Hur förklara för hunden att

Trix

Trådstartare
katterna inte alltid besvarar hennes kärlek, utan tycker att hon är lite av en plåga?

Min hund ÄLSKAR alla andra djur och vill leka med dem, hästar, kaniner, katter....

Ibland springer katterna när hon kommer (när de hör henne), men för det mesta rör de sig inte ur fläcken, eller på sin höjd promenerar i sakta mak. Tiken är snart 2 år och lite burdust kärvänlig, buffar och slickar på dem och jag kan ju inte säga att katterna alltid är så roade när de blir "överfallna" av en stor hund på drygt 30 kilo. Jag kan säga åt henne att gå därifrån eller sluta och då gör hon det, men snart är det samma visa igen....
Det jag inte fattar är varför inte katterna säger ifrån på skarpen? Visst de "pratar" ibland högljutt, fräser eller viftar till med någon tass (fast med klorna indragna), men inget mer. Till saken hör att det är stora hankatter som inte drar sig för att slåss med hundar som "inte hör dit" i vanliga fall...

Sv: Hur förklara för hunden att

Kommer du på något som skulle fungera så dela med dig. Min lille :devil: älskar katterna och går fram och puttar på dem för att få igång en jakt. Han har varit både randig och rutig på nosen men fortsätter ändå. Han är nog lite efterbliven och fattar långsamt.:rofl:

Nu ska jag vara lite elak...

Det är ditt problem att din hund inte gör som den blir tillsagd, inte katternas.

Fattade inte hunden första gången så får du se till att den gör det andra gången.

Du menar att jag inte har pondus nog :)

Det är inte så mycket det att jag vill att hon ska låta bli katterna helt och hållet, de har ju uppenbarligen inget direkt emot henne, eftersom de går också fram och hälsar (när de har lust).
Det är mer att hon blir så oerhört intensiv, hon vet inte hur väl hon vill dem....Förmodligen ligger problemet i att jag inte riktigt har hjärta att ryta i ordentligt åt henne, eftersom hon blir så glad....:o

Jag förstår, din hund är ju bara snäll och då känns det taskigt att ge sig på henne.

Men om kisse inte uppskattar, och din hund ändå faktiskt gör något som du bett henne låta bli, då hjälper det inte att din hund är snällast i världen. Har matte sagt nej, då är det nej som gäller.

Fördelen med sådanda hundar är att de ofta är "öppna för förslag", det räcker antagligen med att konsekvent morra åt henne, "vad sa matte, låt kissen vara!" Och gör hon inte då som du vill, så har du lite mer på fötterna för att förstärka din korrigering, ta tag i hunden och verkligen förstärka ditt "hörde inte du vad jag sa?"

Förhoppningsvis så räcker det, såvida inte det är en Tysk jaktterrier eller någon anna stenhård sort, då får man ta i lite till, eller rättare sagt mycket till.:D

Låt hunden vara säger jag. Katterna säger till om det blir för mycket tillslut och då får din hund skylla sig själv.
Våran hund har enorm respekt för våran katt men vi har aldrig brytt oss vad de gör utan låter dem sköta sådant själva.Visst har hunden fått några fula rivsår på nosen men det är ju hans eget fel isåfall. Nu lämnar han katten ifred när han ser att katten inte vill mer.

Men om hunden skulle ge tillbaka på katten så måste du givetvis gripa in men inte annars tycker jag.

Mvh Anna

Det här håller jag med om helt. Du som flockledare sätter gränsen för vad som är tillåtet. Sätt gränser och tvinga hunden att hålla sig inom dem! Om hon inte får leka med katterna så får hon inte helt enkelt. Det är inte säkert att du ska överlåta det beslutet på katterna.

det är väl snarare katternas problem. Mina kusiner har en mindre kenell med runt 10 st labradorer. de har även två katter som säger ifrån på skarpen när de inte vill bli rörda och då vågra sig inte en ända av dessa 10 sig fram för dom vet vad som väntar.
om din katt nu kan "säga till" andra hundar i vanliga fall kan den nog försvara sig även mit din hund om den känner att det blir för mkt.

förbjud hunden att leka med katterna. väntar du tills katterna själva säger till kan det sluta illa med klor i ögonen etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 726
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka