Sv: Hur firar hundfolk nyår?
Bara att börja läsa spindeldiagram för hela raser och även linjer. Där kan man ganska enkelt utläsa att i raser där skottfasthet är ett avelskriterium, där är förekomsten av skotträdsla avsevärt lägre ännu raser där man vare sig testar eller har det som kriterie. Går man sedan djupare och börjar titta på linjer inom raserna så kan man hitta linjer där skotträdsla inte existerar överhuvudtaget. Det här trodde jag var allmänt känt. Det är det inom bruksaveln. Ingen där vill ha hundar som påverkas av skott, smällare eller fyrverkerier. Skott förekommer på varje bruksprov och många brukshundar går i tjänst och måste därför förbli opåverkade även om det smäller och tjuter.
I stort hänger skott- och fyrverkerirädsla ihop med hundens mentala konstitution. En hund som är nervfast, med god reaktion, god dådkraft osv är sällan fyrverkerirädd. Dock kan även en mentalt usel hund vara skottfast om man medvetet valt avelsdjur som är skottfasta och okänsliga för ljud. En sådan har jag haft. Rädd för det mesta men helt lugn med skott och fyrverkerier och tittade man på linjerna bakom henne så såg man att skottfastheten var den enda egenskap de konsekvent avlat på.
En hund av bruksras som visar skott- eller fyrverkerirädsla skulle jag se som undermålig och vara ett dåligt avelsresultat. Och går det att avla fram raser som tål skott, bränder, fyrverkerier och rena krig då går det att få skottfasta hundar inom alla raser. Om uppfödarna bara började ha det som ett mål. Det går inte på en kvart men det går.