Hur får man stopp

Sv: Hur får man stopp

Hallå:smirk: kan ni inte något eller?:D haha

Ne men man måste ha den rätta tekniken:idea: Sedan, öving ger färdighet;) Man kan inte bara sitta och dra, för det orkar man inte, det var det första jag fick lära mig när jag red på galoppisarna!

/bladliz

Haha det är det värsta man kan göra!

När jag började så det första Petra sa: Om hon sticker, låt henne gå 100 meter sen tar du upp henne.
Jag bara: Okej?:D

Men det gick bra iaf!

Meta: Men neej:smirk: Eller kanske Mr Marksman var det åt mig och Two Socks när vi red in dom:banana:

Vita_N_6520 skrev:
på en galopphäst? :p :smirk:
Stannar man den som en vanlig ridhäst?

Haha, principen är väl den samma…
Men om du menar när de inte har lust att stanna trotts att du ber dem (på samma sätt som med vilken häst som hälst, ”tar lätt i tyglarna”) så hjälper det att man rider just så kort som vi gör när vi rider lopp och ”pullare”.

Precis som när du står i ”fältsits” på en ridhäst så har du din tyngdpunkt över din kontaktyta i stigbygeln. I ”galoppens” fall så är det extra viktigt att du har detta för att du skall ha din balans i dig, och inte i hästens mun. När hästen sedan vill springa för fort är det naturligt att ryttaren tar till sig tyglarna, men utan att sitta och tjyvhålla hästen, då går det bara fortare. Bland annat eftersom du ger hästen väldigt bra stöd och för att du gör den skit taggad. Det är ifrån detta lilla fenomen som fullblodens rykte om att springa fortare desto mer du drar kommer. Precis som med ”vanliga” hästar så är det vad som kan liknas med ”ta och ge” eller ”halvhalter” som gäller.

Men det händer ju att detta inte hjälper, i band är det bara för kul att springa!
”Jockeysitsen” är i vilande läge generellt en sits med bland annat så gott som horisontellt rak rygg. Vad som sker när hästarna vill gå för fort är att ryttaren förflyttar sin tyngdpunkt bakåt utan att ändra överlivet. Detta sker genom att ryttarens underben blir rakare (själv sänker jag hälen väldigt mycket), foten flyttas framåt och den vertikala ryggen flyttas bakåt. Det hela rör sig om ganska så enkla kraftekvationer!

När hästen är nere i det tempo så flyttas successivt tyngdpunkten framåt. Att kunna styra och reglera hästen med sitsen är med andra ord viktigt.

Hoppas att detta besvarar din fråga! Annars sär det bara att fråga igen.. =)

God Jul allesammans!

:bow:

tack :)

Ja ska nämligen ut på praktik sen i vår i ett galoppstall, och där kommer vi få rida endel (säkert inte på bana men ändå..) och då tycker jag att det kan va bra att veta liiite om hur man ska få stopp på dom små hetsiga sakerna.. ;)

Vita_N_6520 skrev:

Ja ska nämligen ut på praktik sen i vår i ett galoppstall, och där kommer vi få rida endel (säkert inte på bana men ändå..) och då tycker jag att det kan va bra att veta liiite om hur man ska få stopp på dom små hetsiga sakerna.. ;)

Skall du ”bara” skritta och trava så är det som att rida ”ridhäst”. Fullbloden har ett livligare rörelsemönster som gör att det kan kännas som att hästen är på väg att studsa iväg, trotts att den bara skrittar lugnt framåt. Vad många gör när de får den känslan är att de börjar korta tyglarna och då blir hästen garanterat på tårna. Bara slappna av och inte tjyvhålla.

Praktik? Vilken sorts praktik och hoss vilken tränare?

Vita_N_6520 skrev:

Ett bra tips är att du fram till praktiken tränar din sits så att du kan hålla balansen utan händerna. Har du möjlighet så rid fältsits utan att hålla tyglarna (på en lugn häst kan du knyta upp dem och styra med vikten, helst ska någon ha en longerlina så du kan koppla av)
Annars är det lätt att bli hängande i handen och dra och hästen springer mer, du blir rädd och klamrar ännu mer.
Stå i fältsits händerna i sidorna, tex, bra grundläggande balansridning, om du har möjlighet alltså. (SKadar inte även om de inte rider fullblod. Borde alla träna på)Ju mer du kan vara oberoende i handen och säker i din balans, ju mindre risk att du får bekymmer.

Lycka till! :smirk:

okey..

jaa.. vanlig praktik.. Två veckor från skolan.. :p
hos nån john huber (??) på täby.
Typ alla utom en i min klass ( = 5st) ska dit faast olika veckor :p

Tack för tipsen.

Jag har inte så mkt av min balans i handen faktiskt..
För mej är det ganska naturligt att inte bli hängande i handen.
Om ja ex kommer i obalans på ett hinder lr liknande så tar jag alltid tag i manen el låter tyglarna glida rent reflexmässigt..

Fast det skadar ju inte att träna lite extra.
Måste ändå träna upp min fältsits o styrkan i benen om ja ska ut o tävla fälttävlan :rofl:
så ja kan ju slå två (eller de blir ju tre) flugor i en smäll :p
hmm.

Vita_N_6520 skrev:
okey..

jaa.. vanlig praktik.. Två veckor från skolan.. :p
hos nån john huber (??) på täby.
Typ alla utom en i min klass ( = 5st) ska dit faast olika veckor :p

Aha, John har en hemsida som du kan hitta en länk till från www.tabygalopp.se
Jag hoppas att du får rida! Men skall jag vara ärlig så tillåter inte alla skolor det efter som det inte täcks i deras försäkringar. :crazy: Men genom att John har licens så täcks du av hans försäkring, något du kan påpeka för din skola om de skulle börja utfärda förbud för dig!:D

OK, men det var bara tips i allmänhet, det är inte alls säkert att du behövet träna extra, så menade jag inte.
Men många som tycker att fullbloden vill "springa" och är rädda för det, tar automatiskt mer i handen och börjar dra och kanske till och med blir mer obalanserade och det gör saken bara värre. Så det var mest ett allmänt tips!
Hoppas du får kul!

Bladluz skrev:
Haha det är det värsta man kan göra!

När jag började så det första Petra sa: Om hon sticker, låt henne gå 100 meter sen tar du upp henne.
Jag bara: Okej?:D

Men det gick bra iaf!

Meta: Men neej:smirk: Eller kanske Mr Marksman var det åt mig och Two Socks när vi red in dom:banana:

hehe första gången ja fick rida på banan sa nadja
-Om hon sticker så gör det inget bara du håller dig kvar på banan.
hehe som tur stack hästen inte den gången....

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Badger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 093
Senast: zarmino
·
Övr. Katt Att ha en långhårig misse och inte gilla att ha katthår överallt är ingen bra kombo :laugh: Men jag tycker om prinsessan väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
657
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar