Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade C brutit med KD, så hade jag nog kunnat tänka mig rösta på dem. De verkar just nu ha rätt bra åsikter (enligt mig då), men eftersom de sitter fast i ett paket med Folkpartiet (ja, jag vet att de har bytt namn, tack), Moderaterna och KD då, så ...

De där "knäsittningen" vore väldigt svårsmält om den omfattade sådant.

För egen del har jag stor tröst både av det faktumet att C avskyr allt SD står för. Samt att M krympt betydligt och C blivit större......
Problemet som jag ser det är att iallafall förra gången så upplevde jag att M parasiterade på sina koalitionspartners. Idag skäms jag över att jag köpte det fina som lovades innan valet 2006 och röstade på ett alliansparti. Allt det som lovades förvanskades och jag känner att det hela blev ett jättesvek.
För mig betyder en röst på C eller L en direkt röst på M och eftersom jag inte vill ta i M med tång så...

Valet är inte enbart vänster höger.

Det handlar mycket om en sida som vill gå med öppna, kunniga. nyfikna ögon in i framtiden och utveckla Sverige som en ledande jämställd, fri demokrati som deltar i världen.

Och den andra som vill gå baklänges in i framtiden, med skygglappar, ignorans, intolerans och rädsla , isolera oss innanför våra nationsgränser och gå tillbaka till gamla unkna värderingar.
Valet är inte enbart vänster höger.

Det handlar mycket om en sida som vill gå med öppna, kunniga. nyfikna ögon in i framtiden och utveckla Sverige som en ledande jämställd, fri demokrati som deltar i världen.

Och den andra som vill gå baklänges in i framtiden, med skygglappar, ignorans, intolerans och rädsla , isolera oss innanför våra nationsgränser och gå tillbaka till gamla unkna värderingar.
Nej det är inte bara vänster höger som valet handlar om, fast ärligt talat är det väl knappast nåt parti som är riktigt vänster numera utan till och med v trängs ju rätt duktigt i mitten med de andra. För mig är ideologi helt centralt när jag röstar inte sakfrågor så mycket. Jag tänker som @Görel vilken riktning vill jag att samhället ska ta? För mig är det mer offentligt finansierade lösningar och en starkare välfärdsstat och mindre av privata individuella lösningar. Alltså röstar jag på v.

Jag fick allianspartierna på rad i toppen av TT:s valkompass, i ordningsföljden Liberalerna, Centerpartiet, Moderaterna samt Kristdemokraterna. Jag är inte förvånad över att hamna på den blå sidan och det är där jag känner att jag hör hemma, även om valkompasser inte påverkar mig. Valfläsket kommer att osa, men det är så viktigt att kunna förutse vad som ens är rimligt och realistiskt. Löften, målsättningar och visioner kan alla omge sig med.

Jag är intresserad av politik till vardags och har tidigare röstat på ett av allianspartierna, men likt @Görel beskriver så har det partiet enligt min mening börjat skena i en riktning jag inte gillar, allt för långt bort på högerflanken, och det är jag inte okej med. Jag kan acceptera att jag inte håller med till hundra procent i alla sakfrågor, men i frågor gällande människors värde och rättigheter har jag inget förhandlingsutrymme.

Jag känner just nu att jag inte kommer överens med något av riksdagspartierna och funderar allvarligt på att lämna en blank röst. Soffligande är inget alternativ. Samtidigt vill jag inte utnyttja rösträtten till fullo och min röst kan vara en del av de röster som ger ett övertag mot ett parti som till exempel Sverigedemokraterna. Hade jag inte gjort mitt för att vara ett hinder för deras framfart hade jag inte kunnat få ro i sinnet.

Det är jobbigt, det här; att vara väldigt intresserad men inte finna en god kandidat.

Precis som flera andra utgår jag också från grundläggande värderingar och ideologi när jag avgör var jag lägger min röst. Som @Kattennizze funderar jag på hur jag önskar att samhället ska se ut och så lägger jag min röst på det parti som jag finner står närmast denna önskan. I tider som denna känns det extremt viktig för mig att rösta och igår gjorde jag till och med något jag aldrig gjort förut - jag löste medlemskap i ett parti som står för de grundläggande värderingar jag sympatiserar med och som i stort önskar samma inkluderande samhälle som jag.

Jag kommer att ha väldigt svårt att hitta något jag känner mig bekväm att rösta på då jag i grunden är väldigt liberal (vilket det inte finns något riksdagsparti som är) och även känner en stor misstro mot partiernas vilja att stå upp för det man förespråkar.

Aha du menar de där typ meningslösa arbetsträningarna till exempel? Jag kommer inte ihåg vad han så exakt i videon men jag tror att jag också noterade att det inte sas så mycket om det, men mot slutet så tänkte jag inte ens på det så jag kanske kände frågan besvarad. ... Får kolla igen :o

Edit: Läste vidare, fas 3 hette något sånt ja.
Japp, precis det jag menade.
Är något annat nu för tiden tror jag om det är helt utfasat ännu. Nyligen arbetslös å jobbar timmar så har inte så bra koll på vad det kan tänkas heta.

Ah ok, nu vet jag inte vilka siffror som fanns i artikeln men i AF's statistik ingår både de som är öppet arbetssökande och de som ingår i exempelvis jobb och utvecklingsgarantin (tidigare fas 3). Även etableringsprogrammet, ungdomsgarantin och några till räknas in.
För i tiden, vet inte hur det är nu. Så var det skillnad på politikernas statistik å AF’s statistik.

För mig blir det inga svårigheter alls. Det finns liksom bara ett parti som är aktuellt. Också det som hamnar högst i alla valkompasser jag gör. För mig är en av de viktigaste frågorna förstatligandet av skolan. Plus att hålla SD så långt borta från allt inflytande som möjligt...

Det var intressant, så har varken jag eller personer runt mig upplevt valkompasserna. I SVTs, tror jag att det var, går det att se fråga för fråga dels hur de olika partierna tycker, dels på slutet hur de kandidater som bäst stämmer överens med ens egna åsikter tyckt i varje fråga. Hur ser det ut när du tittar på den informationen?

Inte använt SVTs faktiskt! Utan Aftonbladets och några till jag inte minns. Får testa SVTs, den låter bra. :up:

Siktar in mig på ideologi, det parti som stämmer bäst överens med min ideologi får min röst. Har inga problem, vet precis villa som får min röst.

Var också tvungen att testa SVTs valkompass efter att jag provade TT tidigare och återigen blev det alliansen på topp i ordningen Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna. SD/V längst ned vilket var väntat. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 295
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar