Hur finansierade ni erat häsköp?

Singoalla

Trådstartare
Säger man så? Finansiera? :D

Hur som helst; Hur mycket köpte ni eran häst/hästar för och hur betalade ni? Sparade pengar eller lån? Om lån, hur mycket betalar ni av i månaden? Berätta!

Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?

Mina hästar har inte varit dyra. Två av dem kostade 15000/st, och den tredje fick vi (transporten hem kostade 3000).
Så de hästköpen har inte varit svåra att finansiera.

Immer

Jag är värdelös på att spara så jag tog ett litet lån när jag köpte min häst. Hästen köpte jag för 28 tusen och kunde ta han på kort krediten :) det är väl ett rätt dåligt lån då räntan är lite högre men jag sätter över pengar så fort jag har lite över och nu har jag inte många kronor kvar att betala in innan krediten är full igen. (så kan jag använda upp den igen och köpa en ny häst :D) Amorterings summa minskar dock i och med att lånet sjunker...det är väl den ända fördelen med krediten tror jag. och att man slipper diskutera med banken om vad man ska ha pengarna till.

Jag vet inte riktigt hur det går till det där med kredit, kan du betala tillbaka när du vill då?

Okej, men jag antar att du inte hade 15000 skräpandes i plånboken? :D Sparkonto kanske?

Det är som ett lån ungefär fast högre ränta och oftast kan man använda det som är kvar på krediten "löpande".
Dvs du har 15000kr i kredit, använder alla 15000kr.
Sen betalar du tillbaka säg 7000kr under en period.
De 7000kr kan du sedan använda igen.
(Men man måste ju fortfarande betala tillbaka pengarna).

Ett lån kan du inte använda "igen", därav oftast lägre ränta.

Min kostade 50.000kr, lånade och lånet är avbetalt.

min shettis kostade 4000 och det lånade jag av mina föräldrar.

Min kostade 50.000kr, lånade och lånet är avbetalt.

Jag hur funderat på det där med lån och är det så att man alltid betelar tillbaka månadsvis en viss summa? Eller kan man betela tillbaka lite när om helst tills lånet är avbetalt?

Har aldrig lånat till köp av häst. Den första jag köpte fick jag dock på lite avbetalning. Men det var ett special fall där jag jobbade i stallet under tiden jag gick i skolan.

Man har alltid en lägsta summa som SKA betalas tillbaka varje månad.

Men sen kan man betala av mer om man vill. Man kan alltid lösa lån och krediter i förväg.

De flesta hästar jag köper betalar jag kontant, sparar en summa varje månad till ett "häst-konto".
En gång lånade jag dock, ser inga problem med det. Samma som att låna till en bil, tycker jag. Till och med bättre för man kan värdeöka hästen men inte bilen.
/Malin

vi tog pengarna från sparkontot.

visserligen sålde jag min andra häst i samma veva så de pengar jag fick för honom hjälpte ju till vid köpet även om jag sålde honom efteråt. pengarna för honom sattes in på sparkontot.

Levantosa

Köpte henne för 120 000, och det var sparpengar och jobbpengar...jobba arslet av mig för att köpa henne! Hon är min första stora häst.

For You

Köpte honom för 200 000, och det var även sparpengar och jobbpengar...jobba dygnet runt + bidrag av familj och släkt:bow:...köpte honom förr att få en till tävlingshäst...köpte honom från Tyskland...han går svår hoppning.

For Fun

Köpte honom för 65 000, det var sparpengar och jobbpengar...köpte honom som 2 åring från Tyskland...även han går svår hopppning.

Pleville de L

Egen uppfödning så ca 15 000kr..."Fille" ska gå 1.30 - 1.40 i vår.

San Diago

30 000 köpte jag honom för sparpengar, han e bara 9 månader än.

For Happy

Egen uppfödning så ca 15 000kr...och han e bara 9 månader.

Lillan & Lillen

Har dottern fått av sin farmor o farfar.

min fösta egna påller fick jag på köpet till en sadel =) så den betalde jag 500 kr för. min andra fick jag eftersom han pensoinerades och min 3 dje betalade vi bara betäckningen på. så de e la hon som var dyrast ca 4000 kr =)

Mina första hästar betalade mamma & pappa de kostade 12500(Nsv-travare och 7000 (NF-föl) Travaren fick jag gratis (pappa betalde lite för hans utrustning)

Har bara köpt en "färdig" häst sen jag blev vuxen och hon kostade 20 000 det betalade jag kontant tog av sparpengar.
Sen har jag betalt diverse betäckningar från ungefär 5000 till kanske 15-20 (medräknat uppstallning samt stationskostnader mm)
Även detta har betalats kontant.

Jag försöker spara lite varje månad samt att mina föräldrar alltid satte in en summa varje månad på sparkonto åt mig.

Nu ska dock dessa pengar i första hand gå till husköp och renovering.

Sommarjobb + sparpengar. Jag betalade kontant.
Och så bor jag fortfarande hemma fast jag är 20år, inte så mycket utgifter men kanske inte det roligaste - men vad gör man inte?

Min första häst inhandlades i våras, Svenskt halvblodsföl - 40 000.
Och min lilla Tuva är värd varenda krona, varenda jobbig arbetsdag som städerska på lasarettet i stan. Och om jag måste bo hemma ett bra tag till... so be it... fattig student som man är :rofl:

Nej, men vi är två vuxna i familjen (sonen är utflugen), så det var inte ens en månadslön som gick åt.

Immer

Lite OT - i vilket land tävlar dina hästar svår hoppning?

Immer

Mina föräldrar betalade fjordingen när jag var 15 ; 10,000 kontant, inget lån.

Min nuvarande häst fick jag gratis av stallchefen :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV