Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns extremer, men annars stämmer det inte alls. Skolan fungerar som modell inte särskilt annorlunda än för tjugo år sedan.
Jo det gör den iom att man numera ska forska fram sin kunskap redan i tidigare år, utan förkunskaper, istället för att få den tilldeled. Det är en gigantisk skillnad på dessa två sätt att lära sig saker.
 
.

Landsbygden maste ju dessutom sjalvklart exkluderas fran sadana har straffavgifter dessutom, det kanns glasklart, men ar det inte vettigt att forsoka hjalpa att minska de manga sma onodiga bilresorna?

Mitt i vintern? På landsbygden?
Jag kan lova dig att ingen åker på "onödiga bilresor" när varje resa kostar som minst 30-50 kronor enkel resa, och då talar jag bara om bensinen.
 
Fat det är bara en del av bekymret.

Jag upplever att skolan idag alldeles för mycket handlar om att eleverna själva ska söka kunskap. Att det handlar mer om att lära sig let fakta än att lära ut kunskaper.
Om eleverna ska sitta ensamma i klassrummet och leta reda på vad de ska lära sig den timmen så slår det ut alla utom de som är extremt motiverade.

Katederundervisning ogillas starkt i den svenska flumskolan. Eleverna förutsätts vara hungriga på vetande, välmotiverade att lära och med stort tålamod. Det borde du väl veta.
Att det såklart inte fungerar ska vi inte diskutera, det vore ju att underkänna flumskolan anno 1968.
Dessutom är det kommunernas ansvar och inte Skolverket. :banghead::banghead:
 
Nä. Med 90% säkerhet slipper vi att SD får nåt inflytande alls. Den 10%-risken är dock rejält skrämmande.
Inflytande har dom haft länge på riksplanet genom platser i riksdagen, i utskott o beredningar. Dom har även haft inflytande på lokal o regional politik i en del områden.
Nu skall dom skydda sig mot att politiska vildar tar deras mandat, de ställer upp med icke valbara kandidater, dvs en röst på SD betyder en röst på en tom stol.
 
Miljöpartiet vill att kommuner får rätt att ta ut skatt för att du parkerar vid köpcenter utanför stadskärnorna.
Partiet föreslår att folk använder lådcykel i stället för bil när de storhandlar. "
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mp-forslaget-skatt-nar-du-storhandlar-med-bil/
Nja det där var väl en sanning med mycket modifikation. Det man vill är att köpcentrumen ska få betala skatt för parkeringsytan. Du får sedan betala denna skatt via priset på varan du köper alternativt med en parkeringsavgift. Det du inte råkar ut för är att få et tinbetalningskort hem i brevlådan.
Jag gillar inte förslaget pga att det känns som ytterligare ett förslag utan koppling till en helhet. Det är det jag ser som det generella problemet med det partiet. Många av deras försalg är faktiskt i grunden bra om de kunde sätta in dem i en ordentlig kontext, en kontext där det finns en politik som fyller upp alla de svarta hål de nu skapar för människor.
 
Jag förbereder mig genom att återigen inte rösta på MP.

"
Miljöpartiet vill att kommuner får rätt att ta ut skatt för att du parkerar vid köpcenter utanför stadskärnorna.
Partiet föreslår att folk använder lådcykel i stället för bil när de storhandlar. "
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mp-forslaget-skatt-nar-du-storhandlar-med-bil/

Så jag ska ta min lådcykel och glatt cykla 1.5 mil till affären i snömodd eller oplogade vägar i vinter, sen glatt cykla 1.5 mil hem???? :eek:
Alltså MP måste till 99% bo i storstäderna det står alldeles klart, hur fan ska vi på landsbygden (ni vet, dit man åker på semester på sommaren) klara av det? Totalt hål i huvudet på galningarna.
Du kanske ska läsa mer än vad som står på Expressen? Det handlar om att det ska finnas levande stadskärnor och inte enbart köpcentrum.
 
Nja det där var väl en sanning med mycket modifikation. Det man vill är att köpcentrumen ska få betala skatt för parkeringsytan. Du får sedan betala denna skatt via priset på varan du köper alternativt med en parkeringsavgift. Det du inte råkar ut för är att få et tinbetalningskort hem i brevlådan.
Jag gillar inte förslaget pga att det känns som ytterligare ett förslag utan koppling till en helhet. Det är det jag ser som det generella problemet med det partiet. Många av deras försalg är faktiskt i grunden bra om de kunde sätta in dem i en ordentlig kontext, en kontext där det finns en politik som fyller upp alla de svarta hål de nu skapar för människor.
MP är väl generellt negativa till köpcentrum som ligger på bilavstånd från centrum. Jag tycker det är vettigt och viktigt att inte bygga saker som kräver bil när man egentligen vill bli bilfri.
 
Mitt i vintern? På landsbygden?
Jag kan lova dig att ingen åker på "onödiga bilresor" när varje resa kostar som minst 30-50 kronor enkel resa, och då talar jag bara om bensinen.

Nej, inte på landsbygden, inte mitt i vintern. Herregud.
Jag hr själv varit skyldig till massa onödiga bilresor, så jag vet att de finns. Typ ta bilen för en 3 min resa ner till mataffären, när det tar 15 min till fots eller 5 min på cykel.
Sådana resor är onödiga
 
Som förberedelse inför valet (och för att jag är samhällsintresserad) så har jag lyssnat på SR:s podd Besluten som format Sverige under sommaren och kan verkligen rekommendera den! Det är ca halvtimmeslånga avsnitt som berättar om viktiga beslut som har fattats de senaste årtiondena, som dels såklart har lett fram till den situation som vi har idag och dels fortfarande är superaktuella som politiska diskussioner idag, t ex hur fler bostäder ska kunna byggas, friskolors varande eller icke varande, vårdköer Sveriges ekonomi m.m. I den aktuella valrörelsen så presenteras ju mest vad de olika politikerna tycker ska göras idag, på högst någon minuts sammanhängande prat i debatter. Det som är bra med de här programmen är att de ger än bakgrund till frågans själva kärna och därmed bättre förståelse för dagens tyckares argument. Programmen är också upp till ett par år gamla, så de har alltså inte alls höstens val i fokus (och programmet om flyktingamnestin handlar alltså om FÖRRA flyktingvågen), men är jättebra för att skaffa sig en större förståelse för de samhällsutmaningar vi står inför idag. Det känns ibland som att tonen är att såhär stor prövning har Sverige AAAALDRIG ställts inför, allt är kris och panik och riskerar att gå åt helvete. Men sanningen är ju att Sverige har stått inför en massa stora prövningar, inte minst politiskt, tidigare också. Och det perspektivet i sig, tror jag kan vara nyttigt att komma ihåg.

Ämnena är (ett per program):
Sexköpslagen
Särbeskattningslagen
Löntagarfonderna
Invandringspolitiken
Valutan
Öresundbron
Kö-miljarden
Straffrabatt för unga
Värdlandsavtalet
Lagen om anställningsskydd, LAS
Kampen om hyrorna
Brytpunktsstriden
Flyktingamnestin (2005)
Trängselskatten
Vårdnadsbidraget
Rökförbudet
Assistansreformen
Utförsäkringarna
Terroristbrottslagen
Ebo
Invandringspoltiken
Friskolan
Fastighetsskatten
Snabbehtspremien i föräldraförsäkringen

https://sverigesradio.se/beslutensomformatsverige

Lyssna gärna!
Och sen kan ni starta fler trådar på Buke :D (nya trådar kanske, för att minska moddarnas arbete med att skapa utbrytningar :angel:)
 
Tycker du verkligen att ”mobiler i klassrum eller ej” är en prioriterad valfråga i dagens situation?

Typexempel på vad jag anser är konstiga prioriteringar. Vi står inför gigantiska utmaningar globalt men det känns relevant att diskutera mobiler i klassrummet som om det påverkar vilket parti man röstar på?

Den hör liksom till om man tänker övergripande på skolklimat och arbetsro för elever.

Jag har inga barn själv men mina syskon, kusiner och vänner har och det verkar vara rätt störigt i skolorna (vissa mer än andra) jämfört med när vi gick i skolan..
 
Den hör liksom till om man tänker övergripande på skolklimat och arbetsro för elever.

Jag har inga barn själv men mina syskon, kusiner och vänner har och det verkar vara rätt störigt i skolorna (vissa mer än andra) jämfört med när vi gick i skolan..
Ja jag förstår ju sakfrågan. Jag undrar mer hur det kan vara prioriterat politiskt att styra över klassrummen när vi politiskt har så mkt större och faktiskt viktigare frågor.

Jag tycker ju iofs inte att dessa frågor alls ska styras politiskt. Jag tänker att vi behöver lämna vissa frågor till de som faktiskt kan bäst - lärare och andra inom pedagogiken.

Men ändå. När du väljer parti - skulle ”mobiler i klassrummet” vara så viktigt att du prioriterar den frågan före ett vettigt miljöarbete?
Det finns liksom inte så många klassrum att tala om ifall vi inte gör drastiska förändringar i miljöpolitiken.
 
Jo det gör den iom att man numera ska forska fram sin kunskap redan i tidigare år, utan förkunskaper, istället för att få den tilldeled. Det är en gigantisk skillnad på dessa två sätt att lära sig saker.

Fast din bild av skolan idag stämmer inte med den skola mina barn går i. Det är det jag avser.
 
Jag har sett det hör flera gånger och irriterar mig på moderaternas kampanj. Idag såg jag lokalt att de delar ut solkräm med text ”skydd från att bli röd”. Det känns så jäkla nedlåtande.
Usch..

Fast det är ju humor. Som jag tycker är mycket svagt att ha som budskap i en valrörelse, det är vad vi i trådar tidigare diskuterat negativt kampanjande som inte ger en enda vink om vad en röst på M innebär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp