Hur får ni era råtter att trivas? Några tips?

Sv: Hur får ni era råtter att trivas? Några tips?

Skaffar ni djur så får ni anpassa er efter de. Mao, han kan gott spela musik hos grannen istället om han måste ha så jäkla hög volym. Råttor må gilla att upptäcka nya platser (beroende på råttorna förstås, finns ju olika nivåer på stress varje råtta klarar av) men även de behöver lugn och ro. De sover 16 timmar/dygn, låt de göra det.

DET HJÄLPER INTE ATT DU HAR FRÅGAT SAKER OM DU INTE TAR IN VAD SOM SVARAS!
Om du inte kan basala skötseldelar så ska du inte ha djur, fattar du inte det själv?
Reptiler är väldigt känsliga och kräver nogrann och kunnig skötsel. Råttor är tyvärr överlevnadsexperter och tål det mesta, men mår förjävla dåligt av det!

Det är djurplågeri att ha husdjur som man inte har tillräcklig kunskap om!

/Migo

Hur kan du vet om jag tar åt mig eller inte? Klart jag fattar att om man inte kan ta hand om djuren ska man inte ha dom.. Hur i hälvete skua man kuna bli kunig om man inte börjar någon stans? Jag HAR tarit reda på de man behövger vet o bli jag osäker på nåt så har jag en uppfödare att fråga om rår o han vet nog lite mer om ormar än du.. Sen vet ju inte jag hur mycke du vet..

jag har tillräkligt mycke kunskap för att han dom men vill alltid lära mig mer...!

Du vet inte ens hur/vad ormen äter, eller hur råttor förökar sig... Det är ganska basala saker.:mad:

Skaffar ni djur så får ni anpassa er efter de. Mao, han kan gott spela musik hos grannen istället om han måste ha så jäkla hög volym. Råttor må gilla att upptäcka nya platser (beroende på råttorna förstås, finns ju olika nivåer på stress varje råtta klarar av) men även de behöver lugn och ro. De sover 16 timmar/dygn, låt de göra det.

Givet vist ska man anpasa sig men någon enstaka gång kan han ju oxå få spela lite.. jo jag vet att dom sover endel..

Varför ställde du då öht frågan om hur du ska få de att trivas? Vet man inte det så kan man inte ta hand om råttor :smirk:

Jo jag vet endel de fins alltid dom som har mer info som jag inte vet..

Du vet inte ens hur/vad ormen äter, eller hur råttor förökar sig... Det är ganska basala saker.:mad:

basala? prata svenska tack eller så jag fattar.. Joooo de vet jag har har till ok med skrivit de sen att jag inte haft den så länge är en annan fema.. De ända jag ville var att ha tips vid parningen efter som att jag inte tidigare för sökt få ungar..

Givet vist ska man anpasa sig men någon enstaka gång kan han ju oxå få spela lite.. jo jag vet att dom sover endel..

Skulle ni tänkt på innan ni skaffade råttorna! Både Filur och flickorna är ljudkänsliga och det har jag fått anpassa mig efter, vill jag spela högt får jag helt enkelt göra det nån annanstans!

Alla tycker olika så är de bara.. Vist ska man anpasa sig men någon enstaka gång tycker jag inte gör nåt om man har någon stans man kan stäla dom under tiden

Nån enstaka gång blir lätt till flera gånger i veckan.

Det där låter som om man skulle skita i att mata de. "Nån enstaka gång gör ju inget". Gör er av med råttorna om det är så svårt att låta bli att störa de just den enstaka gången då :smirk:

Först och främst behöver du ha 2 burar, och eftersom man inte ska ha en ensam råtta så behöver du skaffa 4 st..

Det är skillnad på att tycka olika, och att vanvårda/missköta sina husdjur.

Det är inte någon ursäkt att man inte haft djurarten så länge, information skaffar man sig INNAN man köper djur...

"Men jag har bara haft hästen i ett par månader, jag visste inte att FÖTTERNA växte och den behövde verkas:confused:"

/Migo
*dunkar pannan blodig*

Det är skillnad på att tycka olika, och att vanvårda/missköta sina husdjur.

Det är inte någon ursäkt att man inte haft djurarten så länge, information skaffar man sig INNAN man köper djur...

"Men jag har bara haft hästen i ett par månader, jag visste inte att FÖTTERNA växte och den behövde verkas:confused:"

/Migo
*dunkar pannan blodig*

Nu är du inte med på vad jag snackar om för 5 öre

En tid så kanske den äter levande en tid kanskle man måste spräta råttans huve för att ormen ska få vitring.. O en tid på året äter den inte alls.. Troligt vis äter den levande..

Att ge levande föda till orm är inte att rekommendera mycket för ormens skull. Det finns flertalet fall där födodjuret gått till attack på ormen och skadad den allvarligt/dödat den. Har ormen svårt att ta levande bör man försöka vänja den till död föda, inte misnt för ormens egen skull. (Ett argument vi råttägare gärna glömmer bort i vår iver att inte vilja tänka på ormar som dödar råttor ;3)

I övrigt kan tilläggas att en fullt frisk råtta med god tillväxt snabbare blir nyttig ormmat än när man tänker i banorna matuppfödning. Ge föräldraråttorna en god uppväxt (honor och hanar för sig och enbart para när det ska tas kull, en orkeslös hoan som fött för många kullar får du inga vettiga ungar från) och ungarna näringsrik mat. Detta är inte så billigt som många tror, de flesta frysta råttor är billigare i förhållande till välvård än vad hemuppfödda foderdjur är.

För avelsetik som lättare leder till välväxta och bra råttungar, läs gärna på http://r-at.net/avel/ speciellt under avelsdjur.

(Och generellt tips till alla andra råttfantaster; ge ormägarna tips utifrån ormarna, inte råttorna. Även om vi inte vill se våra småttingar gå till ormmat, så leder ett bättre liv för dem fram till ett bättre foderdjur för ormen. Effektivare argument ;D)

Du har redan fått en del bra svar men jag kör ändå med lite upprepningar.

*Du måste skaffa två stora burar och minst 4 råttor, 2 av varje kön.
*Honan ska vara minst 5 månader gammal innan hon paras första gången men gärna äldre, hon ska vara fullvuxen och detta är lite inidividuellt.
*Sista gången bör hon inte vara äldre än 15 månader (detta om hon fått kullar innan annars max 1 år).
*Ta endast 2 kullar, max 3 stycken på en hona och hon måste få vila mellan varje kull.
*En dräktig hona kräver bra och mycket mat under hela sin dräktighet och medans hon diar ungarna.

Du har redan fått en del bra svar men jag kör ändå med lite upprepningar.

*Du måste skaffa två stora burar och minst 4 råttor, 2 av varje kön.
*Honan ska vara minst 5 månader gammal innan hon paras första gången men gärna äldre, hon ska vara fullvuxen och detta är lite inidividuellt.
*Sista gången bör hon inte vara äldre än 15 månader (detta om hon fått kullar innan annars max 1 år).
*Ta endast 2 kullar, max 3 stycken på en hona och hon måste få vila mellan varje kull.
*En dräktig hona kräver bra och mycket mat under hela sin dräktighet och medans hon diar ungarna.

Stora burar har jag ficksat o ska snart in i köpa två råttor till

Om du inte har ormen ännu kanske du inte vet hur stor den kommer att vara. Tänkte om en råtta/råttunge kanske är för stor för ormen att få in i munnen, även om de har töjbara käkar så finns det ju begränsningar även för ormar.

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 939
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar