Jag tänker att du beskriver en annan sorts saker än vad trådstarten gör. Kanske? För mig ser den rastlöshet som
@Voeux beskriver mest ut som steg i något slags karriär, både jobbkarriär och bostadsdito. Om det har med rastlöshet att göra, är en helt öppen fråga för mig, Jag ser mest normföljsamhet där.
Det du beskriver - och som jag känner mig mycket mer hemma i från min egen ungdom - ser i betydligt lägre grad ut att vara orienterat mot något slags mål, och i den meningen mindre karriärrelaterat. Det där att testa saker och göra tillfälliga saker som inte direkt leder någon annanstans än till att det verkar vara roligt eller spännande under tiden, det är väl något som unga personer vet att de kan göra just för att de inte har gjort det som
@Voeux beskriver (och inte har fått barn). (Runt mig var det även så att de som hade häst hela tiden, alltså även under de tidiga vuxenåren, inte gjorde sådant. Jag visste när jag sålde min ponny att jag nu skulle ha ett antal år utan häst, för att möjliggöra ungefär det du beskriver. En häst hade hindrat ännu mer än vad det barn jag sen fick lite för tidigt gjorde.)
Edit: Kom just på. Mina vänner och jag drog nog igång det där du beskriver lite tidigare, också. Typ genast vid 18 eller vid studenten.