Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, länder där politiken är sådan att jag troligen skulle kunna leva mitt liv någorlunda ok, finns det ju ändå ett antal. Det är dock få länder jag tror är bättre än Sverige ur det perspektivet.

Den här vågen av nationalistisk xenofobi ser vi ju tyvärr på många håll. Jag önskar att jag åtminstone hade en idé om vad man kan göra för att hejda den.

Mitt resultat led av problemet att MP kom klart högst upp i partidelen men 10 av 10 föreslagna kandidater kom från Liberalerna.
Och eftersom du nämnde MP som ett av dina (tidigare) tre tänkbara alternativ är det kanske inte vansinnigt märkligt, medan det att, som @Dressyrtjejen_97 , få det parti hon är medlem i och tveklöst sympatiserar med sist på listan ju är anmärkningsvärt.

Alltså, länder där politiken är sådan att jag troligen skulle kunna leva mitt liv någorlunda ok, finns det ju ändå ett antal. Det är dock få länder jag tror är bättre än Sverige ur det perspektivet.

Den här vågen av nationalistisk xenofobi ser vi ju tyvärr på många håll. Jag önskar att jag åtminstone hade en idé om vad man kan göra för att hejda den.
Gud ja. Jag har tänkt så mycket på det där, hur Sverige på så många sätt är helt fantastiskt. Vi har ju ett välfärdsbygge som inte är av denna världen. Sen att vår statsminister är ett fosterhemsbarnen från Norrland som arbetade som svetsare är ju liksom en symbol för vårt land.

Och eftersom du nämnde MP som ett av dina (tidigare) tre tänkbara alternativ är det kanske inte vansinnigt märkligt, medan det att, som @Dressyrtjejen_97 , få det parti hon är medlem i och tveklöst sympatiserar med sist på listan ju är anmärkningsvärt.

Vansinnigt märkligt? Men märkligt? Ja, att toppa med ett parti som sedan inte har en enda kandidat som matchar alls. Men visst, inte alls lika märkligt som @Dressyrtjejen_97 .

Skulle jag rösta enligt barometern får jag inte det jag vill helt enkelt. Alls. I många av de frågor som markerats viktiga.

Håller med er som inte riktigt litar på TTs valkompass. Jag fick F! tätt följt av KD, och de borde ju rimligtvis inte ligga jättenära varandra. Det parti jag sympatiserar med hamnade i mitten.

Jag tror att ett problem med valkompasser är att de främst verkar handla om sakfrågor snarare än ideologier, och för mig som inte är insatt i sakfrågorna vill jag helst svara "det beror på hur det utformas" på alla svar.

Vart då? Uppriktigt nyfiken nu - vilket land/vilka länder känner du (och @sjoberga t.ex. ) står för en politik och har ett samhälle som ni hellre vill leva i? Och tänker ni att det landet/dessa länder har en stabil politik och ett stabilt samhälle som inte kommer att förändras nämnvärt i de viktigaste avseendena?
Jag skulle säga Kanada, Schweiz, Nya Zeeland. Sen är väl de säkert inte 100%iga alls, det finns väl inget land som är, men jag måste erkänna att jag börjar kapitulera mot rasisterna och nazisterna. Tyvärr. Ja, motstånd finns. Men de är duktiga på att tugga ned en. Jag har alltid stått upp men jag har tappat orken att alltid säga emot. När det går nazister och rasister på gatorna och skriker efter folk, det var det som började få mig att fundera på flytt.

Håller med er som inte riktigt litar på TTs valkompass. Jag fick F! tätt följt av KD, och de borde ju rimligtvis inte ligga jättenära varandra. Det parti jag sympatiserar med hamnade i mitten.

Jag tror att ett problem med valkompasser är att de främst verkar handla om sakfrågor snarare än ideologier, och för mig som inte är insatt i sakfrågorna vill jag helst svara "det beror på hur det utformas" på alla svar.
För mig har samtliga valkompasser visat samma ordningsföljd i toppen, men ordningen på SD, M och KD har varierat i botten. Att få F! följt av KD kan jag förstå känns knepigt. SVTs valkompass ser ut att basera sig på partiernas svar på frågorna, medan TTs kanske mer utgår från testskaparnas sammanfattning av partiernas ståndpunkter? Jag ska leta info om hur testen är gjorda.

Men exakt! Vissa frågor är ju så allmänt utformade så nästan alla kan svara ja på dem även folk som har helt olika åsikt om vad som ska göras i frågan.
Jag fick i någon kompass Mp tätt följt av SD :confused: samtidigt som M låg allra längst ner. Vad är likheten mellan Mp och Sd? Är inte Sd och M betydligt mer lika?
Mp hade varit ett alternativ för mig om jag känt att de var seriösa men för mig har de ingen plan för hur man ska få till en hållbar framtid utan de håller mest på med brandkårsutryckningar och ställer till oreda.
Edit
För övrigt tycker jag Aftonbladets kompass känns skum där man innan man svarar ska ange bla om man är vänster eller höger. JAg har inte testat hur de inställningarna påverkar resultatet men för mig känns det som om man går in i testet med förutfattade meningar.

Senast ändrad:
Jag hoppas innerligt att alliansen spricker. NU!
Jag tänker inte rösta på något parti som samverkar med KD och SD som jag tycker är samma skrot o korn vad gäller jämställdhet.
Så då får jag motrösta i riksdagsvalet och det känns ju så förbaskat tråkigt.

Jag tycker invandrarfrågan är en ickefråga för mig vad gäller valet. Alla vettiga partier vet att det är fullt fokus på integration som gäller om vi ska ro båten iland.

Men exakt! Vissa frågor är ju så allmänt utformade så nästan alla kan svara ja på dem även folk som har helt olika åsikt om vad som ska göras i frågan.
Jag fick i någon kompass Mp tätt följt av SD :confused: samtidigt som M låg allra längst ner. Vad är likheten mellan Mp och Sd? Är inte Sd och M betydligt mer lika?
Mp hade varit ett alternativ för mig om jag känt att de var seriösa men för mig har de ingen plan för hur man ska få till en hållbar framtid utan de håller mest på med brandkårsutryckningar och ställer till oreda.
Edit
För övrigt tycker jag Aftonbladets kompass känns skum där man innan man svarar ska ange bla om man är vänster eller höger. JAg har inte testat hur de inställningarna påverkar resultatet men för mig känns det som om man går in i testet med förutfattade meningar.

Jag tror inte att det påverkat inställningarna/resultaten, det framgår ju att Aftonbladet kommer att dela information med Göteborgs universitet och det är nog för GU det är intressant hur man definierar sig vid testets början.

Tack för tråden förresten @Mineur ! Jag har inte känt någon ”valstämning” alls än men nu har jag hunnit göra ett antal valkompasser, uppskattade framför allt SVT:s som går att göra även för landstings- och kommunnivå. I riksdagsvalet vet jag redan att jag är rätt ”hemlös” :meh:, men har ändå en rätt klar idé om hur jag kommer att rösta. I kommunvalet lovade jag mig själv sist att jag skulle bli bättre på att följa kommunpolitiken till den här mandatperioden, men det löftet var visst vatten värt ;)

Så är det teoretiskt ja men i praktiken så säljer en representant ideologin för att få sätta sitt namn på en ministerpost.

Har du något bra exempel på det här? Jag tror att det finns få partier som skulle ge en ministerpost till en person som "sålt sin ideologi".

För övrigt håller jag med @tanten. Politik handlar om att få makt. Makt som vi väljare ger politikerna. Med makt kan politikerna genomföra sina idéer. Att inte vilja ha makt måste vara ett rent tjänstefel hos en politiker.

Jag hoppas innerligt att alliansen spricker. NU!
Jag tänker inte rösta på något parti som samverkar med KD och SD som jag tycker är samma skrot o korn vad gäller jämställdhet.
Så då får jag motrösta i riksdagsvalet och det känns ju så förbaskat tråkigt.

Jag tycker invandrarfrågan är en ickefråga för mig vad gäller valet. Alla vettiga partier vet att det är fullt fokus på integration som gäller om vi ska ro båten iland.
Du och jag har samma syn på SD och KD vad gäller jämställdhet. :meh:
För mig gäller detta också diskrimineringsfrågorna och hbtq.

Skulle C ta det minsta lilla ministeg närmare SD kommer hela rörelsen att ställa till ett jäkla liv. Johanna Jönsson har bedrivit ett starkt och passionerat arbete med migrationsfrågorna och hon är talesperson för de allra flesta.

Jämställdhetsfrågorna har varit viktiga länge. Kvinnoförbundet har varit starkt historiskt sett och har haft hela rörelsen med sig. Kvinnoprästfrågan t.ex. drevs hårt av C.

Jag röstar på F!. Finns inget annat alternativ för mig. Tyvärr finns dom inte som val i min kommun så där måste jag sätta mig in lite mer för att se vad jag röstar på i år.

Valkompasser bör väl tas med en nypa salt, lätta att manipulera om någon vill det och fokuserar mer på sakfrågor.
Gjorde en nyligen, minns inte vilken, men där blev det F!, V och MP som topp tre vilket stämde bra. SD och M samt KD längst ner. Alla valkompasser har inte ens F! med som förslag och mycket av resultaten beror ju också på hur frågorna är utformade.
Jag tycker verkligen inte man ska lägga sin röst enbart efter resultat på valkompasser.

Apropå politik så läste jag på Aftonbladets hemsida idag och kom till en grupp videor där en man (Stefan någonting) förklarade hur vissa ämnen ser ut idag i Sverige på ett sakligt och statistiskt sätt som var lätt att förstå. Tror att det hette "Så här är det" - fem avsnitt så länge och han berättade om siffrorna inom jämställdhet, invandring, brott, fattigpensionärer, arbetslöshet och om de hade blivit bättre eller sämre genom åren. Korta och väldigt raka på sak med siffror så att man förstår hur det ser ut idag. Jag gillade det massor! De visade att visserligen så finns det saker som behöver bättras inom de områdena men att det faktiskt har blivit bättre genom åren för det mesta.

Jag kan rekommendera dem om man vill ha siffror och uppdatera sig om dagsläget utan att behöva gå in på djupet. :up: Och vissa "katastrofsägare" skulle behöva se dem :angel::D

Länk: https://tv.aftonbladet.se/abtv/programs/saharardet

Och så textade de med grafik genom hela videorna och som gravt hörselskadad uppskattade jag det såå mycket :love:

Du och jag har samma syn på SD och KD vad gäller jämställdhet. :meh:
För mig gäller detta också diskrimineringsfrågorna och hbtq.

Skulle C ta det minsta lilla ministeg närmare SD kommer hela rörelsen att ställa till ett jäkla liv. Johanna Jönsson har bedrivit ett starkt och passionerat arbete med migrationsfrågorna och hon är talesperson för de allra flesta.

Jämställdhetsfrågorna har varit viktiga länge. Kvinnoförbundet har varit starkt historiskt sett och har haft hela rörelsen med sig. Kvinnoprästfrågan t.ex. drevs hårt av C.
Jo, men C sitter i knät på M. Och där går min gräns åt det hållet.

Apropå politik så läste jag på Aftonbladets hemsida idag och kom till en grupp videor där en man (Stefan någonting) förklarade hur vissa ämnen ser ut idag i Sverige på ett sakligt och statistiskt sätt som var lätt att förstå. Tror att det hette "Så här är det" - fem avsnitt så länge och han berättade om siffrorna inom jämställdhet, invandring, brott, fattigpensionärer, arbetslöshet och om de hade blivit bättre eller sämre genom åren. Korta och väldigt raka på sak med siffror så att man förstår hur det ser ut idag. Jag gillade det massor! De visade att visserligen så finns det saker som behöver bättras inom de områdena men att det faktiskt har blivit bättre genom åren för det mesta.

Jag kan rekommendera dem om man vill ha siffror och uppdatera sig om dagsläget utan att behöva gå in på djupet. :up:

Och så textade de med grafik genom hela videorna och som gravt hörselskadad uppskattade jag det såå mycket :love:
Länk vore himla bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 295
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar