Hur farligt?

Sv: Hur farligt?

håller med föregående talare, hästarna måste ha på sig brodd anser jag! en fläkning betyder tyvärr ofta avlivning i slutändan :( Tycker också att man kan ha färre antal hästar i hagarna för att minska på riskerna! 2 o 2, eller om de är nån stökig häst så kanske den kan gå själv!

*KL*

I vårt stall med 26 hästar har de flesta guldskor runt om. Guldskon har sex eller flera låga fastlödda brodd med hårdmetallkärna. De är mycket mindre än en vanlig isbrodd, och runda i stället för fyrkantiga. Jag tycker att det är bra skor om man ska ha hästar ihop, och de ger ju även suveränt grepp.

Jag ser också fläkning som en större risk än sparkar, plus att känsliga hästar kan bli stela och ömma i ryggen om de inte får fäste så att de kan gå normalt utan går och spänner sig.

Man kan ju minimera risken för sparkar också om man har bra flockar. Vi har hagar på 2-3 hektar med 3-4 hästar i varje och flockarna är ganska noga komponerade. I vårt stall är det dessutom förbjudet att fodra i hagen. I stall där man fodrar i hagen gäller det att se till att ha bra rutiner så att det inte blir bråk.

Till er alla som säger "ställ hästen själv om den sparkar" vill jag bara påpeka att om man har hästen inackorderad är det inte alltid möjligt!

Det är synd att de inte alltid är möjligt, det borde alltid finnas alternativ tycker jag, det är omöjligt innan man flyttat dit att se hur hästarna funkar ihop.
Därför jag aldrig skulle stå i stall alternativa hagar inte finns.

KL

den här "debatten" dyker upp varje vinter på forumet, och jag är GLAD i år att läsa det folk skrivit, dvs att samtliga verkar föredra brodd framför en fläkskada.
Håller HELT med. skulle aldrig aldrig utsätta mina hästar för att gå obroddade och halka omkring som bambi på tvålar. broddspark är det minsta problemet, utan brodd och blanka järnskor, så blir det halt som om du hade tvålar fastspända under fötterna på ett bonat balsalsgolv. fläkskador, som ofta är mycket svårläkta och inte sällan leder till avlivning är MYCKET värre än en broddspark, som dessutom är sällsynt. vanligare är att hästen trampar sig själv. Jag har därför boots fram på hästen när den är broddad (har 4 brodd fram) och vanlig trakt brodd bak (inga boots där). Har fått några tramp i kronranden bak, och det är mindre kul men leder sällan till problem och har aldrig haft ngn hälta eller alvarligare skada som följd.

ser ibland obroddade stackare här i trakten som står och spänner sig som järn staket i kroppen i en glashal hage. snacka om belastning på kroppen och musklerna! :crazy: Tycker det är intressant som ngn skrev om att det där med brodd eller inte som alternativ, helt och hållet verkar vara ett södra sverige problem - i norrland existerar frågan inte ö.h.t.

sen är det ju givetvis inte läge att byta flock och släppa ihop nya individer med brodd bak vintertid. sånt får man ta hänsyn till. säger som knasigare: se till att alternativa hagar/möjligheter finns om du måste flytta/byta stall vintertid, ifall den tilltänkta kompisarna inte skulle fungera, för det händer faktiskt.

Senast ändrad:

KL

den här "debatten" dyker upp varje vinter på forumet, och jag är GLAD i år att läsa det folk skrivit, dvs att samtliga verkar föredra brodd framför en fläkskada.
Håller HELT med. skulle aldrig aldrig utsätta mina hästar för att gå obroddade och halka omkring som bambi på tvålar. broddspark är det minsta problemet, utan brodd och blanka järnskor, så blir det halt som om du hade tvålar fastspända under fötterna på ett bonat balsalsgolv. fläkskador, som ofta är mycket svårläkta och inte sällan leder till avlivning är MYCKET värre än en broddspark, som dessutom är sällsynt. vanligare är att hästen trampar sig själv. Jag har därför boots fram på hästen när den är broddad (har 4 brodd fram) och vanlig trakt brodd bak (inga boots där). Har fått några tramp i kronranden bak, och det är mindre kul men leder sällan till problem och har aldrig haft ngn hälta eller alvarligare skada som följd.

ser ibland obroddade stackare här i trakten som står och spänner sig som järn staket i kroppen i en glashal hage. snacka om belastning på kroppen och musklerna! :crazy: Tycker det är intressant som ngn skrev om att det där med brodd eller inte som alternativ, helt och hållet verkar vara ett södra sverige problem - i norrland existerar frågan inte ö.h.t.

sen är det ju givetvis inte läge att byta flock och släppa ihop nya individer med brodd bak vintertid. sånt får man ta hänsyn till. säger som knasigare: se till att alternativa hagar/möjligheter finns om du måste flytta/byta stall vintertid, ifall den tilltänkta kompisarna inte skulle fungera, för det händer faktiskt.

Håller helt med!!!

Vi broddade i helgen. Det är ju snö o is även här i söder nu! :D

Ni som har fått er häst sparkad av en broddad häst, hur illa skador har det blivit?

Alternativet är att ha obroddade hästar i snorhal hage, vilket är värst?

*hopps* glömde att byta nick... skit samma... :o)

Jag köpte min häst 1 feb 2008 och första veckan jag hade henne hemma så sparkade en annan häst henne i hagen på bakknät en måndag kväll.. När vet kom ut så fick dom sy några stygn och sätta in dranerings slang. Inte så kul när det var min första egna ponny och så blev hon stående några veckor..
Den andra hästen som sparkade henne hade broddar på sig så man såg två broddhål i hennes knä.. Men jag hade tur endå att sparken kom som den kom för hade det varit längre ner så hade hasen gått sönder och hade det varit högre upp hade knäleden gått.. Så det var tur att det inte vart så illa iaf och hon repade sig ganska snabbt igen..
Jag har alltid broddar på min häst skulle aldrig våga ha utan i hagen nu när det är så halt ute, sen rider jag bara ute med henne så det är ett måste för mig.. Hon har fyra broddar på varje sko.. :banana:
//Niina

Kommer bli mycket intressant när syster yster kommer hem och upptäcker att min pålle går med fyra brodd i varje och runt om. Hon är så livrädd för sparkskador. Både jag och hovis har försökt förklara att fläkskador och muskelspänningar i kroppen är mycket värre än en sparkskada med brodd. Men hon vägrar lyssna på det örat.

Själv är jag mer orolig för att min pålle ska trampa sönder sigsjälv då han är mycket duktig på att stå på sina egna fötter. Skall in och skaffa boots runt om. Har boots men de är halvt uppätna av hans fötter från tidigare tillfällen och då inte ens broddad. Väljer att ha 4 brodd då min pålle har bockhov i fram och vill inte höja trakten i onödan. Och så vill jag att det skall få bra grepp.

Nu kommer det en häst på fredag som inte varit hemma på hela sommaren så jag kommer avvakta med att brodda bak tills ordningen lagt sig i hagen. Just nu är det bara djup snö ändå. Men hovis kommer på torsdag och då åker det på skor med plats för 4, samt snösulor. Sedan skall "nykomlingen" skos snart med och då får även den skor med fyra samt skos runt om och brodd. Förhoppningsvis kommer inte syster yster hem förns det är gjort.

Senast ändrad:

KL

Jag har därför boots fram på hästen när den är broddad (har 4 brodd fram) och vanlig trakt brodd bak (inga boots där).

Ditt resonemang låter klokt.
Vilken sorts boots är att föredra?

Senast ändrad av en moderator:

En av dem blev sparkad av en annan i ansiktet med broddad hov...blev en stor reva och man kunde öppna fliken och titta in...vet kom och sydde, blev som ett ansiktslyft!
Å andra sidan, bröt en av dem benet i går och måste bli avlivad..gick obroddat..inte trevligt alls...så det är i valet o kvalet man står...ska man riskera sparkskador eller döden...
Har mina två nu, ena broddad, den andra utan skor..men de är snälla o lugna...den som brukar kunna sparkas får gå utan skor..men han rids inte heller...skulle han arbetas, hade han varit tvungen att ha skor m broddar..

Snyft!:cry: Idag när jag kom ut i hagen så stod min skimmelhäst med blod rinnande från bogen. usch, troligt är det en broddspark precis innan jag kom ut, vid lunchfodringen. Det såg ut som ett litet skotthål men muskeln under var hel och han haltade inte. vågade inte pilla i det utan såg bara till att det ser rent ut och att såret är öppet så att det kan rinna ur.Huden gick att röra så det blev som ett litet titthål in mot muskeln Usch, hoppas nu att det kan läka utan att bli var i. Varför ska min häst alltid ha sån otur?

Ni som har fått er häst sparkad av en broddad häst, hur illa skador har det blivit?

Alternativet är att ha obroddade hästar i snorhal hage, vilket är värst?

jag föredrar nog ett köttsår än ett brutet ben

nämen visst, det kan väl bli ganska grovt sår av broddspark, och kanske hästen bara blir lite öm på ngt ställe om den går omkull, men det är nog större risk att hästen halkar i hagen än blir sparkad

min pålle halkade till, föll inte, men iaf i hagen igår trots broddar :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
27
· Visningar
1 222
Senast: fio
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30