Hur farligt?

Sv: Hur farligt?

Han har tidigare haft väldiga problem med fång och vi måste alltid ta det väldigt långsamt så fort han ska ändra sin foderstat.

Känner mig så otroligt oansvarig:crazy: Är det någon som vet hur farligt det är? Vad kan menen bli?

Jag skulle gett pålle lite Proviva för att underlätta det ofrivillga foderbytet. En halv lite om dagen i 2-3 dagar. Blåbär eller nypon brukar vara populära smaker för hästar.

Vad har du för synpunkter på havren? Väldigt intresserad av alla aspekter då jag försöker göra det så bra som möjligt för honom.

Jag har inte möjlighet att ge honom det, eftersom jag bor uppe i Örebro nu medan han står nere i Skåne. Tror inte att skötaren har tid att ta sig in till stan och köpa proviva (bor långt ute på landet).

Att om hästen är kraftig, av ponny-/kallblodsras och motioneras så sparsamt behöver den nog inte havre alls.

Nej, jag har också tänkt på det..
men tror ni att han skulle klara sig på 6-7 kilo hö per dag? + halmen såklart som han glatt tuggar i sig.

Känner att den här tråden har ändrat mening lite, men det kanske inte gör ngt :laugh:

Jag tror att genomsnittet av hästar som din skulle klara sig mycket bra på det!
Om det sedan gäller din också kan bara du svara på.

Har ju inte haft honom alls länge och han är min första "riktiga" häst.. Är fortfarande väldigt osäker i allt jag gör och frågar gärna om hjälp osv.

men tror ni att han skulle klara sig på 6-7 kilo hö per dag? + halmen såklart som han glatt tuggar i sig.

Ja, min haflinger som var i behov av bantning (fång) får just nu 4 kg hö + 4 kg halm och hon fungerar fint på det. Senast igår på återbesöket berömde veterinären hennes fina hull!

Har ju inte haft honom alls länge och han är min första "riktiga" häst.. Är fortfarande väldigt osäker i allt jag gör och frågar gärna om hjälp osv.

Det är jättebra! Fortsätt fråga för guds skull! :D

Hur är hon i humöret då?

Min kille är så grymt pigg.. och jag antar att den största orsaken till det är havren?

Min är väldigt pigg, men hon har ju stått på boxvila nu sedan i februari så det är kanske inte så konstigt...

För mig låter 6 kg hö ganska normalt. Och eftersom du har halm i bädden så tillfredställer den resten av tuggbehovet med den. En häst ska äta ca 1,5 kg stråfoder per 100 kg kroppsvikt för att tillfredställa sitt tuggbehov. Så en häst på 500 kg ska ha 7,5 kg stråfoder/dag. Men är hö't näringsrikt så kanske man får byta ut något kg och ge halm istället. Och är hästen svårfödd så ska den självklart ha mer mat. Det här är bara en minimängd för att tillfredsställa hästens tuggbehov.

Återigen - nej så är det inte.
Tuggbehov är basetar på hur lång tid det tar för hätsen att tugga (Läs de Boj skrev.)

Det där med 1, 1,2 och 1,5 kg är absoluta MINIMIGIVOR och inget annat.
Alltså om man nu väljer att räkna på 1,5 så är det MINSTA givan, inte att den "ska ha så mkt".

För att tillfredsställa tuggbehovet så räknar man som sagt på tiden, och det är få hästar som tar 15 timmar på sig att äta 6 kg hö (tiden tagen ur luften nu).
Både hästens mage och dens psyke kräver oftast ett mkt större grovfoderintag än så.
Men - som sagt nu gäller det ju inte ts häst då den ju står på halm - men det är ju tråkigt att vilseledda henne om hon är okunnig i frågan.

Nej, jag har också tänkt på det..

Så länge den håller sig fin i hullet så klarar den sig nog alldeles utmärkt på den givan :)
Skulle du däremot börja rida hårt, eller ta bort halmen så krävs ju såklart en höjning i grovfodergivan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 506
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 018
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 576
Senast: Pratsch
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 754
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar