KL
den här "debatten" dyker upp varje vinter på forumet, och jag är GLAD i år att läsa det folk skrivit, dvs att samtliga verkar föredra brodd framför en fläkskada.
Håller HELT med. skulle aldrig aldrig utsätta mina hästar för att gå obroddade och halka omkring som bambi på tvålar. broddspark är det minsta problemet, utan brodd och blanka järnskor, så blir det halt som om du hade tvålar fastspända under fötterna på ett bonat balsalsgolv. fläkskador, som ofta är mycket svårläkta och inte sällan leder till avlivning är MYCKET värre än en broddspark, som dessutom är sällsynt. vanligare är att hästen trampar sig själv. Jag har därför boots fram på hästen när den är broddad (har 4 brodd fram) och vanlig trakt brodd bak (inga boots där). Har fått några tramp i kronranden bak, och det är mindre kul men leder sällan till problem och har aldrig haft ngn hälta eller alvarligare skada som följd.
ser ibland obroddade stackare här i trakten som står och spänner sig som järn staket i kroppen i en glashal hage. snacka om belastning på kroppen och musklerna!
Tycker det är intressant som ngn skrev om att det där med brodd eller inte som alternativ, helt och hållet verkar vara ett södra sverige problem - i norrland existerar frågan inte ö.h.t.
sen är det ju givetvis inte läge att byta flock och släppa ihop nya individer med brodd bak vintertid. sånt får man ta hänsyn till. säger som knasigare: se till att alternativa hagar/möjligheter finns om du måste flytta/byta stall vintertid, ifall den tilltänkta kompisarna inte skulle fungera, för det händer faktiskt.