hur förändras livet efter graviditeten?

doglover

Trådstartare
jag är i v 32 just nu och självklart börjar man fundera på hur ens liv kommer att förändras? kommer det att bli en sån där typisk Svensson-idyll eller kommer det att bli en levande mardröm?

mitt liv är inte särskilt organiserat eller planerat.

hur förändrades det för er som redan är mammor? hur gamla var ni? hur bodde ni?
jag och min sambo är 23 och 20 år och bor i en 2a på 65 kvm.....
 
Sv: hur förändras livet efter graviditeten?

Tycker inte livet har förändrats så mycket. Visst kan man inte göra spontansaker längre. ALLT kräver planering!!! Som person har jag blivit mycket blödigare. Innan var jag helt oberörd av det mesta, nu kan jag få blanka ögon av att se på Extreme Home Makeover...:smirk: Jag har alltid uppskattat att få vara ensam men nu är det GULD värt. Bara att få gå själv på stan känns lyxigt. Eller att få sovmorgon...

Sambon o jag köpte gård ett par månader innan M kom till världen. Ett stort beslut men det var helt rätt. Skulle inte vilja bo inne i stan med barn.

Vi får också jättemycket hjälp av våra föräldrar när det gäller barnpassning. O det är också värt hur mycket som helst!!! Utan dom vet jag inte hur det hade gått. Tack vare dom så kan jag jobba lite extra o sambon o jag kan ta oss en krogrunda då o då. O om ett par veckor åker vi till västkusten med kompisar en helg.
Jag tycker det är jätteviktigt att försöka behålla sitt sociala liv i den mån det går.

Lycka till o oroa dig inte. Det kommer att fixa sig!!!
 
Sv: hur förändras livet efter graviditeten?

Det är jag ganska övertygad om att det mesta kommer att ordna sig. Våra föräldrar är också väldigt hjälpsamma. Om det hade vart utan dom, vet jag inte hur det hade gått..
 
Sv: hur förändras livet efter graviditeten?

Livet förändras ju rätt drastiskt, men det är något man växer in i. Dock hade vi både hus, jobb och bil, så det var ingenting i vårat liv vi behövde förändra.

Jag tänkte skriva att mitt liv inte förändrats så speciellt mycket, eftersom det känns som om jag haft det sär här hur länge som helst, och jag lider inte av det, älskar mitt liv som det är nu. Men när jag tänker efter så är det en stor omställning.

Ekonomiskt, så klart. Plockar ut fem dagar i veckan men får ändå ut nästan 6000:- mindre än vad jag fick i lön. Shoppade väldigt mycket innan, men det har inte varit svårt att lägga av. Jag värderar pengar på ett helt annat sätt just nu.

Tidsmässigt, även där stor förändring. Jag som älskade att rita, måla, sy etc. Jag har inte lidit av att inte hinna det, har inte tänkt på det alls. Men när jag ser mina gamla alster undrar jag när jag någonsin ska få tid för det igen. Speciellt när jag sedan börjar jobba.

Umgänget förändras också, till en viss del. Jag har tack och lov kvar alla gamla vänner, och vi umgås ofta ändå, med barn, eftersom vi är fler som fått barn samtidigt. Men spontana utflykter eller långresor blir inte så ofta längre, då det ska krånglas med olika bilar och vagnar som ska få plats, etc.

Dock skulle jag inte för en sekund vilja byta mitt liv från detta, till hur jag hade det innan. Inte för att jag hade det illa, men barn ger livet lite stjärnglans :idea:

Det handlar om prioriteringar, både ekonomiskt och tidsmässigt.
 
Sv: hur förändras livet efter graviditeten?

sömn och vuxentiden är det en stor brist på. Barn är jobbigare än man tror men också mer underbart än man kunde drömt om. :love:
 
Sv: hur förändras livet efter graviditeten?

Jag sov mycket, mycket mer när jag fick bebis. Jag sov nästan alltid när bebisen sov, så det blev många tupplurar under dagen. På natten fick jag amma minst en gång, så jag fick ju ingen längre, sammanhängande sömn, men det är inget jag har behov av.

Det som ändrade sig mest för mig var att jag stressade av och lät saker och ting ta låååång tid. Allt tar längre tid när man ska ha med sig en bebis. Men det är oxå roligare, för man har sin älskling med sig nästan överallt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 837
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp