Hur flyttar jag in pelargonen?

Boerperd

Trådstartare
Jag har fått en pelargon som har stått på mammas balkong.

Men den är så himla fin att jag skulle vilja ta in den och få den att överleva, men jag har inget svalt ljust rum att övervintra den i, utan det är inne i huset som gäller....
Kan man "skola in" den? Alltså ta in den på nätterna och ha den ute på dagarna ett tag?
Eller finns det bättre sätt?

Sv: Hur flyttar jag in pelargonen?

Har du ett fönster som inte har element under så sätt den där, eller välj att stänga av ett element under ett av dina fönster. Du kan kolla vilket fönster som har den svalaste miljön genom att lägga en rumstermometer på fönsterbrädan och så välja det svalaste fönstret. Har du ett dragigt fönster är det ofta det svalaste. Många vill ju också ha det lite svalare i sovrummet.

Det behöver inte vara jättesvalt pelargonen klarar sig fint om det är max ca 18 grader.

Under den tid som det är frost mest på nätterna men fortfarande en massa plus om dagarna kan du flytta ut den på dagarna. Likaså om det kommer en varmare period utan minus, sätt så ut den igen.

När pelargonen bor inne försök ha den under 18 grader varmt, ge gödning regelbundet och vattna, men låt jorden torka lite emellan. Ungefär som vilken krukväxt som helst.

Jag brukar ha max en två tre pellisar som dör under vintern av ca 30 -35 stycken som jag övervintrar i fönster utan element under och i de svalaste rummen i huset.

Sv: Hur flyttar jag in pelargonen?

Okej!
Jag har ett fönster i öster som är längst ifrån kaminen... Men när det är riktigt kallt ute måste vi ibland slå på det elementet. Kan man då ställa blomman längre in i rummet utan direkt solljus ett tag?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
973
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka