Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror jag inte alls på..... Åkesson är riktigt kåt på att få makt och han ger sig in i vilken konstellation som helst som bara ger honom makt och möjlighet att påverka..... det har han eftersträvat i alla år.....
Ungefär som alla de andra partiledarna alltså?

Det är ingen annan partiledare som så tydligt lyft fram sin hjärtefråga och sagt att hens parti kommer att stödja vilken sida som helst, så länge de gör som hens parti vill vi dess hjärtefråga.

Åkesson vill absolut ha makt, jag är dock inte säker på att han nödvändigtvis vill sitta i regering. Populistpartier har ju sin näring i att kunna skylla allt på någon annan, och eftersom så gott som alla partier som kommer i regeringsställning drabbas negativt i opinionen i samband med det (se MP t ex) så är det inte alls säkert att det kommer att vara till nytta för dem. Dessutom har han ganska få lämpliga personer lämpliga för att vara ministrar, det kan kosta dem dyrt att behöva ta ett större ansvar än för migrationsfrågor och hamna under lupp i fyra år. Det bästa för honom och SD vore att slippa sitta i regering - och därmed kunna ha kvar möjligheten att alltid klaga och skylla på någon annan - men att ha ett ständigt samarbete med regeringssamarbetet som innebär att regeringen alltid måste betala för deras stöd med att ge efter för något migrationsrelaterat förslag från SD.

Och det är min mardröm efter valet, därför är det ett mycket viktigt besked för mig inför valet att partierna är tydliga med huruvida de kommer att samarbeta med SD eller inte i regeringsfrågor. (Som vi har tröskat ett antal gånger tidigare, så ser jag det som självklart att man beter sig respektfullt och pratar med varandra i riksdagen, och i utskott etc. Att samarbeta om regeringsmakten är något helt annat).
 
Har länge tänkt att jag ska rösta på SD men nu när det närmar sig står jag givetvis och velar mellan dem och ett annat parti :p
 
härligt. En anhängare
Då kanske du kan berätta vad i SDs politik som gör att du vill att de ska styra landet?
(Jag förstår inte.)
Styra landet kan väl bara den som har 51% av rösterna göra. Inte ens ditt C lär komma i närheten av det. Frågan är snarare vilka som samarbetar med vilka. Annie kanske håller på att tillaga sin högra sko nu, vad vet jag.
Ska Löfvén eller Kristersson, röd eller blå ta över är väl frågan om inte C ställer sig i den röda fållan, som man gjort ett flertal gånger och som leder till att partiet rasar ner i källarn
 
Styra landet kan väl bara den som har 51% av rösterna göra. Inte ens ditt C lär komma i närheten av det. Frågan är snarare vilka som samarbetar med vilka. Annie kanske håller på att tillaga sin högra sko nu, vad vet jag.
Ska Löfvén eller Kristersson, röd eller blå ta över är väl frågan om inte C ställer sig i den röda fållan, som man gjort ett flertal gånger och som leder till att partiet rasar ner i källarn

Men oavsett om man tror att partiet man röstar på kommer få egen majoritet eller inte röstar man väl på det parti man faktiskt vill ska styra landet?
 
Alltsa valdigt klurigt forslag det dar!
Jag appladerar iniativ for att minska bilanvandningen - framforallt i stader ar bilar vanskliga och smutsar ner och tar upp massa plats och jag tycker det ar ofantligt sjalviskt att kora inom en stadskarna.
Dock kanns detta som detailjstyre pa absurd niva.
Daremot sa reagerar manniskor battre pa negativa forstarkningar battre an positiva - den s.k. "loss aversion principle" e.g. nar UK introducerade en 5p avgift pa platspasar i butik gick anvanidngen ner 83%, och Starbucks, som redan ger rabatt till de som har med sig en egen kopp, testar nu att infora en extra avgift for de som vill ha med en take-away mugg.
d.v.s vi manniskor fungerar bast med en latt knuff i ratt riktning...

Landsbygden maste ju dessutom sjalvklart exkluderas fran sadana har straffavgifter dessutom, det kanns glasklart, men ar det inte vettigt att forsoka hjalpa att minska de manga sma onodiga bilresorna?

Landsbygden kommer inte att exkluderas från sådana straffavgifter. För hur avgör du att bilisten som parkerar vid ett köpcenter kommer från lansbygden eller från staden?
 
Man kan ju också fundera på hur rimligt det är att skolans pedagogik ska detaljstyras politiskt?

Jämförelse m vården. Är det politiker som ska bestämma vilka operationsmetoder som används eller kan vi överlåta det valet till de som faktiskt har kompetens i frågan?

Fast politikerna försöker...
ett tag belönades det ekonomiskt att journalföra människors rökvanor. Det vill säga, en vårdcentral fick betalt om man hade journalfört rökvanor tillräckligt ofta.
Sedan var det FAR-recept (Fysisk Aktivitet på Recept) som styrs ekonomiskt för att politiker tyckte att den åtgärden skulle göras.

Hur rimligt är det att politiker detaljstyr vården...
 
Mycket viktigt att professionen respekteras i skolan. Det är en stor del i att få blir lärare. Att både politiker, föräldrar och andra tror att de både kan och ska lägga sig i, helt utan yrkesmässiga kunskaper.

Det är få yrken vi behandlar så illa.

Det skulle vara sjuksköterskor, då.
 
Det var ett exempel på småfrågor som ibland får orimligt stort utrymme. Enligt min åsikt såklart.

Man kan ju se det på olika sätt, men sverige har jättestor miljöpåverkan per person. Bland det högsta i världen. Så jag vet inte om vi ligger så bra till, inte bra nog.
Jag tycker såklart också att skolan är jätteviktig, men viktigare än miljön? Inte en chans.

Visa bifogad fil 18382

En hel del av vår miljöpåverkan hänger ju ihop med att vi i Sverige har så hög ekonomisk standard. Vi konsumerar massor och vi flygreser massor. Det är inte utsläppen detta handlar om, utan om vårt konstumtionsmönster. Jag tycker att det vore väldigt bra om svenskar (och andra) skulle minska sitt långresande ordentligt: skulle minska miljöbelastningen och skulle faktiskt samtidigt bromsa antibiotikaresistenta bakterier (i Sverige har vi globalt sett väldigt lite problem med resistenta bakterier men vi är duktiga på att importera dessa bakterier när vi reser på långväga semesterresor).
Så en rejält hög flygavgift vore faktiskt inte så dumt.

Men visst, motargumentet skulle förstås bli att "då blir semesterresor en klassfråga!"
Japp, och det skulle inte göra mig ett dugg (och jo, jag har god ekonomi men nej, jag reser i stort sett inte utomlands, senaste gången var 2007)
 
Det var ett exempel på småfrågor som ibland får orimligt stort utrymme. Enligt min åsikt såklart.

Man kan ju se det på olika sätt, men sverige har jättestor miljöpåverkan per person. Bland det högsta i världen. Så jag vet inte om vi ligger så bra till, inte bra nog.
Jag tycker såklart också att skolan är jätteviktig, men viktigare än miljön? Inte en chans.

Visa bifogad fil 18382
Ja precis, din åsikt.

Jag har försökt hitta liknande kartor som den du lagt upp men jag hittar knappt någon info som är ny? Var är denna karta tagen från?
 
Jag blir allt mer förvirrad. Måste lusläsa på om de partier som står mig närmast. Samtidigt blir jag oroad hur dåligt pålästa många är. Träffade en person häromdagen som i samtalet hann vackla mellan V och M och verkade helt ute och seglade. Jag tycker att det är allas ansvar att läsa på och försöka sätta sig in politiken.
 
Det är ingen annan partiledare som så tydligt lyft fram sin hjärtefråga och sagt att hens parti kommer att stödja vilken sida som helst, så länge de gör som hens parti vill vi dess hjärtefråga.

Åkesson vill absolut ha makt, jag är dock inte säker på att han nödvändigtvis vill sitta i regering. Populistpartier har ju sin näring i att kunna skylla allt på någon annan, och eftersom så gott som alla partier som kommer i regeringsställning drabbas negativt i opinionen i samband med det (se MP t ex) så är det inte alls säkert att det kommer att vara till nytta för dem. Dessutom har han ganska få lämpliga personer lämpliga för att vara ministrar, det kan kosta dem dyrt att behöva ta ett större ansvar än för migrationsfrågor och hamna under lupp i fyra år. Det bästa för honom och SD vore att slippa sitta i regering - och därmed kunna ha kvar möjligheten att alltid klaga och skylla på någon annan - men att ha ett ständigt samarbete med regeringssamarbetet som innebär att regeringen alltid måste betala för deras stöd med att ge efter för något migrationsrelaterat förslag från SD.

Och det är min mardröm efter valet, därför är det ett mycket viktigt besked för mig inför valet att partierna är tydliga med huruvida de kommer att samarbeta med SD eller inte i regeringsfrågor. (Som vi har tröskat ett antal gånger tidigare, så ser jag det som självklart att man beter sig respektfullt och pratar med varandra i riksdagen, och i utskott etc. Att samarbeta om regeringsmakten är något helt annat).

Det här är ett typexempel på ett bra svar gällande samarbete med SD:
(intervju med Annie Lööf)

Var går gränsen kring vad man inte kan tala om i sak med SD?

– Jag står och pratar med Jimmie Åkesson över en kaffe, pratar om familjen och helgen, och hälsar på medarbetare som jobbar på Sverigedemokraternas kansli. Det tillhör sunt bondförnuft att hantera medmänniskor med respekt. Vad jag däremot inte gör är att sätta mig och förhandla, att kompromissa, att ge en del av min politik för att ta en del av deras.

Många SD-anhängare uppfattar att deras parti behandlas orättvist och odemokratiskt.

Det bygger på en myt, enligt Annie Lööf.

– Sverigedemokraterna har ju större parlamentariskt inflytande i riksdagen än vad Centerpartiet har. De har fler platser. Det sitter fler personer i varje utskott. De har en talmanspost. De har inflytande i alla de organ som man får om man sitter som ett parti i Sveriges riksdag. Och de är inte isolerade på det sättet. Däremot så har det i alla tider varit så att man kan välja vilka man ska sitta i regering med eller förhandla med. Jag tänker inte sitta i regering med Vänsterpartiet heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp