Hur förbereda 2-årig blivande fälttävlanshäst?

Liselott76

Trådstartare
Nån som har tips på vad kan göra med en blivande fälttävlanshäst / hopphäst redan som två-åring?
Vi har hoppat diken i grimskaft i hagen (var extremt läskigt från början). Jag har longerat honom några gånger utan problem (utan inspänning), tömkört lite, även det utan några som helst problem..
Eftersom allt funkar så himla bra vill jag inte fortsätta traggla samma saker om igen, vill ha nya tips!

Jag gör praktiskt taget ingenting med mina unghästar förutom den vardagliga hanteringen med borstning och in och utsläpp.
De går på bete hela sommarhalvåret med kompisar och får busa och härja som de vill. Börjar löshoppa i vinter som 2 1/2-åringar då jag också påbörjar inridning för att de ev. ska kunna starta 3-årstest om de visar sig vara färdiga för det. :)
När de är inridna och rids i skogen så stöter vi på nån stock då och då och lite vatten, men annars börjar de inte hoppa terräng förrän vintern/våren "på riktigt" då de blir 4 år. Då blir det "min" fälttävlansryttare som påbörjar det jobbet för att de ska kunna gå debutant som 4-åringar. :)

Tack för svaret!
Då vet jag att jag inte är för långsam då iallafall. Skönt att slippa ha dåligt samvete :D

Jag skulle inte gora nagonting mer pa hemmaplan an du redan gor.
Daremot om du har tid och plats kan du ta med unghasten pa en tavling. Bara for att aka transport och se alla andra hastarna. Har unghasten gjort det ett par ganger sa ar det ingen grej sedan nar du tavlar forsta gangen.

Bara leda runt hasten, lata den titta sej omkring, kanske ata lite gras om det finns. Det ar viktigt att lara hasten att kunna slappna av pa en tavlingplats.

Annars hade jag enbart latit hasten fa vara bebis. Ingen bradska!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
L
Hästmänniskan Hej alla! Jag har ett litet problem eller vad man ska säga som jag skulle vilja få tips om! Jag har två c-ponnyer. En som jag har haft...
2
Svar
31
· Visningar
4 367
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 666
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar