Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just själva röstandet, att gå och rösta, tycker jag ofta känns lite högtidligt och fint. Jag tycker även att min partner och jag bör gå tillsammans, fira ihop liksom. Eftersom jag lever ett segregerat liv i en segregerad stad är det också ganska rolig stämning i min vallokal. Där tror jag att jag kommer att finna stöd.

Men valvakan! Jag fasar! Men jag kan ju fan inte gå och lägga mig utan att veta om jag vaknar till en fortsatt civilisation eller en blåbrun röra nästa dag!

(Min son hade en längre utläggning om att det borde bli en folkomröstning om att skjuta upp valet. Men jag tror att de blåbruna inget hellre vill än rösta och att de även skulle vinna den folkomröstningen.)
Ja samma här. Nästan så finkläderna ska på liksom :D

Nej inte jag heller egentligen, det blir bara ett stressmoment till. Frågan är väl egentligen om man öht måste vakna dagen efter dock - hur går forskningen kring nedfrysning? "Väck mig när folk inte är dumma i huvudet" känns som en rimlig tidsgräns.
 
Fast det är ju humor. Som jag tycker är mycket svagt att ha som budskap i en valrörelse, det är vad vi i trådar tidigare diskuterat negativt kampanjande som inte ger en enda vink om vad en röst på M innebär.
Nej, det är inte humor, det är bara slöhet. Eftersom de uppenbarligen inte klarar av att få ut varför man ska rösta på dem, så väljer de att smutskasta motståndet.
 
En risk med att kalla dem nazister tänker jag är att övrig befogad kritik blir lättare för dem att slå ifrån sig också. "PK-vänstern kallar oss nazister men de bara ljuger eller förvrider saker som med allt annat" typ.

Ja, det också. Och jag tänkte en näraliggande tanke för en stund sedan: här sitter vi och dividerar om ifall de är nazister eller inte istället för att prata om deras konkreta politik. Så det är också en nackdel med nazistdiskussionen.
 
Överprövar verkligen människor deras yrkesmässiga beslut och planering i hög utsträckning?

Tja, de får regelbundet ta emot skäll och hot av ilskna människor som inte får omedelbar behovstillfredsställelse. De blir ofta avbrutna under sin rast av människor - patienter men kanske framför allt anhöriga - som upplever sig behöva få omedelbar respons.

Planering... många sjuksköterskor vänder ut och in på sig själva för att erbjuda folk en passande planering men när dem misslyckas så är det utskällning som ofta väntar.
 
Jag måste få fråga en sak i den här tråden. (Ingen måste svara, givetvis.)

Är det bara jag som närmast känner skräck inför det här valet?

Om jag fick välja, skulle mina förberedelser inför detsamma bestå i att dra en säck över huvudet och hålla för öronen. Min politiska depression närmar sig kliniska nivåer.

Jag har aldrig varit tillnärmelsevis så här oroad inför ett val och det förmodade och befarade valresultatet förut.

Jag är inte oroad över valet - men det förmodade parlamentatiska läget som verkar följa, är oroväckande (skrev jag väldigt tidigt).

Om det blir så att S, M och SD får vardera 15-20% (jo, grovt höftat men inte helt osannolikt) så blir det väldigt svårt. S+V+MP (och möjligt FI då) torde inte få över 50%.
M+L+C+KD torde inte heller få över 50%.
S+C+L får inte över 50%.
Jag tror inte att varken C eller L är intresserade av att samregera med V eller MP eller FI. Så konstellationen S+V+MP+L+C ser inte ut att bli en möjlighet.
Samma sak med M: att samregera med V, MP eller FI är inte ett alternativ.

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak.
 
Om nu V går framåt så är det ju uppenbart att fler människor önskar mer vänsterpolitik.

Och att likna V med SD? :crazy:
Kommunism, du kanske skulle läsa på lite om Stalin och hans förintelseläger eller Maos kulturrevolution.
Rötterna finns där även i forna Östtyskland som V hyllade som ett broderparti hade dom Stasi.
 
Kommunism, du kanske skulle läsa på lite om Stalin och hans förintelseläger eller Maos kulturrevolution.
Rötterna finns där även i forna Östtyskland som V hyllade som ett broderparti hade dom Stasi.
Fast SDs folk har ju nutida kopplingar med nazister och de bedriver en nutida politik som är främlingsfientlig, kvinnofientlig och saknar dessutom helt miljöpolitik i en situation där vi håller på att förstöra planeten.
Det går inte att likna vid att V historiskt har varit ett kommunistiskt parti. De driver ingen sån politik idag.
V står för jämlikhet, demokrati och driver en av den absolut mest ansvarsfulla miljöpolitiken (tillsammans med MP).
 
Om nu V går framåt så är det ju uppenbart att fler människor önskar mer vänsterpolitik.

Och att likna V med SD? :crazy:

När det är svaga minoritetsregeringar som styr så är det inte alls ovanligt att ytterlighetspartierna går framåt. De som är trötta på S flathet går till V och vice versa från M till SD.


Att rösta V är faktiskt exakt lika illa som att rösta SD. Samma skit, bara olika namn och olika vidriga ideologier. Av någon anledning är det dock inte stigmatiserande att säga att man röstar V. Här på buke är det många som är stolta över det t o m.
 
När det är svaga minoritetsregeringar som styr så är det inte alls ovanligt att ytterlighetspartierna går framåt. De som är trötta på S flathet går till V och vice versa från M till SD.


Att rösta V är faktiskt exakt lika illa som att rösta SD. Samma skit, bara olika namn och olika vidriga ideologier. Av någon anledning är det dock inte stigmatiserande att säga att man röstar V. Här på buke är det många som är stolta över det t o m.
Om du tror att V ens går att likna vid SD visar det mest på din egen okunskap.
 
Om du tror att V ens går att likna vid SD visar det mest på din egen okunskap.
Jag vet inte, men jag uppfattar från och med valrörelsen inför förra valet, eller kanske valet dessförinnan, en sorts demonisering av v i olika sammanhang. Jag antar att det är ännu ett symtom på den brunblå vågen i politiken.

Innan dess kan jag inte riktigt minnas någon demonisering av v på flera decennier. Typ kommunistskräcken som rådde under kalla kriget.
 
Om du tror att V ens går att likna vid SD visar det mest på din egen okunskap.

Eller din egen okunskap kanske? Hur mycket kan du om V egentligen?
Har du kollat på videon jag länkade till? Gör gärna det och återkom sedan om hur härligt V och dess ideologi är.

Jag länkade den här videon i en annan tråd förut och konstigt nog var det ingen av V-anhängarna i tråden där som sa ett knyst. Det var tyst som i graven.
 
Jag vet inte, men jag uppfattar från och med valrörelsen inför förra valet, eller kanske valet dessförinnan, en sorts demonisering av v i olika sammanhang. Jag antar att det är ännu ett symtom på den brunblå vågen i politiken.

Innan dess kan jag inte riktigt minnas någon demonisering av v på flera decennier. Typ kommunistskräcken som rådde under kalla kriget.
Ja, V och Fi är ju de största motpolerna mot det blåbruna så jag antar att de uppfattas som hotande på ngt sätt..
Men från borgligt håll har väl V alltid varit något smutsigt typ.

V har ju dessutom gått ut hårt mot ”de rikaste” nu i miljöfrågan och det kanske blir oskönt i vissa läger som helst vill låtsas som ingenting och fortsätta med sin livsstil..
 
Jag vet inte, men jag uppfattar från och med valrörelsen inför förra valet, eller kanske valet dessförinnan, en sorts demonisering av v i olika sammanhang. Jag antar att det är ännu ett symtom på den brunblå vågen i politiken.

Innan dess kan jag inte riktigt minnas någon demonisering av v på flera decennier. Typ kommunistskräcken som rådde under kalla kriget.

Kommentera gärna videon som jag länkade. Vad tycker du om den bilden av V? Stämmer den inte?
 
Fast sen kom DÖ som i högsta grad var odemokratisk. Oppositionen (som borde opponera och få igenom så mycket av sin egna politik som möjligt) abdikerade och la sig platt som pannkakor.
Demokrati??

Demokrati i sin finaste form. Värdering av konsekvenserna av sin röst och sedan demokratiskt beslut. Att ta ansvar för det mandat man fått.

Inte rösta blint och säga ”ojdå, så det blev ” i efterhand.
 
Eller din egen okunskap kanske? Hur mycket kan du om V egentligen?
Har du kollat på videon jag länkade till? Gör gärna det och återkom sedan om hur härligt V och dess ideologi är.

Jag länkade den här videon i en annan tråd förut och konstigt nog var det ingen av V-anhängarna i tråden där som sa ett knyst. Det var tyst som i graven.
Jag har koll på V och är inte det minsta oroad. Jag började titta på videon men den kändes rätt ointressant.
 
Ja, V och Fi är ju de största motpolerna mot det blåbruna så jag antar att de uppfattas som hotande på ngt sätt..
Men från borgligt håll har väl V alltid varit något smutsigt typ.

V har ju dessutom gått ut hårt mot ”de rikaste” nu i miljöfrågan och det kanske blir oskönt i vissa läger som helst vill låtsas som ingenting och fortsätta med sin livsstil..
Överlag finns det ett motstånd på många håll i samhället mot att göra politik av miljöfrågan på allvar. (Jag ser tom det som ett av de allra värsta problemen när det gäller miljö.)
 
Överlag finns det ett motstånd på många håll i samhället mot att göra politik av miljöfrågan på allvar. (Jag ser tom det som ett av de allra värsta problemen när det gäller miljö.)

Fast det är inte miljöfrågan som skrämmer bort människor från vänsterkanten, jag lovar.

De driver ganska extremt frågan om att göra samhället mer orättvist, att företagande är nödvändigt ont som måste motarbetas, att områden med ffa kvinnliga företagare måste försvinna och att vi ska lämna EU.

Där nånstans har du tappat de allra flesta.
 
Jag har koll på V och är inte det minsta oroad. Jag började titta på videon men den kändes rätt ointressant.

Ointressant på vilket sätt då? Är du inte intresserad av att ha koll på vad du röstar på?
Att man fortfarande på 80-talet kallade sig kommunister? Att Lars Ohly var "ledsen" för att Berlinmuren föll och att man för bara 10 år sedan ansåg att Venezuela var ett föredöme?
Men jag gör det enkelt för dig. Kolla 7.30 och framåt om vad V vill idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp