Sv: Hur får ni ihop ekonomin?
Jag är långtidssjuskriven (blir iofs utförsäkrad nu igen snart) och gubben min jobbar inom vården.
Jag har tre hästar + ett föl på väg. (två av hästarna rids inte) Egen gård, billigt foder från grannen (utan att behöva tulla på kvalitet eller näringsvärden) och hyfsat lättfödda hästar. Åker sällan på träningar eller kurser pga min sjukdom, utan försöker att åka på de jag verkligen känner att kan ge något. Saker till hästarna köper jag ofta begagnat, på tradera osv, samt att jag är stamkund hos Börjes gällande flexlindor, grimmor, borstar osv som kan vara förbrukningsvaror i perioder
Större och dyrare saker så som sadlar osv har jag sparat ihop till.
Vi äter väldigt sällan ute (kan väl bli pizza varannan månad kanske), går aldrig ut och festar, storhandlar på stormarknad, odlar mycket grönsaker, rotfrkter osv själv + viss självförsörjning på kött och ägg från hönsgård och jakt.
De senaste månaderna har det varit en del veterinärkostnader osv, tack och lov har jag inte behövt veterinär på flera år innan det här drog igång så vi hade en del pengar sparade på hästkontot.
Vad gäller tiden är jag som sagt sjukskriven. Jag prioriterar mina dagar och gör vad jag hinner och orkar helt enkelt. Det är inte alla dagar hästen blir riden eller tränad, och det är verkligen inte alla dagar jag klarar av att göra något annat som kan behöva ordnas på gården, som att klippa gräs, rensa ogräs, skotta snö osv.
Att ha hästen uppstallad hade inte fungerat alls för min del, då jag behöver gå in och vila mig efter att ha kört ut vatten, ridit, mockat eller vad som helst... jag får avlastning av min partner givetvis, men han har ju ett jobb att gå till också.
Som de andra säger handlar det om att prioritera. Lever man tillsammans med någon och/eller har familj gäller det att den/de är helt och hållet med på prioriteringarna dock - annars kan det sluta tråkigt. Att leva tillsammans med någon som har en annan dyr hobby på begränsad inkomst är nog svårt. Speciellt om personen inte ser tjusningen i att slita hårt och betala dyra pengar för ett halvt ton djur som står i ett stall och kostar pengar