Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fram tills nu egentligen inte "läst på" så mycket om olika partier utan mest lyssnat på vad människor runt mig tyckt och tänkt i politiska diskussioner, ofta där SDs flyktingpolitik etc framställts som positivt så jag har väl inte funderat mycket egentligen. Men nu när det faktiskt närmar sig så vill jag ha mer koll på vad det är jag röstar på.

Avstår att svara övriga då det inte känns som att det kommer leda någonstans.
Då finns det massor att läsa.

en partisk men seriös sida på fb är "Inte rasist men..." De har följt SD länge och de går at thitta en hel del där.

Läs deras partiprogram och fundera om du tycker att det är vettigt. Är det vettigt att samer, judar och tornedalingar inte ska anses som svenska. Fundera på om du tycker att svenskt medborgarskap inte ska räcka för att vara svensk? Om du tycker klimatet är en oviktig fråga? Om jämställdhet inte ska bestämmas utanför familjen.

Kort sagt - läs på!!
Speciellt som kvinna är det viktigt att verkligen inse vad man röstar på när man röstar SD.
 
Det påståendet är inte nog för att säga att de vill föra en nazistisk politik. Men det är ju upp till dig.


Nils Sjökvist och en hel hög övriga livsfarliga arga tomtar finns det gott om i partiet.

Jag tror inte vi kan veta hur politiken skulle se ut i detalj om SD hade makten. Det vi kan reagera på är ju grundideologier och tendenser och vända sig mot det om man värnar om ett mer demokratiskt samhälle osv.

Jag är inte ett dugg rädd för SD i sak i valet nu. Men jag är desto med rädd för vad det säger om samhället i stort, och hur gränser successivt förflyttas och normaliseras och vad som händer på sikt om Sveriges medborgare röstar in dem till större makt .
 
Nils Sjökvist och en hel hög övriga livsfarliga arga tomtar finns det gott om i partiet.

Jag tror inte vi kan veta hur politiken skulle se ut i detalj om SD hade makten. Det vi kan reagera på är ju grundideologier och tendenser och vända sig mot det om man värnar om ett mer demokratiskt samhälle osv.

Jag är inte ett dugg rädd för SD i sak i valet nu. Men jag är desto med rädd för vad det säger om samhället i stort, och hur gränser successivt förflyttas och normaliseras och vad som händer på sikt om Sveriges medborgare röstar in dem till större makt .
Nej, jag tror inte heller att vi kan veta det nu. Och grundideologin de har är tillräckligt för att jag aldrig i livet skulle överväga att rösta på den, även om den inte är nazistisk.

Sista stycket håller jag också med dig om. Jag tycker också det är hemskt vad det säger om samhället. För mig är det en katastrof att 18-20 procent kan tänka sig att rösta på ett rasistiskt parti. Dock är jag viss om att övriga partier kommer att stänga dem ute från regeringsmakten.
 
Dock är jag viss om att övriga partier kommer att stänga dem ute från regeringsmakten.

Förresten så är jag redan trött på den del av eftervalsdebatten som kommer att handla om att det är ODEMOKRATISKT att stänga ut 18-20 procent av de röstande från regeringsmakten. Fast det är det inte alls, efter valet 2014 vvar det hela 31 procent som inte fick det inflytandet alls. Det var sosseväljarna eftersom Alliansen regerade.

Demokratin gör ju dock att SD får proportionerlig representation i riksdagen. Vackert så.
 
Förresten så är jag redan trött på den del av eftervalsdebatten som kommer att handla om att det är ODEMOKRATISKT att stänga ut 18-20 procent av de röstande från regeringsmakten. Fast det är det inte alls, efter valet 2014 vvar det hela 31 procent som inte fick det inflytandet alls. Det var sosseväljarna eftersom Alliansen regerade.

Demokratin gör ju dock att SD får proportionerlig representation i riksdagen. Vackert så.

Samma argument /reaktioner som ”det råder faktisk ÅSIKTSFRIHET i Sverige!”

Nej, det råder enligt lag inte åsiktsfrihet i Sverige gällande rasism, hets mot folkgrupp, osv....
 
Nej, jag tror inte heller att vi kan veta det nu. Och grundideologin de har är tillräckligt för att jag aldrig i livet skulle överväga att rösta på den, även om den inte är nazistisk.

Sista stycket håller jag också med dig om. Jag tycker också det är hemskt vad det säger om samhället. För mig är det en katastrof att 18-20 procent kan tänka sig att rösta på ett rasistiskt parti. Dock är jag viss om att övriga partier kommer att stänga dem ute från regeringsmakten.

Vi känner samma sak . Hoppas du har rätt dock ang det sista. Jag vet inte om jag tror det blir så enkelt .
 
Tja, du kan ju ha åsikterna inne i ditt huvud. Men yttrandefrihet, som många hänvisar till på samma sätt, den är ju mycket riktigt begränsad av hetslagstiftningen (som tur är)

Jamen precis - men en skrämmande stor andel människor har inte ens koll på detta när de basunerar ut rätten till åsiktsfrihet (i samband med sina rasistiska övertygelser och förkunnanden på sociala media.)
 
Förresten så är jag redan trött på den del av eftervalsdebatten som kommer att handla om att det är ODEMOKRATISKT att stänga ut 18-20 procent av de röstande från regeringsmakten. Fast det är det inte alls, efter valet 2014 vvar det hela 31 procent som inte fick det inflytandet alls. Det var sosseväljarna eftersom Alliansen regerade.

Demokratin gör ju dock att SD får proportionerlig representation i riksdagen. Vackert så.
Valet 2010 ska det förstås vara.
 
Förresten så är jag redan trött på den del av eftervalsdebatten som kommer att handla om att det är ODEMOKRATISKT att stänga ut 18-20 procent av de röstande från regeringsmakten. Fast det är det inte alls, efter valet 2014 vvar det hela 31 procent som inte fick det inflytandet alls. Det var sosseväljarna eftersom Alliansen regerade.

Demokratin gör ju dock att SD får proportionerlig representation i riksdagen. Vackert så.
Ja, det sättet att hävda att något är ODEMOKRATISKT! Jag tycker att de känns som barn som har lärt sig ett fint och svårt ord när de går på med det där.
 
Har länge tänkt att jag ska rösta på SD men nu när det närmar sig står jag givetvis och velar mellan dem och ett annat parti :p
Det andra partiet är bättre. För dig, för oss alla, för Sverige.
nu när det faktiskt närmar sig så vill jag ha mer koll på vad det är jag röstar på.
Det gläder mig att du är så ansvarsfull. Här kan du kolla på de olika partiledarnas tal i Almedalen och bilda dig en uppfattning:

https://www.svtplay.se/partiledartal-i-almedalen
 
Ja, det sättet att hävda att något är ODEMOKRATISKT! Jag tycker att de känns som barn som har lärt sig ett fint och svårt ord när de går på med det där.

Det är mycket i SD’s politik och drivkrafter som påminner om barn.
Bara det att vuxna barn blir så oerhört mycket farligare och galet när ”barn” tilldelas makt i samhällen.
Det har ju dessutom historiskt etablerat konstaterats....

För den som missat Nils S 2018- och partiledarens ”bortskämtande” .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p65v9X/kritiserade-lokala-sd-toppen-lamnar-alla-uppdrag
 
Ja, det finns tillräckligt många undanstoppade hakkors , heilhälsningar och antisemiter i leden för att stoppa det.

Nazister är alltså på god väg att leda Sveriges största parti? Nästan svårt att se hur förställningar som denna i förlängningen inte kommer leda till politikermord. För när blir det egentligen dags att göra motstånd mot ett nazistiskt maktövertagande? Vi får hoppas att inte fel personer faktiskt tror på dig.
 
Nazister är alltså på god väg att leda Sveriges största parti? Nästan svårt att se hur förställningar som denna i förlängningen inte kommer leda till politikermord. För när blir det egentligen dags att göra motstånd mot ett nazistiskt maktövertagande? Vi får hoppas att inte fel personer faktiskt tror på dig.

Ja, det är en möjlig utveckling av flera. Motståndet ska göras här och nu - på demokratisk väg.

Andra metoder väntar till angreppen kommer på de demokratiska institutionerna som de gjort i exempelvis Ungern och Polen.

Politikermord står inte på någons lista, utom i din konspiration.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp