Hur får ni ihop ekonomin?

Lajke

Trådstartare
(Flytta gärna om den ligger galet)

Som icke-hästägare är jag verkligen nyfiken, hur får ni ihop ekonomin? Vad jobbar ni med som ger tillräckligt med pengar för både pengar och tid till häst? Har ni någon som hjälper till? Självklart är min dröm egen häst, men även sen när jag är färdigutbildad och får jobb känns det som att det borde vara iprincip omöjligt att få ihop både tid och pengar - så hur gör ni? :) Vad lägger ni allra mest pengar på i månaden - stallhyra, foder?

Jag är bara nyfiken, så skriv gärna om din egen situtation :D
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Prioriteringar vad gäller allt.
Jag shoppar nästan ingenting, går typ aldrig på bio eller krogen.
Äter ute till aw priser.
Åker sällan utomlands men jag resonerar som så att jag hellre har kul med min häst 365dagar om året än har kul 14 dagar på semester....
Valt en billig stallplats som har det mesta jag vill ha i ett bra stall.
Jag har en häst som är billig i drift och rasen är generellt frisk så den är billig att försäkra.
Utrustning köper jag få saker av kvalité istället för mängder av kvantitet.
Då går det bra :-)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag är journalist och jobbar natt, får ut strax över efter skatt 20. Har två hästar, stor bil som slukar massa soppa men bor billigt. Shoppar ytterst lite till mig själv hästarna får väl ett och annat, men nu har de så mycket att det inte behövs så mkt mer, blir max nån hundrig i månaden. Billig plats på lösdrift men då är det tex inte uppvärmd sadelkammare ell. tillgång till något stall. (Sjukboxar finns). Dyrast för min del är stallhyra 2300 i mån (allt foder ingår)och skoning ca 2000 vv månad. Försäkringar ca 400 mån. Sen är det ju lite måstekostnader som flugmedel och apoteksgrejer.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag är kriminalvårdare, har egen gård, egna vallar så jag tar hö själv. Bor billigt då priserna på gårdar inte är så höga här i norr. Prioriterar bort krogsvängar och uteliv i stan mot långa pass i vildmarken istället ;) ...och lönen räcker till clinics och tävlingar också. Vi hjälps åt maken och jag med kostnaderna för allt.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar som mellanchef och får väl ut mer än de flesta i min åldersgrupp. Min häst står i halvdyrt stall, landar väl på 2100/månad och sedan tillkommer hovis. Men jag hade 2 hästar som student och kort och gott handlar det om prioritering.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar på en biograf med låg lön och kassa tider!
Är ung och bor fortfarande hemma så det blir billigare iom att jag bara betalar för vår mat osv. (Jag och mamma "delar" ekonomin)
Äter budget mat, shoppar nästan aldrig... Spenderar i princip alla pengar på hästen, sen blir det lite över till mat..
Har en stallhyra på 2700 kr/månad och då tillkommer hovslagare, försäkring och bensin och andra nödvändiga grejer.
Jag är nöjd med det och skulle aldrig byta ut min häst mot massa shopping, lyxig mat och krogkvällar!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

*kl*

Jobbar som undersköterska, alltså inget högavlönat jobb inte!
Har två hästar och 3 hundar och bor ensam i ett litet hus jag hyr.
Känner inte att ja prioriterar bort någonting igentligen, men bor väldigt billigt, har hästarna på ett toppen stall med låg stallhyra, hyfsat billiga försäkringar, hästar som inte ör i behov av massa kraftfoder varje månad.
Unnar mig själv nått nån gång ibland, går ut med vännerna när jag känner för det. :)
Allt handlar om prioriteringar, vad man är berädd att offra och inte, och hur man använder sina pengar.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jobbar som undersköterska på natten. Jobbar ca 10 nätter/månad, vilket blir knappt 65%. Men tack vara natt-OB så får jag ändå ut en hyfsad lön (om än väldigt liten)för den lilla tiden jag jobbar. Ledig mycket så tiden räcker till (och blir över) till hästen och hundarna :) jag bor ensam så delar inga kostnader med någon.

Har hästen i ett litet stall med riktigt låg stallhyra (dock en bit att köra, men det jämnar ut sig). Hästen är av en ras som är superbillig i försäkring, lättfödd 8hundarna äter för mer pengar än hästen ;)), och inte speciellt skadebenägen.

Unnar mig saker ibland och har oftast pengar kvar att lägga undan, men har inga behov av att gå ut och supa eller shoppa för dyra pengar. Säger som de andra - det handlar om prioriteringar.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jobbar som lokförare, har ut ca 25000 kr/månad, min man har samma jobb, vi jobbar skift. Vi har två barn, en på snart två år och en tre månaders. Hästen kostar ca 5500 kr/månad med allt utslaget på ett år men jag tävlar inte och tränar inte för någon tränare.
Har dock haft hästen i 9 år, skaffade honom när jag var 17 år så jag har levt lite olika pengamässigt och hästen har bott där efter, har hunnit med att bo hemma under gymnasietiden med bara studiebidrag och sparade pengar från sommarjobb för att hålla hästen. Har jobbat och samtidigt bott hemma. Har flyttat till en annan del av landet och pluggat, hade då studielån+ sparade pengar. Jobbar som idag och har familj.

Jag har alltid prioriterat hästen och då har det alltid funkat. Jag har alltid haft hand om honom själv men har nu, efter jag fått mina ungar, medryttare 2 dagar/vecka för att få lite extra tid för barnen, kan tillägga att jag(och min man) oxå gått ner i tid för att få lite mer kvalitet både för familjen och för hästen.

Jag förstår dock inte hur folk som jobbar 8-17, mån-fre med familj+häst får ihop tiden till hästen om man inte ska rida mitt i natten flera dagar/vecka.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Har man ett vanligt heltidsjobb är det inte så svårt att få det att gå ihop?

Jag jobbar skift, heltid på industri, får ut minst ca 17' i månaden. Har eget hus (inkl lån), en bil som är dyr i drift och tre katter och så länge hästen är frisk är det inga problem att ha en god ekonomi. Lite värre nu dock när jag måste betala typ 3000 i månaden på veterinärräkningar :p

Tid finns hur mkt som helst förutom när jag jobbar kväll då jag sover rätt mkt..

Räknar väl med att alla vanliga hästkostnader ska gå på 3-4000 i månaden+ 1500 bensin. Lite mer om jag ska börja träna.
Fodret är det som är kostar mest :p

Jag betalar alla mina kostnader själv.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Det går om man vill. Som många redan skrivit det handlar om prioritering. Själv jobbar jag som vikarie som vårdare inom kommunen, får ut ungefär 14 efter skatt. Så blir inte mycket över men då är djuren mitt allt. Två hundar, två katter, akvarium samt en häst. Min sambo betalar inget på min häst, dem övriga djuren delar vi kostnaden på.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag är långtidssjuskriven (blir iofs utförsäkrad nu igen snart) och gubben min jobbar inom vården.

Jag har tre hästar + ett föl på väg. (två av hästarna rids inte) Egen gård, billigt foder från grannen (utan att behöva tulla på kvalitet eller näringsvärden) och hyfsat lättfödda hästar. Åker sällan på träningar eller kurser pga min sjukdom, utan försöker att åka på de jag verkligen känner att kan ge något. Saker till hästarna köper jag ofta begagnat, på tradera osv, samt att jag är stamkund hos Börjes gällande flexlindor, grimmor, borstar osv som kan vara förbrukningsvaror i perioder ;) Större och dyrare saker så som sadlar osv har jag sparat ihop till.

Vi äter väldigt sällan ute (kan väl bli pizza varannan månad kanske), går aldrig ut och festar, storhandlar på stormarknad, odlar mycket grönsaker, rotfrkter osv själv + viss självförsörjning på kött och ägg från hönsgård och jakt.

De senaste månaderna har det varit en del veterinärkostnader osv, tack och lov har jag inte behövt veterinär på flera år innan det här drog igång så vi hade en del pengar sparade på hästkontot.

Vad gäller tiden är jag som sagt sjukskriven. Jag prioriterar mina dagar och gör vad jag hinner och orkar helt enkelt. Det är inte alla dagar hästen blir riden eller tränad, och det är verkligen inte alla dagar jag klarar av att göra något annat som kan behöva ordnas på gården, som att klippa gräs, rensa ogräs, skotta snö osv.

Att ha hästen uppstallad hade inte fungerat alls för min del, då jag behöver gå in och vila mig efter att ha kört ut vatten, ridit, mockat eller vad som helst... jag får avlastning av min partner givetvis, men han har ju ett jobb att gå till också.

Som de andra säger handlar det om att prioritera. Lever man tillsammans med någon och/eller har familj gäller det att den/de är helt och hållet med på prioriteringarna dock - annars kan det sluta tråkigt. Att leva tillsammans med någon som har en annan dyr hobby på begränsad inkomst är nog svårt. Speciellt om personen inte ser tjusningen i att slita hårt och betala dyra pengar för ett halvt ton djur som står i ett stall och kostar pengar ;)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar på underhållsavdelningen på en lokalbana (tåg. Städar och liknande). Är timanställd, men nu under sommaren har jag heltidsvikariat. Har det senaste året jobbat minst 90h/månaden, vanligen en liten bit över 100h/månaden. Har en bra timlön. Jag är pedantisk med min ekonomi, och budgeterar och för kassabok över varenda krona. När lönen kommer, räknar jag ut hur mycket pengar som totalt ska gå åt enligt budget. Det som inte ska ut, åker in på något av buffertkontona (har ett för mig och tamråttorna, ett för hästen). Är det pengar kvar på vanliga kontot när nästa lön kommer, åker de kronorna också undan.
När jag har råd, händer det att det shoppas lite (enligt budget, inte "oj den där vill jag nog ha"). Men det är sällan några större summor (förutom mina tatueringar). Kläderna använder jag tills de faller sönder, i princip, och har jag dyrare kläder som bara blir hängande en längre tid så säljs de. Köper schampo etc av lite dyrare sort, vilket gör att det kan bli en lite större klumpsumma att lägga ut när "allt" tar slut samtidigt - men å andra sidan räcker produkterna i 5-10månader (utslaget per månad lägger jag inte mycket pengar på sådant). Äter billig mat, och slänger bara om något råkat bli dåligt - matrester och liknande åker in i frysen.
Förbrukningsvaror (nylongrimmor, grimskaft, reflexer) köper jag på Hööks och liknande. I övrigt satsar jag på kvalité framför kvantitet. Vad jag lägger mest pengar på? I juni och juli har svaret varit utrustning - hästen växte ur båda sadlarna..

Nu i slutet av juli ska jag flytta och börja plugga, vilket innebär att jag ska leva på CSN. Jobbet i Stockholm kommer jag att ha kvar, åtminstone året ut, men jag räknar inte med att kunna jobba där (hoppas på att få några dagar på "jullovet" i mitten/slutet av december. Det är för långt/dyrt att åka för att det ska löna sig att jobba mindre än 2dagar/gång). Satsar på att försöka få någon typ av extrajobb på orten, men åtminstone resten av året räknar jag CSN som enda inkomst. Lägenhet, tamråttor, häst, bil (som jag i princip har för att ta mig till/från hästen, tillvardags. Behövs där ute.), hästsläp. Såhär planerar jag.
Kör som tidigare med budget och kassabok. Varje krona räknas.
Har fått tag i ett ganska stort men billigt boende, där allt utom el ingår i hyran (även p-plats och förråd). Inga elkrävande saker (utöver kyl och frys, naturligtvis) lämnas på när de inte används. Billig billig mat och storkok (som nu, fast jag drar nog åt svångremmen snäppet hårdare). Jag kan leva på pasta, knäckebröd och havregrynsgröt om det behövs (det kan inte råttorna, men å andra sidan äter de sisådär 1-2msk "vanlig" mat/dag. De kostar inga stora summor i drift.). Billigaste möjliga mobila bredband + nuvarande mobilabonnemang = ca 300:-/månaden. I slutet av januari kan jag säga upp nuvarande mobilabonnemang och byta till ett studentabonnemang (sparar troligen ytterligare lite på det). Ingen onödig shopping öht. Bara köra bilen vid behov - ingen nöjeskörning (som sagt - behöver den främst för att ta mig till/från stallet). Planen är att träna under året, så att jag förhoppningsvis kan cykla nästa sommar (ca 1-2 mil enkel resa hemifrån). Nya vinterdäck + nästa års skatt ska betalas med semesterersättningen som jag får ut i augusti (semesterdagarna som sparats ihop under nuvarande vik. på jobbet). Då bilen är äldre och inte värd att laga för några stora summor, blir det trafikförsäkring (kommer att kosta ca 330:-/månaden, pga orten jag ska bo på). Billig hemförsäkring (pga orten) som dessutom täcker förluster på ägodelar upp till 40.000:- som förvaras i förråd/stallet (tänker främst på sadlarna). Fortsätter att ha en buffert för hästen och en för mig/råttorna.
Hästens försäkring ska betalas per år (sparar några kronor - avgiften för att betala månadsvis på autogiro). Stallplats (inkl allt utom ridning/motion av hästen) kostar 2000:-/månaden. Skos ska han var 8e vecka (precis som nu). Iom utbildningen kommer jag att köpa så lite läderutrustning som möjligt; använder istället hästen som modell (dvs gör själv under utbildningen).

Det handlar om prioriteringar, helt enkelt.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar deltid på bensinmack. Alltså cirkus 60h/vecka. På det får jag ut drygt 10 000 efter skatt. Jag tycker det är ruskigt bra betalt. Ingen jättesumma, men å andra sidan har jag massor med tid över och få utgifter. Billig lägenhet, billig stallplats och prioriterar bort saker som klädesinköp, bio, resor osv.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar deltid på bensinmack. Alltså cirkus 60h/vecka. På det får jag ut drygt 10 000 efter skatt. Jag tycker det är ruskigt bra betalt. Ingen jättesumma, men å andra sidan har jag massor med tid över och få utgifter. Billig lägenhet, billig stallplats och prioriterar bort saker som klädesinköp, bio, resor osv.

deltid 60h/vecka? nu blev det knasigt va:D
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Ja, det blev det. Timanställd tror jag bestämt att jag är :angel: Dessutom ljög jag om tiden. 60h/månad. Annars har jag rätt usel lön. Försov mig imorse om någon undrar
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag bestämmer en del av mitt schema själv, så behöver jag mer pengar så jobbar jag helt enkelt mer :) Men har nu gått ner till att endast jobba 65% plus några extrapass i månaden. Förr arbetade jag mer än heltid och hade inte tid till något. Har omprioriterat nu, så nu vill jag helst av allt bara vara ledig ;) 6 dagar i månaden kan jag dock inte vara i stallet, för då jobbar jag 7.30-20.00. Har en billig och bra stallplats, tror att det är mycket därför det går runt.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

jag är extra personal i en kläd butik, beroende på hur mycket jag jobbat så är lönen på 2000kr - 12000 i månaden. just nu jobbar jag 75 % när alla andra har semester, annars är det bara ngn dag i månaden.
(timanställd)

har jobbat extra i stall och då fått 200kr om dagen, skitlön men många bäckar små blir till en ny sadel :p.

har i princip inget liv, bor hemma och har stallet på gården. min mamma hjälper till med att betala hö och kraft(betalar hö varannan gång ungefär). ngn månad när det varit extra lite jobb så jag inte haft råd med hovslagare så har hon betalt. har en egen häst, en foderhäst och en gammal shettis.

det går inte runt egentligen, men jag jobbar mycket hemma för att kompensera mitt parasit boende och letar efter nytt jobb till hösten :).
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Vad kul att många svarat! :D Ja det låter som prioritering är det viktigaste i alla fall... Just nu kan jag inte köpa häst hur jag än hade prioriterat, men en dag!

En till fråga då; när ni köpte er häst, hur betalade ni? Lån, hade ni undansparade pengar, avbetalnings osv? :) Och ni som vill svara på det, vad kostade er/era hästar?
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

En till fråga då; när ni köpte er häst, hur betalade ni? Lån, hade ni undansparade pengar, avbetalnings osv? Och ni som vill svara på det, vad kostade er/era hästar?

Jag har betalat båda mina hästar kontant. Den senaste för sparade pengar till hälften, för försäljningspengarna från första hästen till andra hälften.

Förra hästen: 7.000:-.
Nuvarande hästen: 20.000:- inkl moms.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 180
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp