Hur får vi honom att äta?

Krati

Trådstartare
vår son har aldrig varit särskilt förtjust i vanlig mat, det som funkat bäst har varit burkmat och då är det sällan han äter en hel burk.
Jag har försökt att få i honom vår mat och det funkar ibland. Inga mängder men lite petar han i sig.
Gröt har han tyckt mycket om men det började han trilskas med också för ett tag sedan så nu får han välling, som han VÄGRAT innan. Nu slurkar han i sig det utan problem.

Man märker att han hellre plockar i sig maten mer nu än att bli matad men då tar han typ tre bitar sen sopar han ner resten på golvet.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag funderar på om det kommer bli bättre när han inte ammar hela nätterna? Eller spelar det någon roll?

Hur gammal är han?

Min äldsta dotter var hopplös, hon vägrade äta annat än burkmat (och gröt o välling) ganska länge. Vi släppte prestigen och lät henne äta det hon tyckte var okej. Jag minns inte hur länge - hon blir 15 i januari ( :eek: ) - men säkert tills hon var över året. Vi bjöd på diverse annat också, men burkmat var favorit väldigt länge. Vi tyckte att det viktigaste var att hon åt, inte om det var hemlagat eller köpt i burk.

Min son var som @ameo beskriver sin dotter och jag gjorde även likadant.

Ang att peta i sig lite mat. Barnens matsäckar är rätt små och dom äter lite.

Min unge åt friskare om han fick äta från min tallrik, och jag kunde fylla på med en tugga från min gaffel då och då.

Hur gammal är han?

Vår ,snart, 9 månader pojke vägrar hemlagat utav alla dess slag, pannkakan igår tex agerade mest som visp eftersom inte den blev godkänd som mat. Efter att ha gått över massor av burkmat och hemlagat så godkänner han Sempers barngröt samt den mesta burkmaten en från Semper och Änglamark. Han vägrar äta även deras märken om de innehåller tex gröna ärtor, bönor och kalvkött. Vi serverar mat vi vet att han äter och erbjuder självplock av det andra vid sidan om. Mest ligger det på golvet eller utkletat på honom men kök och barn är ofta rena tack vare det ;)

Vi har haft samma problem.

Först och främst - det blir bättre!

För det andra, alla barn är olika så bli inte stressad om råden du får inte funkar för er.

Våra "knep":
1. Gott om tid vid matbordet - dottern kunde sitta och peta i maten i 20 min och sen börja äta ganska bra, när vi trodde hon var klar
2. Erbjuda ofta och truga lagom mycket vid bordet - tydliggör att nu är det mattid och då är meningen att man ska äta
3. Tydliga men inte överdrivna regler för bordsskicket - sitta i stolen, inte kasta mat, inga händer eller bestick i glaset var (är) våra gyllene regler. I övrigt uppmuntrar vi sång och bus och kladd på tallriken för det ska vara roligt att sitta till bords.

För oss (dottern) blev det mycket bättre i princip över en natt när hon var 18 månader. Vi vet fortfarande inte vad som hände. Hon kan fortfarande vara svår med maten och vi safear fortfarande med pasta och köttbullar också, men hon äter allt (utom soppa) på förskolan och kan en bra dag sätta i sig 10 köttbullar eller mer till lunch.

Hur gammal är han?

Min äldsta dotter var hopplös, hon vägrade äta annat än burkmat (och gröt o välling) ganska länge. Vi släppte prestigen och lät henne äta det hon tyckte var okej. Jag minns inte hur länge - hon blir 15 i januari ( :eek: ) - men säkert tills hon var över året. Vi bjöd på diverse annat också, men burkmat var favorit väldigt länge. Vi tyckte att det viktigaste var att hon åt, inte om det var hemlagat eller köpt i burk.

Han är snart 15 månader. Idag upptäckte jag att han tyckte mycket om burkmaten från Coop!
Vi försöker få i honom lite av allt han tycker om, som kan räknas som mat (han hade gärna levt på frukt, men har börjat ge honom det EFTER han ätit ordentligt).

Mina barn har sedan de varit små (sex månader ungefär) fått pilla och äta själva :) småplock har båda gillat.

Grönsaker och i olika former och färger, små bitar korv, kyckling, potatis, makaroner. Etc.
gripvänlig färgglad mat till små händer och munnar helt enkelt :)

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 154
Senast: Björk
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·
Gravid - 1år som mamma! Isaac är drygt 6,5 månad (född 1/1-2010) och det känns som om jag har gjort allting fel. Han är helt klart världens gladaste...
2
Svar
22
· Visningar
2 983
Senast: Pallas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar