Hur farligt?

A

Anonymouse

Ni som har fått er häst sparkad av en broddad häst, hur illa skador har det blivit?

Alternativet är att ha obroddade hästar i snorhal hage, vilket är värst?

*hopps* glömde att byta nick... skit samma... :o)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur farligt?

Jag har alltid valt att brodda (i trakten). Har faktiskt inte haft någon sparkskada med brodd. Däremot något enstaka broddtramp. Har i och för sig hästarna 2 och 2 o inte i stor flock men tror inte det är så stor skillnad. Sparkas de så är det ju oftast med tån som de träffar.
Jag är mer rädd för att det blir Bambi på hal is eller omkullfallningar än sparkskador.

Jag har varit med om en broddskada EN gång på min häst under alla år och då har hon gått i flockar med broddade hästar alltid. Hon och en ponny började gruffa om samma höhög, ponnyn vände rumpan till och markerade med ett bakben "gå du härifrån", och så fastnade han i hennes bensnören på hennes täcke. När han väl kommit loss var mitt sto uppskrapad på insidan av benet, men det var inga djupa sår. Stel och svullen var hon, men det läkte på en vecka ungefär. Så jag har aldrig bensnören längre på täcken!

Är mer rädd för fläkskador, det kan sluta riktigt illa. Min häst fläkte sig för några vintrar sen, hon lyckades trots snösulor och brodd:crazy:. Lång konvalecens, men hon blev bra! Men så ont som hon hade första dygnet, 40grader i smärttemp trots smärtstillande i kroppen, vill jag inte uppleva igen.

Skulle aldrig släppa ut mina hästar i glashala hagar utan brodd om dom är skodda. Är flocken lugn och harmonisk (som det ska vara) så är risken för broddskador inte stor. Är det en stökig flock skulle jag fundera på sammansättningen av hästar och möblera om.

Så, "hellre" broddskador (även om det kan bli allvarliga skador också), än fläkskador. Kan ju inte vara kul för hästarna heller att vara obroddade och inte våga röra sig i hagen.

Kan bara hålla med. Hellre en broddspark än fläkskada.
Om man bor i norra Sverige där det är broddsäsong från oktober till april håller man inte på och broddar på och av varje dag.

Som tidigare skrev, här uppe i norr funderar man inte på om brodden ska vara på eller inte.
Den sitter hela säsongen ;)

Däremot skulle jag se till att det är en lugn flock, där dom inte bråkar "på allvar" så att dom får skador ofta.
Jag tror inte jag har varit med om en enda sparkskada på någon häst under alla år man hållt på.
Däremot något balltramp, men det har oftast hänt när man har ridit.

Har under mina nästan 35 år med häst sett en enda broddsparks skada, den vart iof inte fin, vätskade mkt o svårläkt, men har sett desto fler fläkskador på hästar utan brodd, som aldrig läkt. Broddsparkar är relativt ovanligt, visst förekommer det men en fläkskada är lättare att åstadkomma.
Själv har jag alla mina hästar oskodda så det har inga broddar på sig.

Jag har en häst som fick en spark med broddar på hasleden. Inflammationer, flera operationer, bodde på klinik en vecka. Total konvalecens 3 månader. Har blivit svagare i hasen efter detta men är i stort sett helt återställd nu ca 2,5 år senare.

Väljer trots detta att brodda och skulle aldrig släppa ut en obroddad häst i mina hagar när det är isigt efter att ha varit med om att en häst halkade och slog ihjäl sig i ett stall där jag var inackorderad, för ett antal år sedan. Den halkade, gick omkull och slog i huvudet, reste sig, halkade omkull igen och reste sig aldrig mer. :cry:

Jag väljer att ha min häst ensam under vintern när han är broddad, det är de alternativet eller att vara obroddad. Hästarna trivs ihop men leker väldigt våldsamt och mycket och jag vågar inte riskera de. Har sett en broddspark och den va inte rolig. Så jag vågar inte riskera det om hästarna är väldigt aktiva i hagen.

Min gamla häst stod tillsammans med ett annat sto och dom va lite äldre och inte lekfulla alls, dom gick mest lugnt omkring.

Men det är ju vad man vill riskera, vet en som har tre galna hästar ihop, dom sparkar och håller på i en liten hage dessutom men dom är broddade runt om hela vintern utan att det direkt blivit någon skada nångång.

Har aldrig haft några allvarliga broddskador, inte ens när hästarna varit bråkiga. Våra går broddade i hagen hela vintern.

Däremot bröt en av våra hästar benet för ett par år sedan när hon halkade omkull.
Hon fick avlivas.

Ni som har fått er häst sparkad av en broddad häst, hur illa skador har det blivit?

Alternativet är att ha obroddade hästar i snorhal hage, vilket är värst?

*hopps* glömde att byta nick... skit samma... :o)

Jag väljer ALLA gånger hellre en broddskada än en fläkskada som kommer av att hästen halkar. För mig är det självklart att brodden ska på men jag vill att flocken ska vara stabil för att inte riskera något i onödan.
Jag broddar alltid med 4 brodd per hov.

När jag bodde söderut stod jag på ett stall som hade krav på blindbrodd i hagen och så fick man byta om till isbrodd vid ridning.

Jag har haft mkt få skador p.g.a. brodd, det har mest varit egna tramp i kronranden. Mitt föl nu fick dock en liten broddspark av någon av valackerna, det tog dock mkt löst (antagligen bara en markering) så han fick bara ett litet sår.

anser att man inte har hästar som sparkar med andra! då får man dela på dom. en häst i mitt förra stall fick benet avsparkad för att ägarna struntade i att deras hästar bråkade. gissa om dom ångrade det sen. :crazy:

mina hästar har låga broddar. livsfarligt att släppa ut i frusen hage utan brodd, även om det inte är is så halkar dom på rimmet.

Mina hästar e alltid broddade på vintern dock med låga broddar i hagen.
Mina går 4 st i en hage å det har alltid funkar skulle det vara någon som börjar bråka å ha sej så jag dela dom så dom går 2 och 2 eller nått för broddar ska vara på. så e de bara. vågar inte låta dom vara utan.

Har inte haft någon broddskada då jag har två hästar i hagen. Där i mot har min broddade häst fått skav på magen när han har legat ner med framben under sig. Den andra hästen är oskodd.

Men har ridit när en annan ryttare rider upp i rumpan (stor röd rosett i svansen) på min häst och sa -Guud så sööt rosett SMACK så fick hon ett stort sår i bogen på sin häst då min full broddade häst sparkade. Kändes inte bra men tränare som vi skulle rida för såg allt och jag hade ingen skuld till olyckan. Men det kändes inte så bra.

Jag skulle aldrig släppa ut min häst utan broddar i en hal hage :eek:
och håller helt med centaur om att om man har hästar som sparkar andra får man väl sära på dem. Min pålle brukar lyckas kliva på sig själv nån gång varje broddår men hittills (peppar, peppar :angel:) har jag klarat mig utan allvarliga skador. Har haft hästar broddade i hagen i 20 år drygt..

Marren klappade till gammelvalacken i bringan pga ngt glomt brak ett antal vintrar sen. Han hade atta perfekt fyrkantiga hal i tva raka rader tvars over bringan men det lakte snabbt och enkelt. Lite protein salva och halla rent sa var det inga problem. Kanske ska tillagga att det var sno under sarperioden vilket hjalpte med att halla det rent.
Marren var den enda med skor, darav broddad - resten gick barfota.
Haruppe lagger vi snarare nubb an brodd pa skorna (svetsas pa). Hastarna gar en och en sa vi har inga direkta problem med sparskador fran andra hastar. Daremot klantar dem sog ibland och trampar sig ratt illa. Hade en som slet av en sidan av foten i forrgar - inte vackert.. bell boots pa fran och med igar.

Kan du inte lägga in en bild på en sådan sko med nubb svetsat på?

Till er alla som säger "ställ hästen själv om den sparkar" vill jag bara påpeka att om man har hästen inackorderad är det inte alltid möjligt!

Senast igår tog jag in en häst som trampat sig på bak. Ca 10 cm långt, spolade rent med kallt vatten och sprayade med blåspray. Såg bra ut imorse.
Ifjol blev en häst i princip demolerad av en annan märrjävel. Hon va helt sönder på ena sidan, såg i princip ut som om björnen varit framme. Trodde jag skulle få en chock! Hon blev helt återställd. Märrjävel fick gå ensam i lilla hagen. :devil:

Man kan inget annat än att åter igen konstatera att hästar har en fantastisk förmåga att lappa ihop sig själva.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
27
· Visningar
1 222
Senast: fio
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30