Hur försäkrar ni era nyfödda föl?

Bellini

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, undrar hur ni försäkrar fölen och vad ni tycker är viktigast i en försäkring ex, livbelopp, premie, vet vårs osv?

Och när försäkrar ni? Direkt när det är fött? Efter att ni fått betala ev levandefölavgift? Efter 30 dagar?

Vore kul om många kunde svara. Jag ska försäkra mitt föl snart och har ringt runt till olika, men det är ganska förvirrande allting :crazy:

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Sv: Hur försäkrar ni era nyfödda föl?

Jag har mitt föl försäkrat för 20000,vilket är ca vad det kostade mig att "göra" honom (bokning,språng,90 dagars och fosterförsäkring) Kommer höja försäkringen allt eftersom har jag tänkt. Det är ett hbl efter Don Primero

Glömde skriva.. det ska vara 20.000 liv och användbarhet och 60.000 veterinärvård

Jag försäkrar mina föl i samma bolag som mina andra hästar är försäkrade i.
Jag försäkrar de alltid på första levnadsdygnet.

20 000 liv + 60 000 vet vård.

Jag igen... :angel: glömde igen.. jag försäkrade honom när han var ca en vecka. Jag hade ingen levande fölavgift,utan allt var betalt vid 90 dagar. Nu ska jag inte skriva mer :D

Har försäkrat mina föl med en Maximalförsäkring (inkl fölextra som även skyddar mot medfödda dolda fel) direkt de är födda, brukar sätta dem på 25.000kr. Självklart är veterinärvårdsbiten viktigast, men det känns tryggt att även ha livdelen, då behöver man inte känna att man kastat pengarna (för betäckning o övrigt tills fölis fötts) i sjön OM det skulle hända något som gör att fölis inte klarar sig. Höjer sedan försäkringsbeloppet vartefter hästen utbildas

Jag har islandshäst.
Fölet försäkrades dagen efter hon föddes i 10.000 liv och 30.000 veterinärvård.
Jag tog inte mer i veterinär vård för jag tycker inte man ska ta och "exprimentera" för mycket med fölen. De är omtåliga så det räcker utan då tar jag hellre det beslutet att de får somna in. Jag kommer givetvis att öka på det sedan.

jag försäkrade mitt hlb´s föl när hon va en vecka gammal. mamman har en avelsförsäkring och den täcker fölets första tid i livet, men jag valde ändå att försäkra henne relativt tidigt. tur va väl det för bara en vecka senare fick jag använding av den...
jag valde att försäkra henne i 20 000 i liv värde (det är ju ungefär det man har lagt ut på språngavgift osv.) räknar med att höja efterhand.
jag valde dock att ha en hög vetrinärvårdsförsäking på henne, 100 000. tycker att den är den vktigaste försäkringen. vet av erfarenhet att det kostar väldigt mkt om det skulle hända ngt. jag har även en doldafelsförsäkring på henne. vilket jag absolut rekomenderar, den är ju dessutom inte särskilt kostsam.
nu valde jag ett helt klart dyrare alternativ än de som kanske har många föl skulle gjort.

Måste man teckna en speciell doldafel försäkring? Jag har stoet försäkrat och där ingår någon slags fölförsäkring. Sen tecknade jag en extra försäkring, trodde den innehöll doldafel, men det är inte standard på en sån fosterförsäkring eller? Blir orolig nu, tänk om det inte är doldafel försäkrat! Sitter i tlf och försöker få tag i nån på försäkringsbolaget som kan svara, men det verkar svårt. :crazy:

Om du måste ha en speciell beror på vilket bolag du har. Alla har olika villkor för det här.
Jag brukar teckna försäkring på så fort det går och har ett lågt livvärde, mellan veterinärvård och tillägget för att i framtiden kunna få för dolda fel.

Så om det skulle vara så att jag inte har en doldafel försäkring så kan jag försäkra fölet direkt när det är fött och lägga till doldafel försäkring? Har försäkrat i Folksam förresten.

Jag försäkrar mina så fort det går, dvs när de är 2 dagar (Agria). De får då en A1:a på 10000:-, det täcker inte vad de har kostat att producera men det viktigaste är att få med Agria Extra-delen.

Sen får köpare höja beloppet utifrån köpeskilling, eller man själv om/när man känner att man har råd ;).

Vi försäkrar så snart efter födseln som det går (Kommer inte ihåg om det är två dygn eller vad det är, här är det min man som sköter försäkringarna.) De försäkras i samma bolag som sin mamma, så att vi får "dolda fel" försäkring, som tex tar lösa benbitar.
Vi försäkrar i en summa som motsvarar tillverkningskostnaden ungefär. I år innebär det att vi har försäkrat fölungarna för 50' styck.
Vi föder upp travhästar. De står sedan kvar i den försäkringen tills de antingen säljs, eller börjar tränas som ettåringar. Då får de nämligen inte vara fullförsäkrade längre.

Oj, bara 30 000:- i vet. vård, det var vågat. Kommer man in på jourtid, försvinner pengarna fort.

Jag brukar försäkra mina så fort man får, i samma bolag som dom andra hästarna.
Dom försäkras för 25- 30 000:- A1 och 60 000.- i vet. vård, jag har också den Extra delen som Athena skriver om.

Senast ändrad:

Det verkar lite konstigt det här med hästförsäkringar. Jag har varit inne och läst på Svelands sida, och där fattade jag det som att man fick försäkra för dolda fel även om mamman inte är försäkrad i samma bolag, men så är det alltså inte?
Blir helt snurrig nu. Troode jag hade att heltäckande skydd :crazy:

Förut har det varit så att de var tvungna att vara i samma bolag. Det kan vara ändrat nu kanske? Vi har i allafall så bra rabatt, så det är inte aktuellt att ha någon häst i annat bolag iallafall.

...jag har också 60' i vet vård (på alla mina hästar). Hade in en fölunge på kliniken i Skara för två år sen och det gick på 42'. 30' är för lite tycker jag! Men mer än 60', njae... får man buköppna dem så räcker knappast nån försäkring :(.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 271
Senast: WildHorse
·
Äldre Vi har senaste tiden haft allt för mycket med försäkringsbolag att göra... En ok kontakt (Fast efter att jag tappat humöret) En riktigt...
2
Svar
39
· Visningar
3 118
Senast: ia_
·
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Fiorano
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31