Sv: Hur förbättra traven?
Jag kan göra ett försök. (Det är svårt att beskriva alla nyanser som handen gör. Man måste vara så in i norden koncentrerad och läsa av hela tiden vad som händer inuti hästen och ändra vad handen gör efter det, släppa efter i rätt ögonblick/ta mer/mindre etc). Men utgångspunkten är ungefär såhär och jag gör gärna detta i halt till en början så att jag verkligen kan vara så noggrann som jag måste vara: Tar långsamt ut en hand som i ett ledande tygeltag till en bit utanför hästen och ser till att bettet ligger still i hästmunnen så jag inte drar ut det på ena sidan (och här pratar vi tiondels millimetrar). Flyttar inte hästen med utan håller fast sig - så som de gärna gör i början, håller jag bara stilla och väntar ut, använder INTE mer kraft utan låter hästens kropp själv komma på det. När hästen kommit dit jag tänkt släpper jag tygeln, i början snabbt och hela tyglen för att säga Bra! du fattar!, senare öppnar jag bara fingrarna något så hästen långsamt kan "tugga tygeln ur min hand".
Sen, basicly, ju mer jag håller emot på andra sidan medan jag flyttar hästen sidleds desto mer får jag bogar/halsbas/botten så att säga.
Släpper jag fram nån centimeter på "yttersidan" och närmar mig hästen med det utåtverkande tygeltaget något får jag mest mitten, och bara en kramning i vanliga handläget påverkar mest nacken. Det är väldigt noga att man håller
bettet exakt helt still i hästmunnen, alltså tar inte mer än hästen är med på. Släpper den bettet är övningen inte alls till lika stor nytta. Och att man självklart inte forcerar, eller missar eftergifterna (som ibland inte behöver vara mer än att man släpper en kort bit för att sen göra på nytt)
Nu är denna förklaring väldigt grovt tillyxad och vad som funkar på denna hästen kanske måste föregås av andra övningar på en annan häst, så jag kan självklart inte utlova några resultat men denna häst lossnar väldigt bra i hals och rygg av detta. (tuggar mjukt, slickar sig om munnen, släpper ner huvudet, blundar och man kan se hur det små-rycker till lite då och då i honom när "nervbanorna lägger nya vägar")
Kombinerar detta sen med lösgörande övningar på ridbanan alltså enkla böjda linjer med bakåtbalanserande halvhalter med efterföljande (förhoppningsvis!
) framåtnedåt-sök. Får jag det så är steget till att ändra steglängd och få lite svikt inte SÅ långt bort, då kan jag oftast fixa resten med att rida lätt med en lätt fördröjning i sittfasen och på så vis få en lite långsammare rytm med mera spänst.