Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dessutom är det väl inte helt lätt att få flytta till Australien. Vad jag förstått är de väldigt tajta med att ta in nya medborgare - och då pratar jag inte om flyktingar utan om "vanliga" människor (ursäkta uttrycket) som helt enkelt vill bo i landet.
Ungefär som usa tror jag, att man ska visa att man har ett jobb där och att man inte tar det från någon annan som redan bor där? Det andra är jag lite osäker på om det gäller i Australien också.

Apropå politik så läste jag på Aftonbladets hemsida idag och kom till en grupp videor där en man (Stefan någonting) förklarade hur vissa ämnen ser ut idag i Sverige på ett sakligt och statistiskt sätt som var lätt att förstå. Tror att det hette "Så här är det" - fem avsnitt så länge och han berättade om siffrorna inom jämställdhet, invandring, brott, fattigpensionärer, arbetslöshet och om de hade blivit bättre eller sämre genom åren. Korta och väldigt raka på sak med siffror så att man förstår hur det ser ut idag. Jag gillade det massor! De visade att visserligen så finns det saker som behöver bättras inom de områdena men att det faktiskt har blivit bättre genom åren för det mesta.

Jag kan rekommendera dem om man vill ha siffror och uppdatera sig om dagsläget utan att behöva gå in på djupet. :up: Och vissa "katastrofsägare" skulle behöva se dem :angel::D

Länk: https://tv.aftonbladet.se/abtv/programs/saharardet

Och så textade de med grafik genom hela videorna och som gravt hörselskadad uppskattade jag det såå mycket :love:
Tar han med dom dolda siffrorna inom arbetslösheten?

Jag gjorde också TT:s valkompass och visserligen fick jag mest av partiet jag är medlem i, men jag kan inte förstå hur jag kunde få 49% SD när jag är för permanenta uppehållstillstånd vilket var den enda frågan som handlade om invandring. Det var faktiskt obehagligt.
I andra valkompasser får jag fortfarande partiet som jag är medlem i och SD brukar hamna sist ihop med KD.

Jag röstar utifrån ideologi, på det parti som förespråkar den typ av samhälle som jag vill leva i. Förutom partiet som jag är medlem i finns det två partier som jag skulle kunna tänka mig att rösta på. Jag hänger med i politiken och har bra koll, och inför varje val brukar jag ifrågasätta mitt eget parti. Ett par år var jag inte medlem i partiet då de gick åt ett annat håll än vad jag vill, men sen bytte de riktning igen och då gick jag med igen.

För mig är bostäder den största valfrågan. Bostadsmarknaden kan inte fortsätta åt det håll som den är på väg nu, det behövs styrning från politiskt håll för att se till att människor har möjlighet att skaffa sig permanenta boenden under vettiga förhållanden.

Tar han med dom dolda siffrorna inom arbetslösheten?
Vad exakt menar du? Han tar upp olika sorters arbetslöshet och sysselsättningar, och förenklat delar in dem i olika grupper. Kolla gärna själv så kan du tala om vad du tycker, jag är nyfiken :)

Tillägg: Videon om arbetslöshet är bara två minuter lång så förvänta dig ingen fördjupning, som sagt så är det förenklat för att snabbt få en överblick över ämnet.

Vad exakt menar du? Han tar upp olika sorters arbetslöshet och sysselsättningar, och förenklat delar in dem i olika grupper. Kolla gärna själv så kan du tala om vad du tycker, jag är nyfiken :)

Tillägg: Videon om arbetslöshet är bara två minuter lång så förvänta dig ingen fördjupning, som sagt så är det förenklat för att snabbt få en överblick över ämnet.
Det jag menar är att arbetslöshetens antal i siffror döljer antalet. Dom räknar inte med alla arbetslösa som är ute på aktivitet.

Valet är inte enbart vänster höger.

Det handlar mycket om en sida som vill gå med öppna, kunniga. nyfikna ögon in i framtiden och utveckla Sverige som en ledande jämställd, fri demokrati som deltar i världen.

Och den andra som vill gå baklänges in i framtiden, med skygglappar, ignorans, intolerans och rädsla , isolera oss innanför våra nationsgränser och gå tillbaka till gamla unkna värderingar.

Det jag menar är att arbetslöshetens antal i siffror döljer antalet. Dom räknar inte med alla arbetslösa som är ute på aktivitet.

Vilken form av aktivitet menar du? Arbetsförmedlingens siffror gäller både öppet arbetslösa och de som ingår i arbetsmarknadspolitiska program.

Har du något bra exempel på det här? Jag tror att det finns få partier som skulle ge en ministerpost till en person som "sålt sin ideologi".

För övrigt håller jag med @tanten. Politik handlar om att få makt. Makt som vi väljare ger politikerna. Med makt kan politikerna genomföra sina idéer. Att inte vilja ha makt måste vara ett rent tjänstefel hos en politiker.

Beror väl på. Tror du miljöpartiet är nöjda med vad deras representanter har fått ut av sin regeringsplats? Varför har man isf så dåligt stöd detta valår? Samma för S?

Sålt sin ideologi är såklart relativt...

Nu har jag inte följt lika noga. Men tidigare var fas 3 deltagare inte med i statistiken över arbetslösa.

Ah ok, nu vet jag inte vilka siffror som fanns i artikeln men i AF's statistik ingår både de som är öppet arbetssökande och de som ingår i exempelvis jobb och utvecklingsgarantin (tidigare fas 3). Även etableringsprogrammet, ungdomsgarantin och några till räknas in.

Aha du menar de där typ meningslösa arbetsträningarna till exempel? Jag kommer inte ihåg vad han så exakt i videon men jag tror att jag också noterade att det inte sas så mycket om det, men mot slutet så tänkte jag inte ens på det så jag kanske kände frågan besvarad. ... Får kolla igen :o

Edit: Läste vidare, fas 3 hette något sånt ja.

Med tanke på att inslaget inte alls handlar om det man har satt som text så finns det väl bara utseendet och texten kvar att skratta åt.
Jag tyckte väl att klippet var bekant! Du menar att någon har fejkat och lagt in bilderna och falsk text? :idea:

Nu när jag anstränger mig lite så minns jag lite att det var något annat hon skrattade åt, något djur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 295
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar