Hur fodrar ni?

Fjording-galning

Trådstartare
Vad rider ni för klasser och hur fodrar ni?

Hur mycket hö äter era hästar? Hur mycket och vad för kraftfoder? Hur är det uppdelat under dagen? Hur fodrar ni vid tävling?

*Nyfiiken!!!*:)

Sv: Hur fodrar ni?

Jag har provat lite olika på min häst som lätt blir het och spänd. Men nu får hon 8kg hö, 3kg Krafft Groov och 0.5 lite blöt betfor/dag. Det funkar bra nu men tänkte jag skulle prova att lägga till 1kg korn när tävlingarna börjar.
Då får hon också tillskott av b och e vitamin.

Hon är ett halvblod på 160 väger ca 500kg, lätt i typen.
Hon går lätt klass och målet är * denna säsongen.

Jag tycker Groov funkar väldigt bra på heta hästar som "basfoder" man kan ge ganska mycket utan att det blir så mycket energi.
Och tycker man det behövs mer är det bara att ge extra tex. Sport eller korn/havre. :)

Min häst får just nu ca 15kg hösilage, 2,5kg havre och lite betfor. Han får förutom mineraler även tillskott på b-och e-vitamin. På vintern är han väldigt lätt att fodra men på sommaren blir han väldigt fet och då har jag ofta problem med foderstaten..

Under tävlingssäsong får han extra foder med mer energi i, har prövat mig fram och tycker Fibergi sport funkar bra. Då byter jag ut en del av havren.

Han får både grov- och kraft foder 3ggr/dag, vilket jag tycker är minst 1gång för lite men just nu får jag finna mig i det, då jag inte har eget stall...

Hästen är av grövre halvblodsmodell och går * klass med sikte på ** i år.

Fjording-galning skrev:

Hur mycket hö äter era hästar? Hur mycket och vad för kraftfoder? Hur är det uppdelat under dagen? Hur fodrar ni vid tävling?

Min förra häst gick *** han fick 10 kg hö och 3kg matildahavre + mineraler och betför uppdelat på 4 mål om dagen. På tävling är det ingen skillnad på fodringen.

Min häst har fri tillgång till hö (även i hagen), och han äter väl i snitt 5-6 kg. 3 kg havre och 15 dl special müsli för fullblod, fri tillgång till lucern (ersätter en del av det hö han inte får i sig). Oblött får han ca 3 l kli. Får även kalk, salt o mineraler.
De fodras kraft 3 ggr/dag (skulle såklart önska oftare men man får finna sig i det) men han har ju alltid hö om det är så.
Försöker behålla samma rutiner på ett ungefär vid tävling, men sen beror det ju på när jag ska rida.
Rider på *-nivå (junior) och har ev. planer på **

Min häst är ett fullblod på 6 år ( 157 cm och 460 kg), ska debutera *-ig i år.

Han har fri tillgång på hö och knaprar då i sig 6-7 kg max :crazy: . Utöver det får han 3 kg korn, 3 liter lusern, ca 1 kg betfor (innan blötläggning) plus diverse mineraler och vitaminer.

Fodras kraft tre gånger per dag och hö fyra.

Det ända som är annorlunda vid tävling är att han får extra salt och realyter.

min är halvblod m ganska stort fbl-inslag, 176 över manken - ganska stor alltså ;)

han äter ca 8 kg hö, 3,5 kg krafft grund samt ca 2 kg havre/dag.
på tävling och under resa byts en del av kraftfodret ut mot betfor för att han ska få i sig mer vätska.
går *, ska starta ** i år är det tänkt

Jag har bara en fälttävlans häst i år och det är ett fullblod på 9år han får fri tillgång till hösilage vilket medför att han äter ca 13kg minst /dag.

Sedan får han en havrefri örtmusliblandning och av den får han ca 2,5kg.
Där ingår allt så jag ger inget extra förutom då möjligen b-vitamin.

Han har gått lättklass och skall gå * klass i början av året med sikte på ** till hösten.

Fjording-galning skrev:

Med min fälttävlanshäst red jag lätt på "riktig" tävling, men startade
en MSV A "på skoj", hade min tränare i närheten men hoppade en
hel bana, det var stor skillnad på lätt & MSV A. I år är tanken att vi
ska rida den nivån på tävling framåt sommaren.

Han äter just nu 9 kg hö, och 1,5 kg Dynavena Active '100. Han
får även V.S.L, extra salt samt b-vitamin i form av foderjäst. Han får
hö fyra gånger om dagen och kraftfoder tre. På tävling så har jag
inte med mej lika mkt hö, utan ersätter en del av det med Brick,
1,5 kg supersmå höbalar från Dynavena, typ lika stora som en
tegelsten kanske. Brukar ta bort morgonhö och eftermiddagshö och
istället ge en brick då. Annars försöker jag fodra som hemma.

Min andra häst, typ aldrig gått fälttävlan ska gå debutant och ev.
lätt i år, har inga planer på att starta henne i högre klasser f.n.

Hon äter just nu 12 kg hö, och 1,2 kg Dynavena Active '100. Hon får
även V.S.L, extra salt samt b-vitamin i form av foderjäst. Hon får
också Cortaflex So-Kalm, då hon är lite het&stirrar upp sig lätt.

Hennes foderrutiner är identiska med valackens, både med kraft
och hö. På tävling ger jag även henne Brick istället för morgonhö
och eftermiddagshö.

Eventuellt ökas kraftfoderintaget något under tävlingssäsongen.

Ja har inte startat någon fälttävlan på min häst än, men tanken är att ja ska göra det nu i vår. Har tävlat honom 100-110 hoppning än så länge.

Just får han 10 kg hösilage uppdelat på 4 mål om dagen. sen får han 2 kg korn. 1 kg på morgonen o 1 på kvällen. plus att han får 1 kg kraft sport plus. sedan lite vitamintillskott o så.. han har även fri tillgång på hö i boxen. fyller ett hönät med 5-6 kg varje dag.

Min häst har fri tillgång på hö,är väldigt dålig på att äta så jag gissar att hon får i sig mellan 8-10kg. Skulle nog behöva få i sig minst 12 kg.
Hon får 1 kg lusern pellets 1kg korn 1/2 kg vetekli och betfor och såklart mineraler och lite andra pulver.

Hon rids nu ca 5 dgr i veckan dressyr,hoppning och ute. Tanken är att vi skall starta en-stjärningt i april

Min häst får 12 kg hö (väldigt proteinrikt), 1½ l kornkross, 1½ l mustang protein +, ½ l betfor (torr), 1 dl olja, ½ dl mineraler (granulat) och B-vitamin.

Han är ett magert fullblod som inte blir tjockare hur mkt han än äter :crazy: ca 168 cm i mkh/450 kg...

Han går lätt med siktet inställt på *

På tävling försöker jag fodra på ungefär samma rutiner som hemma, men då får han också en hink med betfor och mycket vatten i efter terrängen så att han garanterat ska få i sig iaf en hink vatten precis efter (han är väldigt kinkig med det annars, dricker inte förän han har kommit hem på kvällen annars).

tävlar inte fälttävlan än men kan svara ändå..
morgon:hö: 3 kg, groov: 0.25 kg, havre: 0.25 kg, betfor: 2 dl
middag:hö: 1-2 kg
kväll:hö:fritt(äter ca 5-7 kg), krafftfodret är densamma som på morgonen.
lite små fakta..
han är en svensk ridponny, ca 143 cm, 4 år i april, tränas 4-6 ggr i veckan, går lösdrift, kommer nog att bli ganska bred..
om jag rider eller kör så får han även 1-2 dl på middan som godis/belöning efter träningen..
tider
morgon kl: 6-7
middan kl: 15-16
kväll kl: 20-22
under tävling skulle jag nog ge lite mer av allt om det behövdes

Har erfarenhet av att Fibergi får den kräsnaste att längta efter sina måltider,och dessutom snabbt få fint hull.Även de mest sparsmakade och magraste fullblod.Känns alltid bra att de har lite att ta av när resandet börjar. De tappar ju en hel del i vikt efter en helg.
Vilken av de 4 sorterna kan du säkert få hjälp att välja.
Lycka till.:banana:

Följdfråga till samtliga som svarat i tråden;

Har ni analyserat ert hö/silage och räknat ut en foderstat
eller fodrar ni med ögat och handen?

Jag har analyserat grovfoder och har räknat på varenda MJ ;) men man måste ju fortfarande "fodra med ögat" också..

:idea: Absolut tar vi analys på vårt hö(varje år)+tar hjälp av vår foderleverantör med foderstaten.Det är värt den lilla kostnaden,
och ger en bra "magkänsla":banana:

jeg har en hest som blir veldig fort het.
hun gir jeg spillers slow relase energi, detter anbefales til alle "hete" feltritthester.
etter detter funker dressuren mye bedre. og energien hennes varer lengre.
forer også på betfor ved siden av.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 866
Senast: Efwa
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Midsommarhelgen innebar ett äventyr till Skåne. Tillsammans med min häst Queen Elisabet åkte jag till Munka Ljungby för att tävla...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar