldrig i den ytterst obekväma situationen att vetrinärer har olika åsikter ang. utdömning och själv ser du bara hur fruktansvärt ont hästen har (kan knappt stå). Med ett lågt livbelopp kan man själv ta snabbt beslut om att förkorta lidandet eller ej.

Valde du att inte ha högre liv än 5000:- eller kunde man inte få högre på föl?
Funderar på att ta och ringa if, ringde Agria idag men där kunde jag inte längre få fast självrisk så jag kommer byta bolag på alla djuren framöver.

Ta och kolla din försäkring igen för säkerhets skull. Även om du fick försäkringen med fast självrisk så ändras den nästa förfallodag till rörlig.

Du kan säkert ta hur högt liv du vill. Jag var inte intresserad av högre livbelopp, min förra häst hade jag försäkrad för 60.000 och betalade kring 10-12000/år för detta.

Min nya premie blev kring 1500/år, fölungen har kostat drygt 25.000 att tillverka så jag har sparat ihop till ett "nytt" föl efter drygt 2 år istället för att låte de pengarna rinna iväg som riskpremier.

Däremot är det viktigt för mig att ha råd att kunna ge adekvat vård till en sjuk häst vilket för att jag vill ha vet.vårdsbelopp satt till 100.000 samt extradelen med mediciner etc.

Jag pratade med Folksam idag. Glömde dock att fråga om dolda fel, som är det jag snöat in mig på! Typiskt!
Till mig sa de att man kan teckna försäkringen vid 2 dygn, men det är karens till dygn 7. 50 000 var den vanliga vetvårds förs på sa de till mig, men man kunde välja extra på vet vård upp till 100 000. Dåligt dock då de lovade att ringa upp mig men det har de inte gjort! :mad:

I alla fall när jag tecknade mina (fölisarna är 2 år nu) så var det så att är stoet försäkrat hos dem så var det ingen karens på fölis försäkring utan den gällde fullt ut från 2 dagar. (De går ju annars på mammas försäkring när det gäller vetvård när de är så små så därav vinner de ju inget att sätta karens om mamman är i samma bolag blir bara olika försäkringar som används)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 271
Senast: WildHorse
·
Äldre Vi har senaste tiden haft allt för mycket med försäkringsbolag att göra... En ok kontakt (Fast efter att jag tappat humöret) En riktigt...
2
Svar
39
· Visningar
3 118
Senast: ia_
·
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Fiorano
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31